Primus Omnifuel med Trangia adapter

nätgallrets största roll både på sidan och genom toppen där brännaren sitter är att ta bort turbulent vind så att det som rusar upp mot brännaren är hyfsad laminär ström - det är därför som konceptet fungerar ofta bättre än en enklare vindskyddsplåt runt köket då det alltid skapas virvlar runt dess kanter och öppningar.

nu är det här förstås inte perfekt och fungerar i alla situationer utan det är som allt annat - en kompromiss.

den runda extraplåten på brännaren har inte med luftförsörjningen att göra utan är en värmesköld så att värmestrålningen från lågan inte lyser nedåt och värmer underlaget det står på mer än till 60 grader C (dvs det har med godkännande att göra) - propanlåga utmärker sig att det är väldigt mycket värmestrålning utsänt ur lågan (och lätt sotiga kärl är alltså ingen nackdel i det fallet).

Ja, klokt tänkt. Kan vara så.
Jag ska kanske överväga att ta upp det lilla hålet större som jag tänkte först.
Blev lite bländad av Coldskills lösning och tänkte att de förmodligen meckat en del och kommit fram till att det är bäst med ett nytt hål och slangen ut genom det största.
Deras lösning är ju för kök 27 och i o f s har jag ett sådant med.
Jag misstänker att dom tänker att reglagearmen får bättre stöd i ett hål som formats
enkom för denna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, klokt tänkt. Kan vara så.
Jag ska kanske överväga att ta upp det lilla hålet större som jag tänkte först.
Blev lite bländad av Coldskills lösning och tänkte att de förmodligen meckat en del och kommit fram till att det är bäst med ett nytt hål och slangen ut genom det största.
Deras lösning är ju för kök 27 och i o f s har jag ett sådant med.
Jag misstänker att dom tänker att reglagearmen får bättre stöd i ett hål som formats
enkom för denna.

Jag har testat den lösningen liksom kompisarna, och den fungerar fint. Har inte märkt att köket skulle gå annorlunda eller störas på något sätt.

//J

Vilken funktion har den runda plattan? (Varför räcker det inte med bara själva bygeln?)

Jag håller precis på att tillverka en egen nu, har precis svarvat en M7 skruv i mässing, och ska börja med bygeln strax. Den runda plåten är det lite krångel med, jag har haft lite svårt att hitta material på verkstan som form att pressa i, har gjort två st, en blev för stor den andra för liten =/

Bilagor

• 41eqdCRWhwL._SY300_QL70_.jpg
    41eqdCRWhwL._SY300_QL70_.jpg
    8.1 KB · Visningar: 906
Den er for forvarming med sprit, pasta eller...- Størrelsen er ikke viktig. En bit av en hermetikkboks gjør nytta.

dsk

Så egentligen behövs den inte? (Speciellt om man bara kör med gas) men det borde som sagt även funka med sprit osv ändå?

Vänta, sprit?

Edit:Jaha, för förvärmningen. Jo, om du ha veken monterad så funkar det nog utan även med sprit. Men då riskerar man ju att det droppar brinnande vätska på marken.

Jag förvärmer med bensin och då droppar det ner lite där tror jag. Sen funkar den nog lite som värmesköld också. /fremag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips