Tråd för klimatdebatt

Jag tyckte att det var intressant att landhöjningen orsakat problem med hamnar. Läser gärna lite om det, ser fram mot en länk.

Om landhöjningen, ingen ny information:

- Landhöjningen gör att vissa hamnar som fungerat i hundratals år blir för grunda. Skriver en skribent.

- Är det sant? Skriver en annan skribent.

Jag säger: Tänk själv. Det är väldigt viktigt i dessa tider när det är svårt att lita på informationsflödet. Det är budskapet jag vill förmedla med detta inlägg.

Vad fick jag lära mig om landhöjningen i skolan? Multiplicera den årliga landhöjningen med några hundra år. Är det rimligt att vissa hundratals år gamla hamnar börjar bli för grunda?

Bor man vid kust med landhöjning och har lite historisk koll behöver man inte ens tänka. Man vet att strandlinjen hela tiden flyttat på sig. Många kan se det med egna ögon under sin livstid.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips