Sot och vulkandamm på översta snölagret hjälper avsmältningen mer då de blir värmesamlare.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
Nja i Sverige är ju fortframt landhöjningen efter senast istiden betydande, medan skånes sydkust sjunker då den nordtydka plattan är på väg neråt.
Faktiskt skapar Sveriges landhöjning problem kring tex Höga Kusten, vissa hamnar som fungerat i hundratals år börjar bli för grunda.
Är det sant?Faktiskt skapar Sveriges landhöjning problem kring tex Höga Kusten, vissa hamnar som fungerat i hundratals år börjar bli för grunda.
Fartygen blir även de större och får större djupgående. D v s hamndjups behov.Faktiskt skapar Sveriges landhöjning problem kring tex Höga Kusten, vissa hamnar som fungerat i hundratals år börjar bli för grunda.
Om landhöjningen, ingen ny information:
- Landhöjningen gör att vissa hamnar som fungerat i hundratals år blir för grunda. Skriver en skribent.
- Är det sant? Skriver en annan skribent.
Jag säger: Tänk själv. Det är väldigt viktigt i dessa tider när det är svårt att lita på informationsflödet. Det är budskapet jag vill förmedla med detta inlägg.
Vad fick jag lära mig om landhöjningen i skolan? Multiplicera den årliga landhöjningen med några hundra år. Är det rimligt att vissa hundratals år gamla hamnar börjar bli för grunda?
Bor man vid kust med landhöjning och har lite historisk koll behöver man inte ens tänka. Man vet att strandlinjen hela tiden flyttat på sig. Många kan se det med egna ögon under sin livstid.
- Landhöjningen gör att vissa hamnar som fungerat i hundratals år blir för grunda. Skriver en skribent.
- Är det sant? Skriver en annan skribent.
Jag säger: Tänk själv. Det är väldigt viktigt i dessa tider när det är svårt att lita på informationsflödet. Det är budskapet jag vill förmedla med detta inlägg.
Vad fick jag lära mig om landhöjningen i skolan? Multiplicera den årliga landhöjningen med några hundra år. Är det rimligt att vissa hundratals år gamla hamnar börjar bli för grunda?
Bor man vid kust med landhöjning och har lite historisk koll behöver man inte ens tänka. Man vet att strandlinjen hela tiden flyttat på sig. Många kan se det med egna ögon under sin livstid.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Exakt!Jag säger: Tänk själv. Det är väldigt viktigt i dessa tider när det är svårt att lita på informationsflödet. Det är budskapet jag vill förmedla med detta inlägg.
Därför är en länk till en artikel eller rapport så bra. Visa vad som är fakta.
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg