Träning inför klättring?

Jag undrar om någon har några bra tips på vad man kan träna för att få en bra klätterform förutom att just klättra?
Jag har inte så stora möjligheter att klättra så ofta plus att jag är nybörjare så det är lite svårt att orka med.
Jag håller på med Yoga vilket jag har stor hjälp av med tanke på den spänst man får, men det känns inte riktigt som det räcker.....styrketräning, vore det nått?

Styrketräning är att rekomendera, såväl gym som den met traditionella styrketräningen med armhävningar situps m.m. Få repetitioner (3-6) med hög vikt tränar upp styrkan, snabbheten och spänsten. Kom bara ihåg att träna hela kroppen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,
jag försökte kompensera utebliven klättring med anpassad styrketräning ett tag, ganska länge t.o.m.