Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel

Har dammat av min gamla Etrex Vista och skulle nu vilja föra över mina tracks till MapSource men MapSource hittar inte vistan som ansluts via seriell kabel...

Har ett minne av att använda suddgummi etc. för kontakt finns det mer teorirer

Blockerad COM port

Ett ”vanligt” problem med seriekommunikation är att något annat program lagt beslag på COM porten.

Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
windows XP

Hm hur kollar man enklast på XP vem som läser porten

Fråga har nyare modeller än Vista Etrex bättre kontakter...

Hlns
Magnus

Jag har en Etrex Legend och problemet med kontakt brukar ligga där man ansluter kontakten på gpsmotagaren . Det kan lätt ärga där.Gör rent och se om det går bättre

Ok

Och hur gör du rent har förrut använt suddgummi men det verkar inte hjälpa...

Problemet är om jag förstår rätt att kontakterna är guldpläterade och använder jag en kniv
så skarapar jag lätt bort det...

Du har inte stängt av kommunikationen i Vistan, möjligen?

Om inte, sätt din Vista i Text ut, koppla upp med Hyper Terminal och se om den sänder alls överhuvudtaget.
Kan du inte ens ta emot det, är det nog fel på kabel eller dator.

Anders

Kabeln går att Ohm-mäta med en multimeter.

För att föra över ”track” från en Garmin GPS så måste kommunikationen i GPSen vara inställd på Garmin.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips