Tråd för klimatdebatt

De som vill hitta fel hittar fel.

Följande är fakta:
- Det slås värmerekord
- Koldioxidhalten i atmosfären ökar, varpå växthuseffekten blir kraftigare och det blir varmare

De två sakerna kan ingen förneka. Det är fakta.
Och antalet soltimmar följer tempraturen
kan du förklara det?
1782466682588.png
 
Det kanske blir rubriker just av den anledningen att överdödligheten faktiskt ökar under värmeböljor?! Det kan vara du, en gammal släkting eller en sjuk person som du känner som dör. Jag har arbetat i äldre-handikappomsorg i min ungdom... Väldigt många utsatta människor far illa i extremvärme och för de allra mest sårbara kan det vara direkt livsfarligt.

Det kanske är färre rubriker om att köldrekord slås på grund av att det händer allt mer sällan?! Med tanke på den globala uppvärmningen.

Avslutningsvis, vad menar du att det bevisar om det är något kallare under ett par sommarmånader i Arktis under något enstaka år, men väldigt mycket varmare över tid (än det historiska snittet) under hela vinterhalvåret?! För jag (och forskarvärlden, tillsammans med de flesta andra här på Utsidan) tänker att de varma vintrarna är en följd av den globala uppvärmningen.
Månader med högst dödlighet Jan. Feb. Mars o December
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hursomhelst så är det attans skönt med mer värme över våra gråtrista breddgrader. 30 grader säger man inte nej till. Bara ut och bada, njuta och grilla.

Trist för di gamle och svage, om det blir jobbigt för dem, men de flesta äldreboenden har luftvärmepump nuförtiden så går att kyla ner.

Det enda jag är oroad över är den döende Östersjön, algblomningen och bristen på fisk/levande organismer.
 
Månader med högst dödlighet Jan. Feb. Mars o December
Och vad beror det på, tror du?! Obs. Retorisk fråga.

Ledtråd: Det är inte dödsfall pga kyla, utan saker som är så små att de inte går att ses med blotta ögat. Lite som klimatförändringarna... Svårare att förneka virus dock. Men vem vet, du kanske kan lura dig själv beträffande det också.
 
Hursomhelst så är det attans skönt med mer värme över våra gråtrista breddgrader. 30 grader säger man inte nej till. Bara ut och bada, njuta och grilla.

Trist för di gamle och svage, om det blir jobbigt för dem, men de flesta äldreboenden har luftvärmepump nuförtiden så går att kyla ner.

Det enda jag är oroad över är den döende Östersjön, algblomningen och bristen på fisk/levande organismer.
Värmeböljor är ovanliga och kanske något man får vänja sig till eller ändra på hur man gör en del saker här uppe i nord men i praktiken är de ju oproblematiska. Vädret vi kan få har ju länge varit vanligt i väldigt många andra länder.

Problemet är ju områdena längre söderut där det kanske kan bli lite väl varmt.

Förra årets 2.5 veckor med temperaturer på 30 grader där jag var tyckte ju så gått som alla bara var positivt trots att det ibland var lite väl varmt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det kan man hålla med om. Det är oxå fakta att ingenting vi gör i Sverige har någon som helst inverkan på att bromsa global uppvärmning. Det verkar en del ha svårt att förstå.
Har du något faktaunderlag som kan ge dig stöd i det?! Det verkar vara ett vanligt förekommande mantra här. Jag och de flesta andra vet nämligen att vi kan påverka. På olika sätt. Dels hur mycket utsläpp vi själva gör, vilket är lite i det globala perspektivet. Det måste erkännas. Dock ligger vi ju relativt högt vid en global jämförelse (per capita), men de individuella skillnaderna är stora både inom och utanför riket Sverige. Tumregeln är att ju mer pengar, desto större utsläppsavtryck. Det vet du säkert.

Sen kan vi såklart också med forskning arbeta för bättre teknik, samt att med politiska medel arbeta för en bättre, mer hållbar utveckling globalt. Men du har rätt. Det är inte mycket av detta just nu.

Här verkar vissa högljudda röster tycka att det är ett större reellt problem hur media rapporterar i frågan, än den faktiska problematiken med klimatförändringar.
 
Värmeböljor är ovanliga och kanske något man får vänja sig till eller ändra på hur man gör en del saker här uppe i nord men i praktiken är de ju oproblematiska. Vädret vi kan få har ju länge varit vanligt i väldigt många andra länder.

Problemet är ju områdena längre söderut där det kanske kan bli lite väl varmt.

Förra årets 2.5 veckor med temperaturer på 30 grader där jag var tyckte ju så gått som alla bara var positivt trots att det ibland var lite väl varmt.
Värmeböljor kommer att bli vanligare i och med den globala uppvärmningen. Det är den samlade vetenskapen enig om. Var de uppkommer är svårare att sia.

Att många tycker att det är skönt med värme är rätt irrelevant när man pratar om problemen med den globala uppvärmningen. Mer intressant och oroväckande är vilka konsekvenser det kan få för enskilda och grupper individer (gamla och sjuka, boende i utsatta områden osv), vår matproduktion, infrastruktur osv. Tycker du inte det?!
 
Värmeböljor kommer att bli vanligare i och med den globala uppvärmningen. Det är den samlade vetenskapen enig om. Var de uppkommer är svårare att sia.

Att många tycker att det är skönt med värme är rätt irrelevant när man pratar om problemen med den globala uppvärmningen. Mer intressant och oroväckande är vilka konsekvenser det kan få för enskilda och grupper individer (gamla och sjuka, boende i utsatta områden osv), vår matproduktion, infrastruktur osv. Tycker du inte det?!
Min poäng var att värmeböljor i Sverige (i stora delar i alla fall) faktiskt är oproblematiska. Är du oenig i det?
 
Synd om Thailändare, där är det nästan alltid 30C. Utom Chiang Mai kanske. Ganska vanligt med översvämningar oxå, när det regnar som fan och delar av Bangkok täcks av några dm vatten i några dar.
 
Och vad beror det på, tror du?! Obs. Retorisk fråga.

Ledtråd: Det är inte dödsfall pga kyla, utan saker som är så små att de inte går att ses med blotta ögat. Lite som klimatförändringarna... Svårare att förneka virus dock. Men vem vet, du kanske kan lura dig själv beträffande det också.
Lägst dödlighet månaderna Jun ,Juli, Aug o September.
Du kan säkert hitta någon liten partickel för det oxå.
 
Min poäng var att värmeböljor i Sverige (i stora delar i alla fall) faktiskt är oproblematiska. Är du oenig i det?
Nej inte direkt. I Sverige är vi historiskt relativt förskonade från värmeböljor liknande de söderut, eller i andra delar av världen. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/varmebolja

Vad som är oroande är framtiden... Samt hur klimatförändringarna påverkar vädret den övriga delen av året. En torr och mild höst/vinter, vad får det för konsekvenser för grundvatten, dricksvatten, odling osv. Osäkerheten kring var och hur framtida värmeböljor dyker upp, osv.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.