Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel

Har dammat av min gamla Etrex Vista och skulle nu vilja föra över mina tracks till MapSource men MapSource hittar inte vistan som ansluts via seriell kabel...

Har ett minne av att använda suddgummi etc. för kontakt finns det mer teorirer

Blockerad COM port

Ett ”vanligt” problem med seriekommunikation är att något annat program lagt beslag på COM porten.

Per

windows XP

Hm hur kollar man enklast på XP vem som läser porten

Fråga har nyare modeller än Vista Etrex bättre kontakter...

Hlns
Magnus

Jag har en Etrex Legend och problemet med kontakt brukar ligga där man ansluter kontakten på gpsmotagaren . Det kan lätt ärga där.Gör rent och se om det går bättre

Ok

Och hur gör du rent har förrut använt suddgummi men det verkar inte hjälpa...

Problemet är om jag förstår rätt att kontakterna är guldpläterade och använder jag en kniv
så skarapar jag lätt bort det...

Du har inte stängt av kommunikationen i Vistan, möjligen?

Om inte, sätt din Vista i Text ut, koppla upp med Hyper Terminal och se om den sänder alls överhuvudtaget.
Kan du inte ens ta emot det, är det nog fel på kabel eller dator.

Anders

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Kabeln går att Ohm-mäta med en multimeter.

För att föra över ”track” från en Garmin GPS så måste kommunikationen i GPSen vara inställd på Garmin.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips