Träsked

Någon som kan tipsa om butik som säljer funkis allroundsked för kök & käk; inte i första hand dyr hemslöjd.
Finslipa och olja in går säkerligen att fixa till vid behov.

Småslevar jag sett på husgerådsavdelningar brukar vara alltför för flatskedade och dessutom raka i skaftet.

Thomas

Leksaksavdelningen!

Jag har i många år kört med de leksaks-köks-attiraljer (långt ord det blev det där...) som finns i alla leksaksaffärer och det funkar utmärkt.
Vispar, skedar, stekspadar, mm, allt finns i mini-format. Mycket i trä och obehandlat så du får olja in det själv och då finns ju chansen att modifiera också.
Ikea´s leksaksavdelning brukar ha en hel del till det facila priset av ett par tior.

Gut Pfad.

Ola,

Intressant tips - leksaksavd/affärer hade jag inte tänkt på. Klickat runt nu, men det är lite si och så med hemsidor och sortimentpresentationer. IKEA har fn en kökslekserie som heter "Duktig" men inga träprylar där.
Utöver IKEA, är det några särskilda markbutiker du skulle börja leta på? Vore smidigt om man slapp ropa hem ett helt baka & bjuda kit med ugn för att få loss en träsked.

Thomas

Tillverka en själv, då blir den som du själv vill. Det är inte så svårt och är ett utmärk sätt att lära sig att tälja och hanter en kniv på.

Tja, BR är ju en av de större kedjorna, åtminstone här nere i Skåneland.
Annars skulle jag tro att alla gallerior med självaktning är utrustade med en leksaksaffär.

God jaktlycka!

håller med om tidigare inlägg. Tillverka en själv. Enklast är i färskt trä. Mycket lättare att arbeta i än snickeritorrt virke. Låt torka nåt dygn innan du gör slutputsen med slippapper.
Nån timmes trevligt slöjdande vid lägerelden.

Fler här som hade femma i slöjden?

Jo för all del, visserligen går man miste om löpande band-estetikens brutala charm, men det kan va hänt snarare än att skicka 200kr efter en titan. Och plast är plast är plast.

Kanske du kan hitta nåt hos Skara slöjdetaljer. De brukar ha lite halvfabrikat typ skedar och smörknivar som man kan slipa till själv.

Gör själv

Härligt en skeddiskussion som motvikt till alla knivdiskussioner;-)

Nej jag håller med, träskeden är nog min mest ultimata friluftspryl! Ultimat = mest fördelar mot andra jämförbara produkter.

Lättare än titan (okej tyngre än kolfiber, men en kolfibersked känns inte rolig att ha i munnen), rätt gjord väldigt stark, vacker, hantverk, lätt att göra själv, är skönare i munnen än något annat material, flyter, funkar bra i teflongrytor, smälter inte som lexan, blir ej varma eller kalla. Dessutom gratis om du har en kniv...

Nej så köp en slödkniv, leta upp en björk, päronträd, körsbärsträd och tälj lite! Har gjort en i ek och det är pilligt och inte enkelt, är även sprödare än björk...

img-3.jpg

Några exempel från en tälghelg vi hade i scouterna.

ANAKDOTVARNING
Förr så var ju en sked en vanlig friargåva, man visade att man var händig och kunde hantera en kniv.

Efter en sked var använd så hängde man upp den på väggen i en skedhäck. Den mår bättre av att torka i luft istället för att ligga fuktig instängd i en låda.

Flickor som var omtyckta fick en mängd skedar från olika friare och hade därmed "häcken full" ;-)

[Ändrat av fafner 2007-01-31 kl 08:13]

hodder,

Tack för tipset; de hade en tomtesked, visserligen rak men i bra storlek.

faffner,

Där var det gott om björk. Håller helt med om träskedens fördelar i utelivet; överlägsen även som slev.
Det är väl bara att medge till sist att alla dessa uteliggare inte gärna kan ha helt fel, och det verkar bra mycket lättare att hitta en skedkniv än ett halv-/helfabrikat.

En bra sked = bra karl, alltså. Nu börjar det gå upp vad ni snackar om allihop :)

Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-01-31 kl 08:57]

Naturligt böjd sked

Har gjort några skedar och då använt den delen av trädet (Diameter på trädet ca 50-80mm) som har varit närmast marken (roten). Jag har valt träd som haft en liten naturlig böj där. Visst kan man använda en annan del av trädet som böjer sig men den delen verkar ofta som gjord för en sked både i längd på böjen och vinkeln.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg