Vilket multifuel till Trangia 27?

Jag ska skaffa en ny multifuelbrännare till mitt lilla Trangia 27 och funderar på vilken brännare som är mest lämplig av Optimus Nova, Primus Omnifuel och Primus OmniLite Ti.

Är det någon som använt någon av dessa brännare till ett 27?
Krävs det omfattande modifiering?
Funkar Ompimus Trangia adapter även till Primus brännarna?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nova, men...

Som brännare Nova tycker jag, den är väl balanserad och slocknar inte på låg effekt.

Problemet med senare Novor är att de har en ny infästning, där skruven inte längre är rund utan halvcirkelformad precis där den sitter fast i brännaren. Så det är svårare att anpassa den till Optimus
(eller för den delen Trangias) hållare för multifuelkök.

Omnifuel fungerar också och är ganska enkel att montera, ett extra hål i nedre vindskyddet för att vredet ska få plats (slangen ut genom det befintliga stora) och borra upp hålet i Optimus adapter till Nova eftersom skruven som sitter på Omnifuel är större. Omnifuel är lite känsligare på sparlåga, slocknar ibland i vind.

...min egen lösning är numera ett Kap Arktic (original) fungerar klockrent. Ett fullgott alternativ är Ultima Naltio-köket som jag har i sommarstugan, jag använder en Optimus Ranger-brännare från Fogas till min setup tillsammans med en nyare Nova-pump. Fungerar mkt bra i lilla Trangian, kan även packas tillsammans med en mindre flaska rödsprit och tändstickor.

//J

Vill minnas att det gick utan extra hål, om än med lite böjd slang..?

//J
Det är möjligt. Jag saknade hål överhuvudtaget på min modell av 27an.

Jag har en äldre modell av 27an, och med mitt Nova (första modellen av de två svensktillverkade utgåvorna) hamnar bränsleslangens anslutning (vilken står vinkelrätt mot reglernyckelns anslutning) preciiiiis innanför vindskyddet.

Jag valde att göra ett ganska stort hål för att slippa bryta i slangen, men om du säger att det fungerar med originalhålet rättar jag mig efter det =)

Varför inte trangias egen MF-brännare?

Trangias X2 är nog det enda alternativet på marknaden just nu som inte kräver några ingrepp. Den tillverkas av Primus och regleras vid flaskan.

Jag har ett till salu som är sparsamt använt. Jag säljer det för att jag inte har behov av gas och för att jag föredrar Nova som bensin/fotogenkök.

Hälsningar

Tommy

Jag var i butik och pillade på samtliga brännare och undersökte storleken i förhållande till Trangia 27. Just nu lutar det åt ett OmniLite Ti.

Trangias multifuel x2 är en en hybrid av Primus EX och Omnifuel där de tagit bort möjlighet till reglering på brännaren. Så vitt jag kunde bedöma är OmniLite är tillräckligt liten för att användas på samma sätt, fäller man inte ut armen på regulatorn får köket plats i Trangia 27 utan några modifikationer på trangiat och kan då användas på samma sätt som multifuel x2.

Intressant

Återkom gärna med hur den kombination fungerar. När jag provade Omnifuel i Trangia så hamnade brännaren för högt och spridningen på lågan var för liten för att jag skulle vara nöjd. Det är ju möjligt att det fungerar bättre med systerbrännaren.

Hälsningar

Tommy

Bilder

Har just fått hem OmniLite Ti och monterat det i mitt Trangia 27, kommer testa köket i helgen.
  • Brännaren får plats om man inte fäller ut armen på regulatorn (uppe i vänstra hörnet)
  • Brännaren sticker upp ca 1,5 cm ovanför kanten på det undre vinskyddet

Bilagor

• OmniLite.jpg
    OmniLite.jpg
    67.3 KB · Visningar: 4,042
Har kört halgammalt optimus nova i mitt men kör trangias egen gasbrännare de 3 varma säsongerna. Nova funkade genom orginalhållet i mitt kök - det som är avsett för gasbrännaren
Vet inte om det är gas eller nova med bensin som fått min duosal-gryta att få lite ränder.

/Patrik

Ser ut som att det är läge att ta upp nytt hål - lite av vitsen är ju borta om man inte kan reglera med nålen in i brännaren då kran vid pumpen kommer vara väldigt känslig då nålen i brännaren hanterar en gasvolym som är flera hundra gånger större än vätskevolymen som kranen vid pumpen reglerar - dessutom fjädrar slangen så responsen blir långsam.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips