Trangia Gasöktillsats krångel..

Kanske inte helt klockrent i paddeldelen, men vet inte i vilken sektion som det passar bra i :)

Jag har en Trangia gasoltillsats till mitt vanliga Trangia kök. Denna gasoltillsatsen har legat i mitt Trangiakök några år och när jag skulle provköra köket i helgen, så funkade det inte..
(Den funkade sist jag använde Trangiat)

Det verkar som ingen gasol kommer fram till brännardelen. Det pyser/låter när jag skruvar på ventilen på gasolburken, men när jag öppnar ventilen så kommer ingen gas fram till brännaren.

Tips på vad felet kan vara och om det finns några lätta test/repartioner som man kan göra?
Eller är det bara att köpa ny brännare direkt..
 
Kök och brännare http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?forumid=19 är nog ett lämpligare forum. :cool:

Eftersom gasbehållaren inte är tom så skulle jag börja med att demontera brännaren. Först skruva bort toppen (handkraft) och demontera munstycket. För att förvissa min om det är stopp i munstycket eller vid reglaget som sitter ovanpå gasolflaskan.

Är det stopp i munstycket och man inte lyckas blåsa rent det med tryckluft, så borde munstycket finnas som reservdel (om det är ett Primus).

Vad jag kommer ihåg har det funnits både gasolbrännare till Trangia tillverkade av både Primus och av Campinggaz



Per
 
Kanske inte helt klockrent i paddeldelen, men vet inte i vilken sektion som det passar bra i :)

Kanske i "Kök och brännare"? ;)


Det verkar som ingen gasol kommer fram till brännardelen. Det pyser/låter när jag skruvar på ventilen på gasolburken, men när jag öppnar ventilen så kommer ingen gas fram till brännaren.

Tips på vad felet kan vara och om det finns några lätta test/repartioner som man kan göra?
Eller är det bara att köpa ny brännare direkt..

Om brännaren inte utsatts för våld (så att nån metalldel brustit) så är det givna svaret att nån packning torkat och spruckit, tycker jag.

Nu har jag inte min egen brännare här, så jag kan inte kolla om man kan byta packningarna själv. Men en ny brännare kostar väl 300 kr eller så, och det kanske är värt pengarna att få en som du vet (eller tror.. :)) är ny.
 
Felkällorna

Kan vara flera men vad väger din gaspatron i förhållande till vad en tom väger? Dvs har du tillräckligt med gas?
Innan du börjar med att riva....
I brännaren är det inte mycket som kan gå fel, men på gasbehållaren sitter ventilen och den kan oxidera ihop och då kommer inte mycket gas fram. Spindelväv i slangen har jag själv varit med om. Botas lätt med tryckluft. Skall du borsta rent oxiderade delar rekommenderas nylon och mässingborstar, inte stål.
Givetvis kan o-ringen i anslutningen torka ut och behöva bytas.
Men som alltid vid felsökning börja med det enklaste, KISS är en bra princip.
//J
 
)


Nu har jag inte min egen brännare här, så jag kan inte kolla om man kan byta packningarna själv. Men en ny brännare kostar väl 300 kr eller så, och det kanske är värt pengarna att få en som du vet (eller tror.. är ny.

Primus har ett nytt reglage på Trangia gasolbrännaren i år, så det är lätt att se om det är ”årets modell”. Om förändringen är till det bättre får tiden utvisa.

Så här ser den ”gamla” ut
X_Trangia_Gasolbrannare.jpg


och så här det den nya ut

LM1001TR.jpg


av bilderna att döma ser även slagen ut att vara annorlunda, men det har jag inte täckt på när jag sett brännarna IRL

Per
 
Har du provat den på en annan gasoltub (annat fabrikat), så det inte är något problem med den.
Min Markill trangiakompatibla brännare får man dra fast slangen ganska hårt i tuben innan det kommer gas från brännaren.

/Ulf
 
Jag har testat 3 olika gasolburkar som alla har gasol i sig. Så att gasen är slut kan uteslutas..

Jag har den gamla varianten av bild nr 1.

Men jag hittar ingen klockren väg att demontera varken ventil eller brännare? Inte så mycket skruvar eller muttrar att lossa på. Min tanke är att något har oxiderat eller täppt till sig, därav funktionsbortfallet.

Men ny brännare ligger ju på 375 -450 kr, så frågan är ju om det är värt att börja meka..
 
Värdet av att meka själv

Bör alltid ifrågasättas.

Min vän hävdar att tar det mer än en timme köper han en ny..... Han mäter tid i pengar...

Min inställning är det mesta är skit och oxid, kan man lära sig något av att ta isär, rengöra, byta packningar och sätta ihop med funktion, har man den tillfredställelsen oxså.. Två helt olika synsätt.

Vilket ditt är eller om det är ett tredje. Ser en antydan till "saknar skruvar och muttrar..." Nåväl alla grejor har inte synliga skruvar och muttrar, eller oxså syns de inte i monterat tillstånd. Gaskranen och brännaren är exempel på relativt dold montering. Då är det måhända bäst att köpa en ny...
Men renoveringssats finns att få tag i via serviceställen så uppenbart är det inte omöjligt....

Vilket ditt val än blir, lycka till!
//J
 
Vist kan man mäta sin fritid i pengar. Nu är jag lagd åt det hållet att jag tycker om att göra mina egna friluftsprylar och jag samlar dessutom på gamla campingkök (se min profil och hemsida).

Toppen på gasbrännaren skruvar man av utan verktyg, precis som då öppnar en kran på i köket då man ska spola vatten för att laga mat/diska.

Det finns en invändig gänga i ”skaftet”. Då man skruvat bort toppen kommer munstycket fram, och för att skruva bort detta behöver man en blocknyckel (bättre än en skiftnyckel). I munstycket finns ett väldigt litet hål. På vissa av mina gamla fotogenkök finns en rensnål med. Rensnålen är nog några 100-dels mm i diameter, så att försöka rensa ev stopp i munstycket med en knappnål är meningslöst.

Valet är ditt. Försök komma underfund med felet eller köp en ny brännare.

Hur som helst, så är det med mina värderingar bra att du slutat använda spritbrännaren.

Per
 
I brist på rensnål

kan man bruka ett strå från mässingborsten/morrhår/fiskelinebit eller köpa sig en rensnål.
//J
 
Kök och brännare http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?forumid=19 är nog ett lämpligare forum. :cool:

Eftersom gasbehållaren inte är tom så skulle jag börja med att demontera brännaren. Först skruva bort toppen (handkraft) och demontera munstycket. För att förvissa min om det är stopp i munstycket eller vid reglaget som sitter ovanpå gasolflaskan.

Är det stopp i munstycket och man inte lyckas blåsa rent det med tryckluft, så borde munstycket finnas som reservdel (om det är ett Primus).

Vad jag kommer ihåg har det funnits både gasolbrännare till Trangia tillverkade av både Primus och av Campinggaz



Per

Jag får inte loss själva brännaren med handkraft eller verktyg (skruvmejsel i hålen). Men efter ha sett Trangias bild i bruksanvisingen, så fattar jag att man skall kunna ta bort själva bränna munstycket och kolla ventilen (munstycket?) som sitter under brännaren..

TIps på hur jag lossar brännaren? Skruvstäd, rörtång *skratt*

Nu har jag löst problemet genom att köpa 2008 års model gasolbrännare från Trangia :)

Men jag är ju fortfarande nyfiken på vad felet på min gamla är. Det är inte något fel på själva ventilen/öppningsanordningen som sitter på själva gasflaskan längre. Den fick jag fixat igår :eek:)
Så stoppet är säkert i brännaren/munstycket som sitter under kastrullen.
 
Löste problemet på jobbet idag. Det behövdes skruvstäd+polygrip+bra skruvmejsel för att lossa brännaren.
Sedan tog jag bort munstycket och fick rensat hålet med hjälp av en tunn ståltråd från ett sliprondell för rostborttagning. Lite tryckluft och nu funkar brännaren som förr igen!:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.