Tre veckor ensam i fjällen (sommar)?

Håller med qy att här finns mer att lämna hemma; jag hoppade över en del smått samt hela fiske-avdelningen därför att jag är totalt okunnig på området. De sällsynt tunga (många?) plastpåsarna och silvertejpen trodde jag också var något som hörde till där.
Annars kan du använda den idrottstejp du ändå har med till provisoriska reparationer, fästa förband, tejpa stukskador etc.

Tolkade i o f s "kort funktionströja" som något annat, men håller med om att kortärmat alltid är mindre användbart. Mitt i myggsäsongen skulle jag dessutom själv inte vilja ha bara armar, oavsett temperatur :)

Om ryggsäcksskydd har jag själv ändrat mening efter 10 sammanhängande dagar av drivande ösregn i norska fjällen. Det beror såklart på vilken sorts ryggsäck man har, men om man som jag gärna väljer modeller med många utanpåfickor, fästen etc, så gör ryggsäcksskydd nytta. Det tar första stöten och minskar därmed risken för missöden inuti säcken, man slipper hantera blöta spännremmar, kan lägga ryggsäcken i en blötgrusig absid etc. Mitt väger 80 g och jag tror ledigt att det vatten som annars hade samlats i ryggsäckens tyg och skrymslen skulle väga mer.

Håller också med om tändare vs tändstickor - själv kör jag KISS och tar jag bara med det sistnämnda. Och naturligtvis ska du ha med en fullvärdig kompass.

Har själv dumt nog inte kommit så långt som till att skaffa någon PLB , men inser att jag nog borde, eftersom jag går ensam, länge och oftast ospårat. Har du tänkt hålla dig till hyggligt frekventerade markerade leder där man kan räkna med att någon passerar inom rimlig tid, kanske du kan spara in på det tills vidare, men ta då med en nödbivacksäck så du kan ligga och vänta ett tag även om du inte klarar att få upp tältet vid skada.

Min egen akilleshäl är känslighet för nerkylning vid inaktivitet. När jag gör avstickare från tältet för t ex toppturer, får faktiskt sovsäcken, nödbivacksäcken och liggunderlaget följa med, så jag klarar ev. oplanerad övernattning.
 
Jag körde 3 veckor i juni i södra vålådalen jämtland förra sommaren. Snöade 4 första dagarna, vilket jag inte riktigt var redo på. Men det gick fint. Ryggsäcken låg på 25-30kg och kan rekommendera att träna en hel del ben(och även rygg) innan du beger dig ut.
Sällskapet(mig själv) var det bästa någonsin, det är en helt annan frihet att var själv i den sortens miljö. Såg inte en person på två veckor!.
Jag gjorde basecamp som jag utgick ifrån, Kan rekommendera renbetet(om du skulle ha något sådant i närheten), där slapp jag myggen!. Hade med en extra ryggsäck som jag kunde använde för dags turer och i vissa fall övernattningar.
 
Jag har varit ute fyra veckor som mest, men då delade jag upp det i tvåveckorsetapper med proviantering efter fjorton dagar.
 
27-28 kg

...brukade mina treveckorspackningar väga inklusive allt (ingen proviantering). Då använde jag oftast en rygga som väger 3.8 kg och ett tält som väger 2.2 kg. Sovsäcken och liggunderlaget 12 hekto komplett.

Så inga särskilt lätta grejor, vanlig utrustning och istället packa klokt. Fiskeprylar inkluderades (enkla, är ingen storfiskare) och en enkel kamera. Funkade bra för mig.

Numera är vi två som vandrar och jag är packåsna så turernas längd har halverats (trivseln har dock fördubblats så totalupplevelsen är densamma ;) ).

Men för att återgå till tråden, långpromenader har en alldeles speciell charm och tveka inte att dra ut på en treveckors när andan faller på :).

//J
 
Här är packlistan! Vandringsstavar inte inräknade då i princip aldrig hade dem i säcken. Sen försvinner 0.5-1 kg pga de kläder jag hade på mig, så alltsomhelst vägde det 28-29 kg.

MAT
choklad (800)
energikakor(673)

Om du passerar nån station så att du kan proviantera så kan du ev minska ner choklad/energikakor med ca 1 kg
 
Eftersom du fått många goda råd på övrigt ger jag mig på fiskeutrustningen.

Jag tycker du gör helt rätt som tar två spön och rullar med dig. Jag har knäckt ett spö dag ett på en vandring och även om det gick att laga den gången är det stor risk att så inte är fallet.

Gällande drag tycker jag det låter som du har en rimlig mängd, baserat på vikten. I strömmande vatten är det mycket lätt att tappa drag, så se till att de räcker och att det inte är rostfria krokar eller blysänken. Även dumt att använda drag som inte bryts ner (stämmer väl i och för sig överallt).

Däremot skulle jag skippa tång, filekniv och håv. Tång behövs sällan om du inte riskerar att få gädda, skulle så vara fallet kan du istället skaffa en sån här . Annars tar jag en pinne och gör på ungefär samma sätt.

Go tur!

/G
 
(...) kan inte du lägga upp vad en mindre "första-förbandslåda" för fjällvandring bör innehålla, alternativt länka till information av detta? (...)
Tror det finns de som kan detta mycket bättre, och dessutom blir väl även det rätt så personligt. Men här är i alla fall en hel tråd med både listor och bra diskussioner.
 
Nu är jag själv ingen fiskare, men en bekant till familjen som verkligen är det berättade en gång att den enda fiskeutrustning han hade med sig vid fjällvandringar var en ölburk med linan lindad kring. Det är många år sedan jag träffade och pratade med honom, men jag har bestämt för mig att han faktiskt sa att han körde med flugor och fluglina. Jag fattar dock inte riktigt hur han ens kunde kasta på det viset, men han sa iallafall att man i praktiken inte alls behövde kasta långt i de vattendrag det gällde, tvärtom, men man var tvungen att verkligen smyga fram för att kunna komma så nära som möjligt. Det var då aldrig problem med att få fisk för dagen tydligen.

Vill inte raljera kring valet av fiskeutrustning, utan mest bara berätta en kul historia. Men det _går_ bevisligen att få fisk utan ens ett enda spö eller rulle! Iallafall om man är uppvuxen i Kiruna och Karesuando och fiskat däromkring hela sitt liv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Robhul Långtur 3 veckor Sarek-Abisko Fjällvandring 9
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Hajsan Två veckor i Hardangervidda Fjällvandring 0
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
gynner Fjällvandring 2 veckor i juni Fjällvandring 10
Gubben på Udden ?? Vålådalen ?? 2 veckor i augusti Fjällvandring 0
humbug Jämtland om några veckor? Fjällvandring 6
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.