Transport till/från vandring

Jag går mest dagsturer och rundleder. Det känns som ett sånt projekt att ta sig tillbaks när man gått en bit rakt ut. Jag har blivit två nyligen så jag antar att man kan ta en bil var och ställa en bil där man planerar att sluta gå men det blir mycket extra bilande... halvkul om ma är i en annan landsända. Vad gör ni andra som brukar gå leder? Likadant? Taxi? Går parallellt tillbaks på egna
vägar?

Senast ändrad:
Mest...

...rundturer för min del. Annars sätter jag bilen vid "målet" och tar buss/tåg till starten, för sedan att gå tillbaka[/I till bilen. På så sätt är man inte låst att vara tillbaka vid en viss tid :)

//Sara

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Våra vandringar börjar där offentliga transportmedel slutar.... Enklast så, då kan man bryta, ändra sig och flexa mer.

Som ovan brukar jag lägga start och mål så att det passar med offentlig trafik. Man kan förstås gå rundslingor också. Taxi i glesbygden funkar förvisso, är man fler behöver det inte bli orimligt dyrt. Däremot brukar det kräva förbeställning, dvs viss framförhållning (en gång kvistade jag glatt in på en camping i Östergötlands vildmarker och frågade "var går bussen till stan"? Det blev till att lifta med en lastbil...).

Ett (dyrt) alternativ vore att hyra en bil på slutmålet, och sedan köra hem one-way. Men det har jag inte använt (finns det hyrbilar finns det oftast buss och tåg också).

Det har blivit så att jag tar och planerar vandringar till platser där det går att komma till med tåg/buss/taxi. Sen vandrar jag mot ett mål som även det har tåg/buss/taxi. Jag har vandrat på dagsturer till förbannelse hemma i skogarna, och jag har vandrat ett par turer där jag fick skjuts eller tog tåget ut i skogen för att sen vandra hem (när jag bodde i Oslo).

I augusti så ska jag vandra på Bergslagsleden och tar då tåget till Kopparberg för vidare transport med taxi till Kloten, där leden har sin början. Sen vandrar jag mot målet i Tiveden, där jag planerar att vila ett par dagar för att sen vandra på Västra Vätterleden som slutar i Mullsjö, vilket är nästan hemma för mig som bor i Jönköping. Från Mullsjö kan jag ta bussen hem, eller om jag känner för det, vandra vidare ytterligare ett par mil på Södra Vätterleden som går genom Taberg. Och från Taberg till Månsarp (där jag bor) är det bara tre kilometer.

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips