Tråd för klimatdebatt

Säg inte det, utvecklingen går ju snabbt på området. Strategiskt placeraze snabbladdare gör stor skillnad. Men det lär väl kräva en del anpassningar både här och där, för att fungera. Allt kan ju inte fortsätta i gamla hjulspår...

Tänk bara möjligheten med "elektriska järnvägar", där man laddar lastbilarnas och långtradarnas battrerier medans man kör.
/Niklas

Senast ändrad:
Jo men de flesta frånser hur jordartsmetaller utvinns och att elbilar väger ca 2x mer än motsvarande förbrärnnings motor drivna. Media bytet vid laddning av batterier brukar anges till 50% ca av utnyttjande. Sett i det ljuset blir elbilar mindre attraktiva.
Nej, ovanstående är väl känt och ingår i modellerna ovan. För övrigt är vikten av betydligt mindre vikt än luftmotståndet på långkörning dör de flesta genererar mest mil.

Det står alla fritt att få sina insikter i elbilarnas lägre attraktion publicerade i en vetenskaplig tidskrift med peer review.

I dagsläget saknas sådana artiklar. Den vetenskapliga konsensusen är tydlig. Elbilar som används Sverige har ur ett livscykelsperspektiv lägre klimatavtryck än fosildrivna bilar.

Visa gärna att jag har fel. Jag är öppen för faktabaserade argument. Gärna sådana som tagits fram enligt normala vetenskapliga principer.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Som sagt, kommer inte att funka. Ska man dra 30-40 ton i 50 mil eller mer så krävs enorma batterier och lastbilar som är minst dubbelt så dyra som nuvarande dieselbilar.

Ett annat problem är kyla, det reducerar ju batteriernas effektivitet.
Ska man bygga varmgarage till el-lastbilar så ska ju även de byggerna plus elproduktionen till dess uppvärmning räknas in i kalkylen.

Gods på järnväg så mycket det är möjligt är sannolikt det vettigaste om man tänker klimat.

Ett annat problem är kyla, det reducerar ju batteriernas effektivitet.
Ska man bygga varmgarage till el-lastbilar så ska ju även de byggerna plus elproduktionen till dess uppvärmning räknas in i kalkylen.

Gods på järnväg så mycket det är möjligt är sannolikt det vettigaste om man tänker klimat.
Känsligheten mot kyla varierar ju stort beroende på batterikemi. Nu satsas det ju hårt på att få fram s.k. saltbatterier med hög kapacitet, då grundämnet natrium är så mycket vanligare (och billigare) än litium. Många saltbatterier är ju också betydligt köldtåligare än litiumbatterier.
/Niklas

Jag ställde frågan till AI om Sveriges godstransporter via järnväg ökat eller minskat i procent av totalen sedan 1950.

Svaret jag fick:

Om man ser till andel av det totala godstransportarbetet i Sverige, så har järnvägens andel totalt sett minskat sedan 1950-talet, även om den varit relativt stabil de senaste årtiondena.

Ungefärlig utveckling:

• På 1950-talet hade järnvägen en betydligt större andel av godstransporterna, ofta omkring 40–50 %.
  • I dag ligger järnvägens andel normalt kring 20–30 % av godstransportarbetet.
  • Det innebär ungefär en halvering av marknadsandelen sedan 1950.
Anledningen är främst att lastbilstransporter vuxit mycket snabbare efter utbyggnaden av vägnätet och förändringar i industrin och logistiken.

Fast om man räknar i ton eller ton-km, så det det kanske helt annorlunda ut? Ty det borde väl transporteras mycket mer gods nu än på 1950-talet?
/Niklas

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag ställde frågan till AI om Sveriges godstransporter via järnväg ökat eller minskat i procent av totalen sedan 1950.

Svaret jag fick:

Om man ser till andel av det totala godstransportarbetet i Sverige, så har järnvägens andel totalt sett minskat sedan 1950-talet, även om den varit relativt stabil de senaste årtiondena.

Ungefärlig utveckling:

• På 1950-talet hade järnvägen en betydligt större andel av godstransporterna, ofta omkring 40–50 %.
  • I dag ligger järnvägens andel normalt kring 20–30 % av godstransportarbetet.
  • Det innebär ungefär en halvering av marknadsandelen sedan 1950.
Anledningen är främst att lastbilstransporter vuxit mycket snabbare efter utbyggnaden av vägnätet och förändringar i industrin och logistiken.
Jag tror att det beror på att järnvägstransporter är dyrare än att ett öststatsåkeri transporterar och därför väljer företag vägtransport istället.

Järnvägen transporterar många trailrar som är fulla med gods och jag har hämtat många trailrar på Combiterminalen i Årsta, som jag har åkt och lossat.

Fast om man räknar i ton eller ton-km, så det det kanske helt annorlunda ut? Ty det borde väl transporteras mycket mer gods nu än på 1950-talet?
/Niklas

Det levereras naturligtvis mer gods i ton i dag i Sverige än 1950 då vi är fler människor, fått andra köpkanaler och har annammat slit och släng på ett annat sätt , men i procent har det minskat.

Elbilsägare verkar inte tycka om att räkna på det viset, dom talar dessuton gärna om billiga milkostnader när dom jämför kilowatt/mil med literpriset på Bensin/Diesel.
Man vet först när man säljer sin bil vad den verkliga milkostnaden blev...och äldre elbilar är ju kanske inte kända för att behålla sitt värde.

Bilar med förbränningsmotorer har redan en väl utbyggd infrastruktur i Sverige för påfyllning av energi, man lär tillskriva elbilarna utbyggnaden av deras ladd infrastruktur samt utbyggnaden av mer elproduktion på kontot för miljö, klimat och naturresurser.

Hade det inte varit vettigare att börja i rätt ände och lägga mera av klimatpengarna på att få till mer godstransporter på järnväg ?
Ganska många resor med bil är korta, hemmet-arbetet ToR, hemmet - barnaktivitet ToR, hemmet - affären ToR. Då klarar många bilar sig på att ladda vid hemmet och det är upp till den enskilda att bygga laddstruktur - kanske kombienrat med solceller så blir laddningen billig och närproducerad.
Ännu bättre när V2G blir utbyggt - vehicle2grid - dvs bilens batteri kan dubbla som batteri för egna husehållets konsumption och även som nätstöd vid effektbrist. Ladda när det är billigt överskott och sälj/konsumera från batteri då det är dyrt/brist.

/Patrik

Ganska många resor med bil är korta, hemmet-arbetet ToR, hemmet - barnaktivitet ToR, hemmet - affären ToR. Då klarar många bilar sig på att ladda vid hemmet och det är upp till den enskilda att bygga laddstruktur - kanske kombienrat med solceller så blir laddningen billig och närproducerad.
Ännu bättre när V2G blir utbyggt - vehicle2grid - dvs bilens batteri kan dubbla som batteri för egna husehållets konsumption och även som nätstöd vid effektbrist. Ladda när det är billigt överskott och sälj/konsumera från batteri då det är dyrt/brist.

/Patrik
Har en laddhybrid sedan ett tag. Kan inte ladda hemma då jag bor i hyreslägenhet. Hyresvärden har bara några få laddplatser som är uthyrda.

Har en laddhybrid sedan ett tag. Kan inte ladda hemma då jag bor i hyreslägenhet. Hyresvärden har bara några få laddplatser som är uthyrda.
Detta är ett av problemen med el och hybridbilar, det krävs fruktansvärt mycket utbyggnad av infrastruktur för att dom flesta som nu äger bil ska kunna ha möjlighet att ladda hemma.

Den utbyggnaden hamnar på miljö, klimat och naturresursnotan den med, dessutom går det problemet hand i hand med problemet att vissa vill göra det för dyrt för människor att åka bil innan alternativen är på plats.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.