Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

Någon som har koll på hur försäkringsbolagen kommer resonera. Ta tex om du kör rattfull och kraschar din bil. Då får du inget för du har inte varit aktsam om bilen.

Kan de komma att resonera på liknande sätt för den som tex får sin bil stulen/skadad eller som bryter benet på fjället? Kan de säga att "sorry, du har inte följt reserekommendationerna, du får ingen ersättning"?

Kan nog vara värt att fundera på.

Christian
 
Efter att tvingats avstå längre fjällvandingar under 2018 (fotoperation) och 2019 förutom en knapp veckas hösttur i Norge är abstinensen efter att återigen besöka Laponia för en länge vandring enorm och vi hade börjat smida planer och planera semestrar. Sedan kom Corona och lade sig som en våt filt över allt...
Nu jobbar man hemma i olika former av social distansering sedan många veckor tillbaka och drömmer om fjällen och kommande vandringar, allt höljt i osäkerhet.

Våra vandringstankar är en 2v tur under Augusti, och vi har ännu inte gett upp tanken samtidigt inte gjort några förberdelser eller bokad någon resa norrut utan får avvakta och se vad som händer och vad FHM säger. Normalt åker vi alltid nattåg till norrland inför vandringarna, och jag ringde SJ för att höra deras syn på just den sociala distanseringen i liggvagnarna. Bokar du vanligt dagtåg idag så placeras ingen i sätet bredvid dig, men vad gäller ligg- och sovvagnar sade SJ att de bokar dessa kupéer fulla i sommar precis som vanligt. Så vill vi två slippa dela kupé med 4 andra (vilket normalt är en trevlig upplevelse och leder till spännade och nya möten) måste vi boka egen sovkupé vilket blir dyrt (speciellt om vi vill ha ombokningsbar eller avbokningsbara biljetter pga rådande Corona osäkerhet). Dessutom passerar ju alla nattåg Stockholm vilket blir en rejäl blandning av resenärer från olika landsändar och ökar risken för smittspridning.

Att åka bil är något vi även överväger, och fördelen här är att man kan avvakta och se hur utvecklingen i samhället blir ihop med FHM's rekommendationer, dessutom om man som andra skriver håller sig i social distansering innan resan och övernattar i sitt eget tält under resan minskar ju chansen till att man tar med sig någon smitta ut på turen. Sedan är väl bilkörandet 300 mil ToR inget man direkt längtar efter och tveksamt miljömässigt, men det är ju inte heller normala tider vi lever i just nu.

Vi planerar vidare och ser hur utvecklingan blir. Att som alternativ besöka Norges fjällvärld ser inte realistiskt ut i år pga gränsstängningen och karatänregler, så Sverige verkar vara enda alternativet.
 
När ringde du SJ Smux? För en vecka sedan gick det inte att boka som jag skrev. Jag försökte både via webben vilket gick ett par veckor tidigare och som sagt även vid fysiskt besök på Centralen i Stockholm.

En annan aspekt är matförsäljningen vid STFs stugor. Kan man räkna med att det är normalt utbud i sommar? Maten i stugorna körs nomalt ut under vintern med skoter och de kanske inte hade möjlighet att fylla på i normal utsträckning i vintras när de drog in stugvärdarna och stängde verksamheten i mars.
Alltid bra att kunna ha lätt packning. Vi hade tanken att bo i tält för att vara mera oberoende när vi planerade vårt upplägg för ett par veckor sedan.

Thure
 
....att visst kan man fjällvandra. Och det kommer jag personligen också göra.

som jag ser på det, rätt eller fel....

1. När FHM talar om rekommendationer för hur folk ska semestra så är det som man matat in i sina matematiska modeller det "folk" normal brukar göra. Min gissning är att man främst är rädd för att massor av människor ska trängas på campingplatser, badplatser, "Skara sommarland" och så vidare. Jag vågar påstå att det är svårt att tänka sig någon form av semester där man bättre utövar den nya nationalsporten social distansering än på fjällvandring :)

2: Att vandra på fjället har dessutom stora allmänna hälsofördelar, som minskar risken både på kort och lång sikt att man belastar vården.

3: STF har redan tagit höjd för att minska risken för smittspridning och infört att man bara får bo i stuga med förbokning, så man på det sättet kan begränsa antalet gäster till en hanterlig mängd per natt.

4: Och visst finns det en liten risk att man har oturen att redan vara smittad när man ger sig iväg och blir sjuk på fjällen. Men för egen del tycker jag inte att den risken är märkvärdigt mycket större än andra risker som man tar varje år man åker på semester.....och det brukar i alla fall jag göra.

Sen kan jag i dessa dagar inte annat än undra vad som skulle hända om man hade samma fokus på andra sjukdomar/hälsorisker som medför att människor riskerar att dö i förtid. Till exempel säger ju de som forskar i ämnet att cirka 6000-7000 dör i förtid varje år pga luftföroreningar. Luftföroreningar som dessutom påverkar alla andra både djur och människor som drabbas av dom. Tänk om man varje dag på nyheterna fick höra att idag har 20 dött av luftföroreningar.....under de senaste 20 åren har 140 000 dött osv....då kanske man till och med hade gjort något åt det?

/ Stefan[/QUOTE

Precis så här tänker jag också och kommer med all säkerhet att fjällvandra längre norrut oavsett vad FHM rekommenderar.
Tåget upp I en enmanskupé, dyrare visst och tälta. Jag följer leder för att minimera risker bland annat.
 
När ringde du SJ Smux? För en vecka sedan gick det inte att boka som jag skrev. Jag försökte både via webben vilket gick ett par veckor tidigare och som sagt även vid fysiskt besök på Centralen i Stockholm.

Jag ringde och talade med SJ förra veckan, hade även frågor ang när de skulle släppa biljetter till de avgångar i Augusti som är markerade med "banarbete planeras" och efter 17/8 som ännu inte är bokningsbara. Jag har många gånger upplevt att det är bättre att ringa och prata med dem då deras chat verkar bemannas av juniora personer som bara kan hänvisa på förutbestämda frågor som finns publiserat på olika SJ sidor.
 
kanske blir många stockholmare på Sörmlandsleden i år istället? För min del lutar det åt att det mest blir kajakpaddling, men inte på Åland vad det verkar.
 
Angående SJ bokade jag för några veckor sedan tåg/buss (resplus) till Sarek första veckan i aug.

I princip alla som drabbas allvarligt av C19 har någon form av metabolt syndrom och / eller har lågt D. Att sitta inne och äta skräpmat (veg. oljor och processade kolhydrater) är det sämsta man kan göra.
 
kanske blir många stockholmare på Sörmlandsleden i år istället? För min del lutar det åt att det mest blir kajakpaddling, men inte på Åland vad det verkar.

Det verkar tyvärr så att du inte är välkommen hit. Men läget kan ändra efter 14 juni. Gränsbevakningen kommer att ha fullt upp att hålla koll och hittills har de bett oss att inte vistas på sjön (av samma anledning som ni har rekommendationer att inte trilla omkull i fjällen och behöva räddas), hur man nu ska kunna undvika det.
 
"kommer finska gränsen att öppnas så att han slipper karantän på återresan?"

Det kan han ju drömma om! Finska staten avråder helt från fritids- och nöjesresor utomlands och i synnerhet till Sverige. Lyckas han ändå komma iväg kan han nog lugnt räkna med att det blir 14 dagars karantän vid hemkomsten. Så är det i dagsläget och åtminstone fram till 14 juni, skulle jag tro. Antagligen gäller samma restriktioner och råd resten av sommaren.

https://www.raja.fi/aktuellt/instruktioner_gransovergang

Jag tolkar deras regler annorlunda men i deras medier får jag samma uppfattning som dig.

Denna texten baserar jag det på:
"Vidare är det tillåtet att i syfte att fiska passera den inre gränsen på gränsälvarna mellan Finland och Sverige samt mellan Finland och Norge utan att ta i land på en annan stats territorium." Däremot verkar det vara svårare att passera gränsen på andra platser än fjällvärlden.

Gällande karantän så står detta
"Den som anländer till landet ska under 14 dygn begränsa onödiga närkontakter och självmant hålla sig i karantän. I karantänen på eget initiativ tillåts att man rör sig mellan arbetsplatsen och hemmet samt annan nödvändig rörlighet." liknande text finns också som allmän rekommendation för inresa till Finland, samt finns undantag för finsk sjukvårdspersonal mm. Det verkar inte som att karantän gäller vid passage vid gränsälvarna samt tolkar jag det som självman karantän, och att nödvändig rörlighet är ok. Sen kan Finland inte sätta dig i karantän, eller hindra dig, när du ska återvända till Sverige, där gäller svensk lag.
 
Jag är optimist och ser fram emot tydliga riktlinjer/besked som rimmar med det faktum att STF tänker hålla öppet och att SJ och Norrbottens fjällinjer håller trafiken igång. Om det inte sker är jag tveksam till att resa.

Kuronos kommentar om vårdläget i Norrbotten är väldigt intressant - en vanlig invändning mot att resa handlar om att "inte belasta vården". Det ser onekligen ut som om det i så fall finns starkare skäl mot att ge sig ut i naturen i något av storstadslänen.

Jag har många gånger upplevt att det är bättre att ringa och prata med dem då deras chat verkar bemannas av juniora personer som bara kan hänvisa på förutbestämda frågor som finns publiserat på olika SJ sidor.

Jag startade en tråd här för ett par veckor sedan om SJs nattåg (ingen kommenterade då) och där "undslapp sig" personen i chatten - junior eller ej - en intressant detalj. Så här lät det då:

Jag: Kan du svara på om förutsättningarna för nattåg i sommar: Jag tänker boka egen kupé för säkerhets skull. Men är det så att jag ändå skulle få egen kupe eftersom jag bokade plats så tidigt?

• SJ: Tyvärr inte, vi har försökt att spärra platser ombord på nattåget så gott det går men inget jag kan lova. För att vara på den säkra sidan så är det bästa alternativet en egen kupé

Jag: Ok . Så i värsta fall kommer jag inte med tåget som jag bokat pga restriktioner om att bara en får plats i en kupe för 3?

• SJ: Nejdå, om du har en giltig biljett för tåget så är du mer än välkommen ombord, men om du bokar plats i sovvagnskupé så kommer du dela kupé med två andra resenärer. Bokar du en egen kupé så kommer du garanterad vara ensam om du inte vill bjuda in någon

Jag: Lite undrande ändå - ni spärrar ju varannan sittplats, men det sker alltså inte motsvarande i sov- eller liggvagnar?

• SJ: Precis, jag vet inte varför det beslutet tagits men vi påbörjade att spärra platser men avslutade det fort. Har inte fått information varför det blev så tyvärr

Jag: Jag väljer nu att boka om till egen kupe då jag "ser spöken" - misstänker att ni kan komma att ändra policy senare och då riskerar jag att bli lämnad utan plats. Tack för besked.

Den sista kommentaren från SJ är lite misstänkt. Vad är egentligen anledningen? Som sagt, jag anar att det inte blir tal om några fullsatta nattåg i sommar och har därför valt det dyraste alternativet (likt Veronika tidigare i denna tråd).

Gillar också att denna tråd befolkas av sansade vandringsvänner som gör en saklig diskussion om våra sommarplaner möjlig - i motsvarande forum på Facebook verkar det urarta på en gång.
 
Gillar också att denna tråd befolkas av sansade vandringsvänner som gör en saklig diskussion om våra sommarplaner möjlig - i motsvarande forum på Facebook verkar det urarta på en gång.

Precis, i dom flesta forum så blir det elaka & ilskna kommentarer så fort man diskuterar sommarplaner som involverar något annat än att stanna hemma....

Själv tänker jag ta en lång roadtrip med bilen i sommar, och campa i skogen. Såklart undvika kontakter så mkt som möjligt - lite tråkigt, och ibland måste man ju tanka och handla mat osv. Vandra och paddla. Det kommer att bli betydligt mer än 2h bort, men med det upplägget så tycker jag att det är ok. Ska bli så kul, längtar !
 
Lite OT men ett förtydligande kanske kan vara på plats angående:

"Vidare är det tillåtet att i syfte att fiska passera den inre gränsen på gränsälvarna mellan Finland och Sverige samt mellan Finland och Norge utan att ta i land på en annan stats territorium."

Detta är alltså en liten del av vad gränsbevakningen i Finland har gått ut med angående att komma över gränsen till Finland. Jag förstår det som att det är svårt att veta på vilken sida av gränsen man befinner sig när man fiskar i/på älven eftersom själva älven är gränsen. Inte som att detta skulle vara ett sätt att ta sig över gränsen utan att behöva vara i karantän.

Att komma till Sverige från Finland är en helt annan sak och knappast omöjligt även om finska regeringen inte vill att man reser ut ur landet för nöjes skull. Anledningen till att jag hänvisade till ovanstående text är att trådstartaren vill ha en kompis från Finland med på vandringen. Det kan gå att genomföra men han får vara beredd på att hållas i karantän när han kommer tillbaka till Finland.

Kanske resten av gänget bara får acceptera att han inte kan komma med denna gång? Annars får ni vänta och se vad som händer efter 14/6. Än är det väl inte kört!? Men det blir onekligen lite svårt med planeringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...