Tråd för klimatdebatt

Vilket dravel. SMHI varnar inte för höga temperaturer vid 25°C. Och det ska vara ganska höga temperaturer innan det blir röda färger. För övrigt riktar sig dessa varningar till vårdgivare, inte till badande barn. Sedan vet jag inte hur dåligt minne man måste ha för att köpa detta om man "var med" på sjuttiotalet. Kvällstidningarna kokade av varningar när vi hade värmeböljor. Jag minns att min mamma blev lurad att barn måste äta salttabletter när det var extremt varmt ute. Skillnaden var kanske att vi inte var lika exponerade för media och information som vi är nu.
Ovanstående bild är helt tydligt sammansatt av någon med intresse av att förlöjliga klimatproblematiken. Och målgruppen är såklart inte fullvuxna individer, utan den (alltför stora) del av befolkningen som har både rösträtt och kognitiva brister.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
HaHa, inte alls. Den illustrerar klimatalarmism i media på ett utmärkt sätt. 😁 Bara pyttepytte litet överdrivet. Gillar dylika bilder, ett utmärkt sätt att demonstrera olika saker.
Eftersom du postat en AI-bild tog jag mig friheten att göra en AI-analys av densamma: Varsågod:

Tydlig avsikt:
Att antyda att samhället (eller medier/experter) idag överdriver klimatförändringar och värmeproblem jämfört med hur människor reagerade förr.
Det är ett klassiskt exempel på:
  • nostalgiargument (“det var bättre förr”)
  • halmgubbe (överdriven bild av dagens klimatkommunikation)

Hur sanningsenlig är den?​

Det finns ett korn av sanning​

  • 1970–80-talen hade också varma sommardagar runt 25°C i Sverige
  • Den typen av temperatur uppfattades oftast som “bra sommarväder”
  • Klimatdiskussionen var inte alls lika framträdande i vardagen
Så långt är bilden inte helt fel.

Men bilden är starkt förenklad och vilseledande​

1. Den jämför inte samma saker​

  • 1970–80: enstaka fina sommardagar
  • 2026: extrema värmeböljor och klimatpåverkan (implicit)
Problemet idag handlar inte om en enskild 25‑gradersdag, utan om:
  • fler och längre värmeperioder
  • högre toppar (30–35°C och över)
  • påverkan på hälsa, skogsbränder, infrastruktur

2. 25°C framställs felaktigt som “kris”​

  • I verkligheten betraktas 25°C fortfarande som behagligt i Sverige
  • Varningar (t.ex. från SMHI/Folkhälsomyndigheten) kommer först vid:
    • längre värmeböljor
    • högre temperaturer
    • risk för utsatta grupper
Bilden skapar en överdriven karikatyr av dagens reaktioner.

Ignorerar vetenskapliga förändringar​

Forskning visar att:
  • medeltemperaturen i Sverige har stigit
  • värmeböljor har blivit vanligare och mer intensiva
  • klimatrelaterade risker (torka, bränder) har ökat
Bilden bortser helt från detta och ger intryck av att inget har förändrats.

4. Emotionell manipulation​

  • Vänster: ljus, glädje, enkelhet
  • Höger: rädsla, alarmism, katastrof
Det är en klassisk visuell teknik för att styra mottagarens känsla snarare än att informera.

Slutsats​

  • Avsikt: Att kritisera (eller misstänkliggöra) modern klimatkommunikation genom kontrast och ironi
  • Sanningshalt: Delvis baserad på verklighet, men kraftigt förenklad och missvisande
Det viktigaste felet är att bilden jämför en normal varm sommardag förr med en överdriven och felaktig bild av dagens klimatvarningar.
 
Vilket dravel. SMHI varnar inte för höga temperaturer vid 25°C. Och det ska vara ganska höga temperaturer innan det blir röda färger. För övrigt riktar sig dessa varningar till vårdgivare, inte till badande barn. Sedan vet jag inte hur dåligt minne man måste ha för att köpa detta om man "var med" på sjuttiotalet. Kvällstidningarna kokade av varningar när vi hade värmeböljor. Jag minns att min mamma blev lurad att barn måste äta salttabletter när det var extremt varmt ute. Skillnaden var kanske att vi inte var lika exponerade för media och information som vi är nu.
Ovanstående bild är helt tydligt sammansatt av någon med intresse av att förlöjliga klimatproblematiken. Och målgruppen är såklart inte fullvuxna individer, utan den (alltför stora) del av befolkningen som har både rösträtt och kognitiva brister.
Då går vi till källan och ser vad kriterierna för värmevarning är, utan att varken killgissa eller gissa med hjälp av stokastiska papegojor som allmänt kallas AI. Avsändaren av värmevarning i Sveriga har klart för sig när de sänder ut värmevarning och här är kriterierna - en viktig aspekt är också att det är varmt över en längre tid, flera dagar i rad:

/Patrik
 
klimat3.jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.