• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tränings-/friluftskompis i Umeå

Jag heter Tomas och Jag är på jakt efter nån att utforska närområdet med, på typ dagsturer och kanske nån helg.. Jag börjar jobba igen om.. drygt 8 timmar.. Men jag hade tänkt ta mig ut och plocka blåbär nån kväll i veckan eller i nästa helg, men är även rätt pigg på att gå längst tavelsjöleden nu snart.. Sen är jag i behov av lingon för att göra lingondricka ;)
Och det är ju bra myckte roligare med sällskap :)

Jag är bara 20 men har en viss vana att vara ute, driver även en mycket ambitiös* blogg på http://aventyrilivet.blogspot.com/ och där finns lite äventyr att läsa om..
Är glad och positiv för det mesta!

(* Kul grej för att få ett fotoalbum som nån förrutom jag faktiskt tittar i)

Jag nås bäst på msn, lleberger@hotmail.com
 
Senast ändrad:
Fasen vad roligt att se att den här tråden fick sånt genomslag! Själv är jag fortfarande kvar i NYC och ser inte skymten av vare sig skog eller berg, men ni verkar ju hålla igång!

Ser att det fanns visst intresse för orientering, jag tänkte försöka skaffa VK Skogsluffen-kartorna när jag kommer hem och köra lite lat lunk-gå-springaorientering, allt efter dagsform och terräng. Vore förstås roligt att vara ett par stycken, jag är en usel orienterare och lär mig gärna allt ni vill dela med er av. Skogsluffen är även ett bra sätt att få se lite av de olika skogarna i och runt stan, på så vis har jag hittat flera bär- och svampställen.

Hej så länge,
/A.
 
Hej,
Heter Jennifer och är för tillfället hos mina föräldrar i Västerås men planerar på att åka hem till Lycksele någon gång under veckan. Jag har en vecka semester kvar och är sugen på att vandra några dagar. Vad säger du?

Hej Jennifer,

Vet inte om svaret var riktat till mig, men tyvärr kan i alla fall inte jag följa med i veckan, jag började jobba i måndags. Men gärna någon helgutflykt, eller också kan jag byta några veckodagar mot att jag jobbar helg om det passar bättre senare i höst. Just nu måste jag tyvärr starta igång hjärnan igen efter att ha varit ledig.

Helena
 
Hej Jennifer,

Vet inte om svaret var riktat till mig, men tyvärr kan i alla fall inte jag följa med i veckan, jag började jobba i måndags. Men gärna någon helgutflykt, eller också kan jag byta några veckodagar mot att jag jobbar helg om det passar bättre senare i höst. Just nu måste jag tyvärr starta igång hjärnan igen efter att ha varit ledig.

Helena

Hej,
en helg framöver låter bra, höstvandring i fjällen är inte helt fel. Hör av dig när du har tid så får vi försöka få ihop något.
 
Jag hänger på!

Hej! Jag har tre väldigt oplanerade veckor här i Umeå innan skolan börjar igen. Hänger gärna med om ni hittar på nått kul! Är lite sugen på att fylla på i frysens blåbärsföråd bland annat, vi kanske kan mjukstarta med en sådan tur?
 
Relativt gott om blåbär i Nydalaskogen...

.....kan jag rapportera om. Jag runt Nydalasjön med en kompis och plockade lite bär när vi gick upp i skogen vid stigen som går från Kärleksudden och upp till hundspåret. Sedan började dock spöregna och åska - vilket i och för sig var underbart härligt - vilket gjorde att blåbären flöt omkring i några deciliter vatten efter ett tag och hunden grävde ner sig under en gran....:) Gör gärna ett nytt försök någon dag framöver med uppehåll.

Helena
 
Hej,

om någon är sugen så tänkte jag till helgen skaffa VK Skogsluffen-kartorna och köra lite amatörorientering i valfritt tempo (mest gång, behöver träna orientering!) i skogarna i och runt Umeå!

Sen planerar jag in en överlevnadstur första helgen efter att älgjakten gjort uppehåll (så man kan skrota runt i skogen hursomhelst igen), dvs 26-28 sept. Återkommer med detaljer. Någon intresserad?

Maila mig!
 
Lingonen verkar dröja ett tag, fortfarande mest sura trots att färgen är hyfsat rätt. I alla fall i stadsskogarna.

Plockade lite mixad svamp idag (Karl-Johan, gul kantarell mm), men de verkar ha växt långsamt sista dagarna och det mesta var genomsatt av mask. Imorgon alltså orientering. Nästa helg kanske en överlevnadstur i nån stadsnära skog för att inte störa älgjakten?

/A.
 
Frostnatt, orienteringsdag

Hej, inatt fryser det. Ser dåligt ut för de gula kantarellerna m a o, kanske klarar de sig på nån skogig högslänt. Sopparna tror jag har blommat ut, de växer så långsamt nu att de äts upp på plats innan man får en chans att plocka dem.

Lingonen har däremot gjort stora framsteg, skulle tro att hyggena på gamla I20 är perfekta nu. Har själv mer än tillräckligt i frysen, men vill ni ha tips på ställen så kan vi ju göra en tur (om inte kommunalpolitikerna har dragit nåt nytt k*kförlängande infrastrukturprojekt rätt över bärmarkerna...)

Imorgon tänkte jag göra en eftermiddagstur till I20-skogen och träna orienteringsteknik. På söndag blir det nog också orientering, om ingen har nån bättre idé. Ett alternativ vore att skaffa fiskekort till Nydala och sunka bort en halvdag, skulle vara vilsamt både för själen och kroppen.

På lördag är det ju UBC - Umeå Beat Collective. Umeås enda och bästa electroklubb. Vi ses där!
 
luffen?

Jag blir så nyfiken på vad det här med VK-luffen är? Verkar som någon slags populärorientering? Det vore ju fantastiskt isåfall. Har själv inte orienterat sen högstadiet, måånga år sen, men det är ju en riktigt härlig form att vara ute på. Gissar isåfall att säsongen snart är över, men det kommer väl mera.

Nyfiken: Har det blivit någon överlevnadstur ännu?

Apropå friluftsliv i Umeå: jag har en kanot som jag önskar ta mig an att reparera i vinter, men jag vet inte var jag ska ta vägen. En snickarverkstad eller en loge eller lada med plats för en kanadensare, något tips?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hiawata Tränings/friluftskompis i Dalarna Träffar 4
Trhoaoiney1024 Tränings kompisar Träffar 0
Joa Tränings/klätterkompis i Västernorrland Träffar 0
Krek Tränings-/tävlingskompis i Umeå Träffar 0
L81 Tränings/äventyrskompis i Sthlms området? Träffar 6
kaktusen89 Tränings/äventyrs kompis runt 18 år sökes i stockholm Träffar 21
Dreugtripobo Klätter-tränings-rid-friluftsintresserad i skellefteå? Träffar 6
jacobin Friluftskompis i Uppsala! Träffar 4
hannar Friluftskompis Umeå Träffar 10
Valpish Friluftskompis Bohuslän med omnejd. Träffar 0
Lokesnoke 21-åring söker friluftskompis... Träffar 6
nvavargen friluftskompis Södertälje Träffar 0
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Träffar 1
Schneehase friluftskompis i Uppsala Träffar 0
Zsofi friluftskompis i södra Småland? Träffar 33
BlondieIII Friluftskompis i Uppsala Träffar 8
ala Friluftskompis Osby/Hässleholm/Kristianstad etc. Träffar 3
Zar Friluftskompis i Norrbotten/fyrkanten sökes! Träffar 2
Jennygirl Friluftskompis i Åretrakten! Träffar 4
tisca Friluftsintresserad i umeå söker bekantskaper Träffar 3
Klockren Ninja Friluftskompisar sökes i Umeå! Träffar 1
suneglunk Ny i Umeå -barnfamilj söker utevänner Träffar 0
skogstösen Vänner i Umeå Träffar 2
mm123 Umeå Övik Sundsvall Träffar 0
_hattifnatt_ Ta dykcertifikat med oss i Umeå! Träffar 0
lleberg Vårtur kring Umeå? Träffar 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.