• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

Jag konstaterar att du har för avsikt att bryta mot den (för tillfället gällande) 2-timmarsregeln. Det torde knappast betyda något i er region.

Att du sedan tycker det är för j-ligt att man erbjuder sig att rädda människoliv när det innebär att vårdpersonal måste förflyttas och dessutom jobba väldigt hårt - det kan jag inte begripa!

Jag tror inte heller att vårdpersonalen hellre ser folk dö än att flytta på sig till annan ort där man behövs mer.
När jag läser det som står på PK-media så säger väl alla regioner idag att de inte har någon brist på IVA-platser så varför ska de flyttas till Norrbotten? Eller har jag bommat något de senaste två veckorna? Att drabbade (äldreboende..) inte ens får komma till LEDIGA IVA-platser i sin egen region känns väl som ett problem i deras egen region och knappast något som Norrbotten ska lösa.

Jag sa aldrig att vårdpersonal hellre ser folk dö än att flytta till en annan region. Jag sa heller aldrig att jag tycker att det är fel att flytta folk OM DET BEHÖVS men det gör det inte enligt PK-media, FHM, Socialstyrlesen eller regeringen.

För övrigt riktigt less på att höra stockholmska i affärerna i vårt lilla samhälle "vi är här för att hälsa på svärföräldrarna".

Stockholmska är allt som pratas söder om Gävle precis som norrländska är allt som pratas norr om Gävle

Vad många verkar bomma är att

Folkhälsomyndigheten ger råd
Socialstyrelsen ger råd
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger råd

De bestämmer INGENTING

Regering och riksdag är de som bestämmer

Så rätta mig om jag har fel men inte är Anders Tegnell statsminister. Jag är ingen fan av hans uttalande men i slutänden är det Fantomen som som faktiskt håller i taktspöt

Regeringen är ytterst ansvarig för det som händer nu och tja de gör allt nu för att skydda sig själva

"ansvariga för corona i Sverige är de som reste på sportlovsresa till Italien"

"ansvariga för att det inte finns skyddsutrustning på äldreboenden är regioner och kommuner"

Regeringen kan ALLTID utfärda lagar och förordningar som gör att Sverige/Regionerna/Kommunerna har rätt nivå på allt dvs det vi hade förut som kallades beredskapslager

Att vi sen har privatiserat tex apotek är ett politiskt beslut som i grund och botten beror på att "VI" har gett politiker mandat att sälja ut vårat land eller rättare sagt våran befolkning.

Att Sthlm har drabbats värst kan möjligen bero på att det är den mest privatiserade regionen. Vad vet jag....

- Behöver vi ansiktsmask?
- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det

Socialstyrelsen ger råd

De bestämmer INGENTING

Så rätta mig om jag har fel men inte är Anders Tegnell statsminister. Jag är ingen fan av hans uttalande men i slutänden är det Fantomen som som faktiskt håller i taktspöt

Regeringen är ytterst ansvarig för det som händer nu och tja de gör allt nu för att skydda sig själva

"ansvariga för att det inte finns skyddsutrustning på äldreboenden är regioner och kommuner"

Regeringen kan ALLTID utfärda lagar och förordningar som gör att Sverige/Regionerna/Kommunerna har rätt nivå på allt dvs det vi hade förut som kallades beredskapslager

Att vi sen har privatiserat tex apotek är ett politiskt beslut som i grund och botten beror på att "VI" har gett politiker mandat att sälja ut vårat land eller rättare sagt våran befolkning.

Att Sthlm har drabbats värst kan möjligen bero på att det är den mest privatiserade regionen. Vad vet jag....

- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det
[Ändrat]

Fantomen har alla hört talas om men aldrig träffat. Liksom Löfven senaste två månaderna]

Zebulah

Att regionen går ut och säger att de kan ta emot patienter från andra områden är rent ut sagt för jävligt. Fråga först de sjukvårdsanställda som omlokaliserats och en del får köra 10-15 mil enkel väg utanför arbetstiden som ligger på 12,5 timme per pass. Tror inte att de delar ledningens uppfattning.
Nej du har inte sagt något om att vårdpersonal inte kan flyttas till andra regioner men du tycker tydligen att att det är så synd om vårdpersonalen, som får åka 10-15 mil till jobbet, så att man inte skall erbjuda hjälp med IVA-platser till sjuka -som annars kanske dör- om det skulle behövas.

Verkar som att detta är på gång att spåra ur lite. Kan vi inte lämna gormandet om ”PK-media” och Stockholmare på Facebook och hålla oss till saklig diskussion i god ton? Med vänlig hälsning, en glad Göteborgare :)

Vinter fjällanläggningarna som har sommarverksamhet, Dom flesta stora anläggningarna har sommar öppet med aktiviteter, normalt set.
Annars överlever dom inte.
Är det någon av dom stora fjällanläggningarna som överlever på bara vinter säsongen.
Stänger dom eller har dom stängt i sommar.

Jag vet en som har öppet och då förväntar dom sej turister.

Om vi tar Åre som exempel, har dom sitt upptagnings område inom 2 timmars restid ?

Nej du har inte sagt något om att vårdpersonal inte kan flyttas till andra regioner men du tycker tydligen att att det är så synd om vårdpersonalen, som får åka 10-15 mil till jobbet, så att man inte skall erbjuda hjälp med IVA-platser till sjuka -som annars kanske dör- om det skulle behövas.
Läkare 1000:- per dag för att åka till ett annat mottagande
Sjuksköterskor 500:- per dag för att åka till ett annat mottagande
Undersköteskerskor 0:- per dag för att åka till ett annat mottagande

Gissa inom vilken kategori de som får åka mest finns?

De som dör mest i Sverige idag kommer aldrig till regionernas sjukvård utan de får stanna i äldrevården.

Så Norrbotten ska ta hand om svårt sjuka från andra regioner som INTE har någon brist på IVA-platser.

Låt se nu. Norrbotten, Västerbotten, Jämtland. Norrbotten har 5-10ggr så många drabbade än de två och vi ska ta emot ännu fler....

Kommer alltid att rösta på moderaterna. Det nya arbetarpartiet

Hänsyn och försiktighet

FHM har förkunnat en hel del saker som har visat sig vara fel, t ex spåddes flockimmunitet för början av denna månad. För mig gäller försiktighet - endast livsviktiga fysiska kontakter - och hänsyn. Vårdpersonal i Jämtland jobbar redan häcken av sig, de behöver inte mig som potentiell patient. Skitjobbigt, jag har svårt att föreställa mig livet utan fjällvandring. Men ändå.

Tack för alla reflektioner

Som trådstartare vill jag säga TACK så här långt för alla reflektioner i konstruktiv anda som hjälpt mig, och säkert andra, i våra funderingar inför sommaren.

Nu verkar tråden spåra ur, precis som Joell skrev tidigare, så som det tyvärr allt oftare händer här på Utsidan och det är min iakttagelse att det ofta är samma personer som bidrar till urspårningar. Trist utveckling!

Jag är mycket tacksam för allt jag lärt mig av att läsa forum på Utsidan, men det blir allt svårare och mer tungläst när trådar belastas av bilaterala meningsutbyten, pajkastningar och politiska utspel som överhuvudtaget inte har med sakfrågan att göra.
/Cecilia

Socialstyrelsen ger råd

De bestämmer INGENTING

- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det
Du har helt rätt i att FHM inte stiftar tvingande lagar, de utger rekommendationer och att många svenskar följer rekommendationer från expertmyndigheter tycker jag är bra och visar på insikt och ansvarstagande.
Jag har nästan dagligen telefonmöten med kollegor i länder som är mer eller mindre nerstängda och jag är inte avundsjuk på de som t ex bor i Indien där barnen knappt fått gå utanför huset på flera veckor. Tänk er hur rastlösa barn (och vuxna) skulle bli av att inte få gå ut alls, eller bara gå till affären närmaste vägen, handla och hem igen.
Förvalta det förtroende vi fått av våra politiker med omsorg så vi slipper tvingande isolering i Sverige. Nästan alla svenskar har mer eller mindre natur inom 1-2h med bil hemifrån, där inte helikopterevakurering krävs vid olycksfall.
Fjällen står kvar i många år till.

/Patrik

Förvalta det förtroende vi fått av våra politiker med omsorg så vi slipper tvingande isolering i Sverige.
/Patrik
Instämmer helt! Jag blir både sur och rädd när så många blankt struntar i rekommendationerna/råden med motiveringen att de inte är tvingande lag (med straffpåföljd). Om många struntar i dem så riskerar vi ju att få tvingande lagar, i stället för att vid enstaka tillfällen vid behov och efter eget omdöme kunna rucka lite på "reglerna" utan att riskera någon påföljd.

Nu ska reserestriktionerna lyftas från nästa helg så då försvinner väl det största hindret för fjällvandring?
Förbud mot folksamlingar står dock kvar. Jag gissar på att STF kommer vidhålla årets undantagsregler också

Det beror väl på hur man ser på det. "Rekommendationerna" vad gäller resor har aldrig varit något hinder. Och lättnaden nu innebär inte att det inte längre finns risk att bli smittad eller att resande inte innebär att man själv kan sprida smitta. De uppluckrade rekommendationerna beror nog snarare på att man tycker det är dags att få hjulen att snurra igen.

Jag har samma inställning som kurvi som jag citerar nedan. Är själv frisk, men covid har slagit ganska hårt i min bekantskapskrets. Av 11 troliga covidfall är två döda, en ung kille har vårdats i respirator och är tack och lov ute nu. Två har varit väldigt sjuka med stora andningssvårigheter, t.o.m. andningsuppehåll, utan att få vård. De återhämtar sig långsamt men saknar ork. Bara två har haft det lindrigt. Resterande beskriver det som en jävlig förkylning som aldrig går över. En vän var hemma två månader från jobbet med hosta, men trodde inte att det var covid förrän det började dra ut på tiden, inte jättesjuk alltså. Tillbaks till jobbet nu, men har också svårt med orken.

Tycker inte det handlar om vad man "får" göra. Mer om vad man vill ta för risker.

Detta är inte en sjukdom som jag vill ha eller vill sprida till någon annan människa. Jag fortsätter att hålla mig ifrån folk så gott det går tills jag anser att faran är över eller vaccin finns, sen får FHM och regeringen säga vad de vill. Jag vill se många fler somrar och jag vill inte göra det med nedsatt lungfunktion eller andra mankemang. Tycker det är ett lätt val. Finns mycket fint att se och uppleva hemmavid också.

FHM har förkunnat en hel del saker som har visat sig vara fel, t ex spåddes flockimmunitet för början av denna månad. För mig gäller försiktighet - endast livsviktiga fysiska kontakter - och hänsyn. Vårdpersonal i Jämtland jobbar redan häcken av sig, de behöver inte mig som potentiell patient. Skitjobbigt, jag har svårt att föreställa mig livet utan fjällvandring. Men ändå.

DoktorGlas;843748 Detta är inte en sjukdom som jag vill ha eller vill sprida till någon annan människa. Jag fortsätter att hålla mig ifrån folk så gott det går tills jag anser att faran är över eller vaccin finns sa:
Kan inte annat än hålla med. Önskar att fler också kunde tänka på den eventuella risk som faktiskt finns att man själv är den som orsakar någon annans död. Tiden då det gick att himla med ögonen och kalla folk hysteriska är förbi. Någon sa att även om det kommer en andra våg i Norge om ett år är det ändå många som i så fall får leva ett helt år längre än om de skulle ha dött nu. Vi kan inte bortse från att många har anledning att vara rädda och kämpar för sitt liv nu. I det perspektivet är en missad fjällvandring en liten förlust. Det här är på riktigt, var rädd om dig och om dina medmänniskor!

Här i Norrbotten är det fullt med finska fisketurister nu, samt att det setts tyska mc-förare ute. Eftersom våra gränser ej är stängda så lär det komma lite utländska turister i sommar iaf.

Här i Norrbotten är det fullt med finska fisketurister nu, samt att det setts tyska mc-förare ute. Eftersom våra gränser ej är stängda så lär det komma lite utländska turister i sommar iaf.
Det är ju lite märkligt med t ex Danmark. Danskar får resa till Sverige och semestra och hem igen utan karantän men svenskar får inte resa in i Danmark. Jag förstår inte logiken i detta, kanske för att jag är uppväxt öster om Öresund i Snapphanebygd. :)

/Patrik