Tråd för klimatdebatt

Varför ska alla energibehov tillfredställas? Det är ju inte så att "behovet" kommer ta slut och alla blir mätta på el!

Nej låt det ta slut istället och låt folk klara sig själva. Folk är så bortskämda idag och får panik om det är strömavbrott i 20 minuter.

Det räcker att staten täcker upp för de samhällsviktiga funktionerna som sjukhus och skola m.m. men industrin kan väl göra sin egen el, eller ändra tillbaka till mekanisk drift.

Jag inbillar mig åtminstone att min hjärna är aningen störren än en den i en typisk fiskmås. (Jag har inte öppnat skallen och tittat efter)

Och jag har svårt att förstå den här religiösa striden kring energislag.

Vattenkraft, kärnkraft, sol, vind... till och med olja/kol. Alla har de lite olika fördelar och nackdelar.
Det finns behov av såväl reglerbar baskraft (vilket i södra sverige betyder kärnkraft), billig marginalkraft (eller vad man ska kalla det. sol och vind som levererar el till varierande pris. Superbra för den som kan styra sin konsumption och buffra, mindre bra för den som behöver jämn prisnivå) och reservkraft när något skiter sig. (dvs oljekraftverk)

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Varför ska alla energibehov tillfredställas? Det är ju inte så att "behovet" kommer ta slut och alla blir mätta på el!

Nej låt det ta slut istället och låt folk klara sig själva. Folk är så bortskämda idag och får panik om det är strömavbrott i 20 minuter.

Det räcker att staten täcker upp för de samhällsviktiga funktionerna som sjukhus och skola m.m. men industrin kan väl göra sin egen el, eller ändra tillbaka till mekanisk drift.
Det vore nog sådär bra för miljön, då skulle folk skaffa lösa små fossilkraftverk för att driva sina respetive hus och utsläppen skulle öka.

/Patrik

Med det inlägget så förstår jag att du aldrig har testat en elcykel! Du bara vill att det ska funka så, men så är det inte.
Finns el-cyklar som fungerar så. Vi har haft en där motorn gick på med konstant effekt bara man snurrade pedalerna.

På de mer avancerade (som de flesta kanske är nu) så ger motorn kraft baserat på hur mycket kraft man själv lägger in men det går väl att sätta dem så pass högt att man inte direkt blir sliten.

Hur sliten beror självklart på hur man cyklar. Om man hela tiden försöker cykla så fort det går så blir man självklart sliten både i branta uppförsbackar när man totalt lägger 500 w i navet och när man cyklar i 30 på platten då motorn inte hjälper.

Om målet med cyklingen är ren transport så behöver man självklart inte bli sliten.

Om du o jag är utan el i 20 min är inget problem, inte för skolan heller.
Jag har jobbat i industrin i hela mitt arbetsliv .

En sekund strömmavbrott så stannade hela maskinparken
att återstarta den till full kapasitet tog ca 2tim o en del
kasserade produkter.

Mekanisk drift ? Mekanisk uppvärmning? Mekanisk kylning?
hur funkar det?

Om du o jag är utan el i 20 min är inget problem, inte för skolan heller.
Jag har jobbat i industrin i hela mitt arbetsliv .

En sekund strömmavbrott så stannade hela maskinparken
att återstarta den till full kapasitet tog ca 2tim o en del
kasserade produkter.

Mekanisk drift ? Mekanisk uppvärmning? Mekanisk kylning?
hur funkar det?
Stenåldern?

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Jag inbillar mig åtminstone att min hjärna är aningen störren än en den i en typisk fiskmås. (Jag har inte öppnat skallen och tittat efter)

Och jag har svårt att förstå den här religiösa striden kring energislag.
Som jag ser det
vind o sol fungerar bara när det blåser/solen skiner
förstör lönsaheten för kärnkraft o vattenkraft

Att driva ett kärnkraftverk kostar nästa lika mycke vare sig det levererar el eller inte.

Ett vattenkraftverk kan i begränsad omfattning spara vatten utan måste släppa igenom
vattnet vid sidan om ,till ingen nytta

Gas olja kol kraftverk kan elda efter behov.

Som jag ser det
vind o sol fungerar bara när det blåser/solen skiner
Det går förstås inte (så bra) att bygga upp ett helt energiförsörjningssystem på sol och vindkraft.
För att utnyttja de energikällorna optimalt behöver man ha flexibilitet i konsumtionsledet. Och faktum är att det finns en hel del elintensiva processer som fungerar att styra på spotpris. Vätgastillverkning har nämnts. Batteriladdning. En hel del tunga beräkningsjobb i datacenter (tänk AI-modellerering, simuleringar och animationer) går alldeles utmärkt att styra på det sättet.
Även processindustrin har den typen av behov, där det kan vara rationellt att buffra en energikrävande delprocess när det är god tillgång på el.

Bara för att en energikälla inte är bäst på allt betyder inte attt den inte har en nytta.

Om målet med cyklingen är ren transport så behöver man självklart inte bli sliten.
Helt rätt tänkt, och det är då en elcykel funkar perfekt till och ifrån jobbet - även mer än 2 mil enkel resa!

Sen finns det dom som missbrukar elcykeln och använder max effekt hela tiden.
Det funkar ganska bra, eller är kanske ett måste på lågbudget elcyklar.

Via TCM Cykel i Tyresö där vi köpte våra Lapierre elcyklar så sa dom att våra hjälpmotorer är så extremt starka så att om vi kör med max hjälp hela tiden så innebär det att drivpressen på kedja och drev kommer att vara 10ggr mer än vad Lance Armstrong kunde åstadkomma och våra drev och kedja kommer att vara slut inom 100 mil, vilket innebär ca 1000 kr/cykel...Om man byter det själv med specialverktyget för att lossa kransen! Annars 2300 kr...

Så därför är alla som cyklar om en i en helt orimlig hastighet i en uppförbacke med en elcykel, kanske inte är helt införstådda med att just det momentet anstränger och sträcker ut kedjan och nöter sen ut dreven på nolltid och blir ett svindyrt sätt att använda sin elcykel!

Helt rätt tänkt, och det är då en elcykel funkar perfekt till och ifrån jobbet - även mer än 2 mil enkel resa!

Sen finns det dom som missbrukar elcykeln och använder max effekt hela tiden.
Det funkar ganska bra, eller är kanske ett måste på lågbudget elcyklar.

Via TCM Cykel i Tyresö där vi köpte våra Lapierre elcyklar så sa dom att våra hjälpmotorer är så extremt starka så att om vi kör med max hjälp hela tiden så innebär det att drivpressen på kedja och drev kommer att vara 10ggr mer än vad Lance Armstrong kunde åstadkomma och våra drev och kedja kommer att vara slut inom 100 mil, vilket innebär ca 1000 kr/cykel...Om man byter det själv med specialverktyget för att lossa kransen! Annars 2300 kr...

Så därför är alla som cyklar om en i en helt orimlig hastighet i en uppförbacke med en elcykel, kanske inte är helt införstådda med att just det momentet anstränger och sträcker ut kedjan och nöter sen ut dreven på nolltid och blir ett svindyrt sätt att använda sin elcykel!
Nu tror jag i.o.f.s att Lance Amstrong lätt kunde klara denna maxeffekt själv under sina glansdagar. Så många watt blir det ju faktiskt inte. Däremot är det få vardagscyklister som själva skulle klara av att hålla denna trampeffekt i mer än några få sekunder.

Å det är väl just på grund av denna assistans som många skaffar elcyklar... Men det är också assistansen som är orsaken till att battericykling inte ingår i allemansrätten!
Källa: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/cykling/
/Niklas

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.