Träning inför klättring?

Jag undrar om någon har några bra tips på vad man kan träna för att få en bra klätterform förutom att just klättra?
Jag har inte så stora möjligheter att klättra så ofta plus att jag är nybörjare så det är lite svårt att orka med.
Jag håller på med Yoga vilket jag har stor hjälp av med tanke på den spänst man får, men det känns inte riktigt som det räcker.....styrketräning, vore det nått?

Styrketräning är att rekomendera, såväl gym som den met traditionella styrketräningen med armhävningar situps m.m. Få repetitioner (3-6) med hög vikt tränar upp styrkan, snabbheten och spänsten. Kom bara ihåg att träna hela kroppen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,
jag försökte kompensera utebliven klättring med anpassad styrketräning ett tag, ganska länge t.o.m.
Jag körde tunga pass med lång vila mellan seten för att öka maxstyrkan i ca fyra veckor. Sen körde jag lite lättare pass med lite fler repetitioner och bara runt 30 sek vila mellan seten i fyra veckor. Varvade dem perioderna under något år. Tanken var att å ena sidan öka maxstyrkan och sen snabba på återhämtningen. När man klättrar ges sällan långa stunder till återhämtning. Rent teoretiskt tycker jag fortfarande att jag gjorde rätt och det tyckte även olika tränare och instruktörer jag pratade med. Men jag märkte inget resultat trots att jag körde enligt upplägget så pass länge att jag borde ha gjort det. Den senaste tiden har jag enbart kört tyngre pass med lite längre vila mellan seten. Förutom att jag lyfter tyngre vikter nu så tycker jag faktiskt att jag blivit starkare som klättrare. Orkar mer och längre. Lite förvånad själv. Det är väl individuellt antar jag - jag är inte särskilt explosiv av naturen utan snarare seg och uthållig. Det är inte säkert att du reagerar på samma sätt men det är min erfarenhet.

Yoga har jag inte provat men jag är övertygad om att det är bra för klättring. De yogautövare jag känner säger i alla fall det och det verkar rimligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips