Primus Omnifuel monterat i Trangia

Att modda sitt Trangia är ett kärt ämne här på forumet. Jag fick frågan hur jag monterade mitt Primus Omnifuel i Trangiat och tänkte därför visa med några bilder.

Jag köpte Optimus Trangiaadapter och monterade den i stället för benen på Omnifuelbrännaren. Sen så fick jag fila lite på trangiavindskyddet för att bränsleslangen skulle ligga bra. Montering av brännaren i köket kräver att man styr bränslereglaget ut genom hålet i trangiavindskyddet men det går lätt tycker jag.

Jag kör köket på bensin och det funkar mycket bra i trangiat. Benen kommer jag aldrig montera tillbaks på Primusen :)

Bilagor

• 048.jpg
    048.jpg
    28.1 KB · Visningar: 1,886
  • 049.jpg
    049.jpg
    35.8 KB · Visningar: 8,454
hej
har själv monterat ett xgk exp i ett trangia, mycket nöjd även jag.
dock har jag monterat det lite lägre för att ge lågorna mer tid att förbrännas lite bättre.
vänligen nils

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hej
hålet i trangiat passar nästan perfekt i och med att jag inte har plockat isär köket ( för att förvärmningen ska funka som det är tänkt) utan tillsvidare har fäst det med ståltråd i hålet.
vill jag plocka isär mitt xgk så blir det till att bocka en plåtremsa eller nåt och kanske popnita.

problemet med xgk ligger i att mitt gamla xgk exp inte har slang utan har rör till flaskan. ;)

vänligen nils

Hej,

Tack för bilder och tips.
Primusen är kanon men vindskyddet är kass tycker jag, därför kommer jag fixa till nåt liknande.

Optimus Triangaadapter passar perfekt för Primus Omnifuelbrännare. Och som Fremag sa, bara att enkelt borra och fila upp ena hålet i det "mjuka" Trangia vindskyddet så soppaslangen kommer ut. Stabilt, snyggt och praktiskt, vad mer att önska. Adapter köpte jag från Friluftsbutiken på Tradera för en hundring ink frakt, den finns på xxl också men roligare att gynna de små.
1b864ddae441682c8f67a4c4727c1ea7.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips