Nej, utsläppen har inte minskat. Det är ju vi i den rika världen som har konsumerat det mesta av det som producerats i Asien. Du tror väl inte att Kina skulle ha fortsätt att producera saker och lagt på hög om inte västvärlden hade köpt deras produkter?Nej, det är inte dumhet, utan ett medvetet val av tex Kina och Indien att utveckla landet och strunta i utsläppen. I Sverige har utsläppen minskat år från år under många år, men med några hack i kurvan.
När det gäller bensin och diesel räknar vi ju redan konsumtionsbaserat. Annars skulle ju Sverige ha noll utsläpp för transporter, precis som de flesta länder i väst. Så om vi räknar utsläppen för bensin i det land där bensinen konsumeras, varför skulle vi räkna annorlunda för andra importerade varor?