Tråd för klimatdebatt

Nej, det är inte dumhet, utan ett medvetet val av tex Kina och Indien att utveckla landet och strunta i utsläppen. I Sverige har utsläppen minskat år från år under många år, men med några hack i kurvan.
Nej, utsläppen har inte minskat. Det är ju vi i den rika världen som har konsumerat det mesta av det som producerats i Asien. Du tror väl inte att Kina skulle ha fortsätt att producera saker och lagt på hög om inte västvärlden hade köpt deras produkter?
När det gäller bensin och diesel räknar vi ju redan konsumtionsbaserat. Annars skulle ju Sverige ha noll utsläpp för transporter, precis som de flesta länder i väst. Så om vi räknar utsläppen för bensin i det land där bensinen konsumeras, varför skulle vi räkna annorlunda för andra importerade varor?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Här kan man se lite hur koldioxidutsläppen varierat från år till år, https://ourworldindata.org/co2-emissions

Jag tog en bild från sidan...finns fler.
1782667553916.png

Grattis säger vi till Tjeckien som fick det varmt och skönt enligt rubriken. Gissar att de allra flesta tjecker njöt som fan.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag tycker att det är trist att vi inte pratar mer om klimatförändringarna. Jag håller med Jonathan Jeppsson om att det ser mörkt ut för oss.
Av allt jag upplevt sedan jag gick gymnasiet i mitten av 80-talet och lärde mig om energi, ozonskikt mm, är klimatförändringarna bara en naturlig konsekvens av vårt tragiska beteende. ”Money talks”. ”Drill, baby, drill”.
Det är något allvarligt fel i inställningen till klimatförändringarna.

I detta forum diskuteras om Aftonbladet är en trovärdig källa eller om det är ett värmerekord eller inte. Det är fokus på fel saker.

Sommaren kommer att ge obehagliga svar i form av klimatrelaterade händelser.

När kommer poletten att ha trillat ner hos beslutsfattare om att klimatförändringarna behöver hanteras?

Jag nämnde 80-talet. 1988 började jag arbeta på ett energibolag och anser mig vara ganska erfaren och beläst på dagens allvarliga situation. Till er som ifrågasätter och ”tar energi” undrar jag var ni har fått er kunskap? Mer en retorisk fråga och jag kräver inga svar.

Märk väl att jag inte kritiserar någon enskild person i forumet nu. Det behövs inte.

Det blir en fortsatt intressant sommar nu. Inte för att jag är intresserad av vad ni svarar på detta inlägg, då jag inte förväntar mig någonting speciellt, utan mer vad som händer med klimatet. AMOC och El Niño är intressant att följa.

Jag vet inte om jag är för pessimistisk. Klarsynt tror jag, då jag är beläst på olika saker samt har arbetat i energibranschen sedan 1988, och har hållit mig ajour om vad som händer med klimat- och miljöfrågor, främst inom energibranschen.

Med detta så önskar jag alla en fin vecka.

Jag vet att jag upprepar mig nu, men i en snart hundra sidor lång tråd är det vårt att undvika.

Ja, Sverige har sänkt sina regionala produktionsberäknade utsläpp hyfsat mycket.
Men det finns goda skäl att inte dunka sig själv i ryggen för mycket. (Stolt men inte nöjd, som det heter.)
En stor del av förbättringen i statistiken beror på att vi flyttat utsläpp till andra länder. Detta är det klassiska problemet att en organisation blir bra på just det som mäts. Tittar man internationellt så ser man att sänkningen i europa äts upp av höjningar i asien. Det betyder inte att det inte också skett verkliga förbättringar. De är bara inte så stora som vi vill tro.
Och, här är den jobbiga delen, även om Sverige hör till de länder som släpper ut minst CO2/capita så är även vi långt över de nivåer som räknas som långsiktigt hållbara. Vi är inte "bäst" vi är möjligen "minst dåliga".

Ja, USA har mycket högre utsläpp än vi.
Det varierar dock väldigt mycket mellan delstaterna. Kalifornen och New York tillexempel, har utsläpp på "europeisk" nivå trots en "amerikansk" livsstil.

Ja, Sverige är ett litet land med begränsad påverkan.
Tio miljoner människor rubbar inte världen. Stora länder som Kina och USA kan strunta fullständigt i vad Sverige vill. Men vi är medlemmar i EU. EU är stort nog att faktiskt spela roll i världspolitiska diskussioner. Och även om vi är ett ganska litet land även på den scenen så är vi inte ensamma.

Vart leder detta?
Om målet är att faktiskt minska klimatpåverkande utsläpp globalt, att göra verklig skillnad och inte bara stora planer så leder det (ialla fall för mig) till följande slutsatser.

1. Börja titta på konsumtionsberäknade utsläpp som komplement.
    Vi har idag betydligt större potential att minska vårt verkliga globala avtryck genom att titta på utsläpp som vi initierar men som bokförs på andra länders konton. Minska onödiga globala transporter. (Att det dessutom kan ha goda effekter på vår lokala ekonomi är en trevlig bonus och gör åtgärderna lättare att genomföra)
  2. Hitta rätt allierade.
    Vi kommer aldrig kunna påverka Saudiarabien, Kina eller Texas direkt. Deras utgångspunkter (även i de fall de bryr sig om klimatfrågor) ligger alldeles för långt ifrån våra egna. Vår chans ligger i att samarbeta med stater och delstater med hyfsat lika förutsättingar och utgångspunkter som våra egna.
  3. Fokusera på EU-nivån
    EU:s ekonomi är hundratals gånger större än sveriges. Varje förändring vi kan medverka till där spelar oerhört mycket större roll än vad vi gör nationellt. Men för att lyckas måste vi vara smarta. Och att säga "Vi har gjort vårt, nu är det eran tur" är sällan en smart strategi. Inte ens om det är sant.

Håller med om ovan. Men det vore också bra om folk fattar att vår andel globalt är 0.1 procent. Om vi lyckas sänka från 0.1 procent till något lite lägre spelar ingen som helst roll.
Men arbetet bör fortsätta såklart, men med åtgärder som inte medför kostnader för vanligt folk.
Satsa tex på att bygga laddplatser för alla som bor i lägenhet, och köp mindre från Kina. Kanske mer elbilsbidrag. Rejäla EU-tullar mot Kina kanske ?

Håller med om ovan. Men det vore också bra om folk fattar att vår andel globalt är 0.1 procent. Om vi lyckas sänka från 0.1 procent till något lite lägre spelar ingen som helst roll.
Men arbetet bör fortsätta såklart, men med åtgärder som inte medför kostnader för vanligt folk.
Satsa tex på att bygga laddplatser för alla som bor i lägenhet, och köp mindre från Kina. Kanske mer elbilsbidrag. Rejäla EU-tullar mot Kina kanske ?
När du säger "vår andel", vilka är "vi"? Utsidans läsare? Du och din familj? Svenska medborgare?

Som jag skrev, Sveriges andel är liten, men i alla internationella förhandlingar företräds vi av EU. EU:s andel av utsläpp är runt 6% (numer, efter att vi gjort en hel del för att minska)

Det där med "kostnader för vanligt folk" är också en farlig fälla. För det är ju i allra högsta grad "vanligt folk" som betalar kostnaderna för klimatförändringar via skattsedel och försäkringspremie.

Det vi borde ha fokus på (utöver att göra vår del) är snararare vilka åtgärder som faktiskt ger effekt.

Det stämmer att vi inte får bästa utdelning genom att kapa några extra procent på våra egna utsläpp utöver vad vi åtagit oss. Däremot sabbar vi vårt förhandlingsläge rejält om vi inte själva lever upp till våra löften.

Så debatten borde handla om
a) Lever i upp till det vi faktiskt åtagit oss?
b) Hur kan vi, utöver detta, påverka globalt?

Och det på punkt b) där som detta med konsumptionsbaserade utsläpp kommer in. Inte för att visa hur "dåliga" vi är utan på att peka på ett sätt att göra mer för en lägre kostnad än genom att bara stirra på egen regional produktion.

När du säger "vår andel", vilka är "vi"? Utsidans läsare? Du och din familj? Svenska medborgare?
Du fattar nog om du försöker. All statistik registreras per land (Sverige), och det är per land som man kan göra saker för att minska utsläpp. Beslut av riksdagen. Sen har EU tyvärr satt helt orealistiska mål, Sverige borde ha lagt in veto ( om möjligt ).

Man ska såklart inte införa åtgärder som kostar mycket för vanligt folk, eftersom det ändå inte spelar någon roll.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.