Tråd för klimatdebatt

Värmerekord...uj, det var varmt idag.
I Aftonbladet står det om värmerekord: https://www.aftonbladet.se/nyheter/klimat/a/y5m07a/varmerekord-pa-flera-orter-i-sydsverige

Typisk flummigt skriven artikel av slaskmedia för att få klick och saftiga rubriker.

Rekord är rekord, är det officiellt värmerekord eller är det inte ?

"Det är den varmaste dagen i Sverige sedan den 21 juli 2022 och redan under lördagseftermiddag har värmerekord konstaterats på flera håll.

Med 35,1°C i Malmö är det den varmaste dagen som uppmätts i staden sedan 1917. 34,9°C i Ljungby och 33,3°C i Helsingborg från dagen är också rekordhögt"

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Typisk flummigt skriven artikel av slaskmedia för att få klick och saftiga rubriker.

Rekord är rekord, är det officiellt värmerekord eller är det inte ?

"Det är den varmaste dagen i Sverige sedan den 21 juli 2022 och redan under lördagseftermiddag har värmerekord konstaterats på flera håll.

Med 35,1°C i Malmö är det den varmaste dagen som uppmätts i staden sedan 1917. 34,9°C i Ljungby och 33,3°C i Helsingborg från dagen är också rekordhögt"
Informationen verkar inte gå in.

Värmerekord.

Visst har det blivit varmare?

I vilken ort/orter sattes det nya officiella värmerekordet, hur varmt var det gamla, hur varmt blev det nya och exakt när sattes det ?

Saknas skapligt mycket information.
Men du...tagga ner lite.

Jag läste bara artikeln och länkade till den i ett inlägg.

Personligen anser jag att det är bra med personer som kan nörda ner sig i information som publiceras, och som kan påvisa fel.

Fortsätt granska artiklar du. Det kan ju bli fel i de, och då kan du rapportera det till den som skrivit artikeln.

Jag önskar dig en fin söndag.

Men du...tagga ner lite.

Jag läste bara artikeln och länkade till den i ett inlägg.

Personligen anser jag att det är bra med personer som kan nörda ner sig i information som publiceras, och som kan påvisa fel.

Fortsätt granska artiklar du. Det kan ju bli fel i de, och då kan du rapportera det till den som skrivit artikeln.

Jag önskar dig en fin söndag.

Vad hände med vikten av att man ska kunna hänvisa till trovärdiga siffror och källor innan man sprider information för att inte riskera sprida desinformation ?
Har du glömt det eller gäller det bara åt ena hållet ?

Rent krasst är det väl Myndigheten För Civilt Försvars ansvar att jobba för att motverka påverkanskampanjer av alla de slag.

Nåja vi släpper det och konstatera att det är så här slaskmedia jobbar och folk verkar ofta köpa det med hull och hår oavsett sanningshalt.
Lite källkritik är nog bara ett sundhetstecken.

Han en bra dag du med. :)

Senast ändrad:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
klimat2.jpg

Vad hände med vikten av att man ska kunna hänvisa till trovärdiga siffror och källor innan man sprider information för att inte riskera sprida desinformation ?

Rent krasst är det väl Myndigheten För Civilt Försvars ansvar att jobba för att motverka påverkanskampanjer av alla de slag.

Nåja vi släpper det och konstatera att det är så här slaskmedia jobbar och folk verkar ofta köpa det med hull och hår oavsett sanningshalt.
Lite källkritik är nog bara ett sundhetstecken.

Han en bra dag du med. :)
Men hallå!
Jag hänvisade ju till Aftonbladet. Det är min källa, så jag anser att jag länkat på ett tydligt sätt.
Jag gör oftast inte som många andra, dvs bara skriver någonting utan att ha en källa. Källan i detta fall är Aftonbladet. Om det står fel någonstans anser jag att den som hittar felet/felen gör en anmälan om det till berörd nyhetskälla, så att de kan rätta till felet/felen.

Puh...redan varmt ute...klockan är inte 09 ännu.

Och du: Anser du på riktigt att jag inte brukar ange källor? Kom med ett ärligt svar nu. Jag tål saklig kritik, men inte skitsnack och påhopp.

Men hallå!
Jag hänvisade ju till Aftonbladet. Det är min källa, så jag anser att jag länkat på ett tydligt sätt.

Ja, det gjorde du.
Men observerade du att jag skrev trovärdig källa ? ;)

Aftonbladet är ju lite som en blandning mellan Svensk Damtidning och En ding-Ding Värld när det kommer till hantera sanningen.

Din länk är ju bara ännu en bekräftelse på deras sensations journalistik.

Nåja vi släpper det och konstatera att det är så här slaskmedia jobbar och folk verkar ofta köpa det med hull och hår oavsett sanningshalt. Lite källkritik är nog bara ett sundhetstecken.
Förvisso rekommenderar jag inte kvällstidningarna för den som vill fördjupa sig i fakta, men du verkar inte ens riktigt klara av att sätta dig in i deras förenklade texter. Begreppet "värmerekord" refererar ju alldeles tydligt till rekord på specifika orter. Om det är den högsta uppmätta temperaturen på en mätstation i Malmö så blir det ju ett nytt värmerekord för Malmö. Hur svårt kan det vara att förstå?
Högsta uppmätta temperatur i Sverige är är för övrigt 38° C (29 juni 1947 i Målilla respektive 9 juli 1933 i Ultuna). Rekord är för övrigt inte särskilt intressanta i sammanhanget, centralmått är mer relevant.
Om du vill ha hänvisningar till trovärdiga siffror för mätstationen i Malmö (mfl orter) så finns det historiska data att ladda ner hos SMHI. Dessvärre bara som torr data (typ tabellexporter i sql- respektive csv-format), inte bevittnade mätprotokoll med digitala signaturer, så risken finns ju kvar att ondsinta miljöaktivister har smugit in förfalskade data.
Så även om jag generellt inte gillar kvällstidnings- och klickjournalistik så är nog "slaskläsare" och "slaskhjärnor" ett större problem än "slaskmedia".

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.