Trangia och Nova, var ska jag borra?

Hej på er!

Jag ska modifiera mitt gamla trangiakök för montering av en Novabrännare. Novan var inte påtänkt när mitt
Trangia tillverkades.

Är det någon som har ett foto eller skiss på var
hålen för bränsleslangen och reglervredet sitter
på dagens kök? Vad är det för diameter på hålen?

/Henrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Två hål behövs

Hej!

Jag moddade ett gamalt Trangia för att få in min NOVA. Det är bara att hålla brännaren bredvid och måtta. Det viktiga är att hålet för reglaget kommer i hyfsat rätt höjd. När du ändå är igång och borrar tycker jag att du ska göra hålet så stort att det även går att få igenom slangen till en gasbrännare eftersom det är klart enklast på sommaren. Använder själv Trangia med gasbrännaren på sommaren och med NOVA på vintern. Till NOVA behövs även ett mindre hål till slangen som ska sitta på samma höjd som det för reglaget.

Lycka till med borrandet.

Fredrik

Köpte en Trangia brännare idag till mitt Trangia kök, skulle gärna vilja se hur ni hade borrat, men länken som Per lagt med i ett svar fungerade inte längre, ngn annan som har en bra bild på detta?

Snyggt :) Tack till er som svarat. Nu ska jag gå ner i källaren och borra mej i handen...

ingen länk, bara en påminnelse; glöm inte ett lätt körnslag, innan ni borrar. det ser så trist ut när borret jagat runt en konvex yta 10-15cm innan det fått "fäste" och gjort ett hål på ett ställe som inte alls var tänkt från börja..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips