Jag tycker att det är trist att vi inte pratar mer om klimatförändringarna. Jag håller med Jonathan Jeppsson om att det ser mörkt ut för oss.
Av allt jag upplevt sedan jag gick gymnasiet i mitten av 80-talet och lärde mig om energi, ozonskikt mm, är klimatförändringarna bara en naturlig konsekvens av vårt tragiska beteende. ”Money talks”. ”Drill, baby, drill”.
Det är något allvarligt fel i inställningen till klimatförändringarna.
I detta forum diskuteras om Aftonbladet är en trovärdig källa eller om det är ett värmerekord eller inte. Det är fokus på fel saker.
Sommaren kommer att ge obehagliga svar i form av klimatrelaterade händelser.
När kommer poletten att ha trillat ner hos beslutsfattare om att klimatförändringarna behöver hanteras?
Jag nämnde 80-talet. 1988 började jag arbeta på ett energibolag och anser mig vara ganska erfaren och beläst på dagens allvarliga situation. Till er som ifrågasätter och ”tar energi” undrar jag var ni har fått er kunskap? Mer en retorisk fråga och jag kräver inga svar.
Märk väl att jag inte kritiserar någon enskild person i forumet nu. Det behövs inte.
Det blir en fortsatt intressant sommar nu. Inte för att jag är intresserad av vad ni svarar på detta inlägg, då jag inte förväntar mig någonting speciellt, utan mer vad som händer med klimatet. AMOC och El Niño är intressant att följa.
Jag vet inte om jag är för pessimistisk. Klarsynt tror jag, då jag är beläst på olika saker samt har arbetat i energibranschen sedan 1988, och har hållit mig ajour om vad som händer med klimat- och miljöfrågor, främst inom energibranschen.
Med detta så önskar jag alla en fin vecka.
Den extrema hettan som plågat Europa är bara början. Men det finns en annan fråga under ytan. Hur ska vi hantera den stora tystnad som den för med sig?
www.aftonbladet.se