Tråd för klimatdebatt

Jag tyckte att det var intressant att landhöjningen orsakat problem med hamnar. Läser gärna lite om det, ser fram mot en länk.

Om landhöjningen, ingen ny information:

- Landhöjningen gör att vissa hamnar som fungerat i hundratals år blir för grunda. Skriver en skribent.

- Är det sant? Skriver en annan skribent.

Jag säger: Tänk själv. Det är väldigt viktigt i dessa tider när det är svårt att lita på informationsflödet. Det är budskapet jag vill förmedla med detta inlägg.

Vad fick jag lära mig om landhöjningen i skolan? Multiplicera den årliga landhöjningen med några hundra år. Är det rimligt att vissa hundratals år gamla hamnar börjar bli för grunda?

Bor man vid kust med landhöjning och har lite historisk koll behöver man inte ens tänka. Man vet att strandlinjen hela tiden flyttat på sig. Många kan se det med egna ögon under sin livstid.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
En sak jag vill säga med mitt senaste inlägg är att människor ska lita på sina kunskaper och sinnen. Som ett skydd mot att bli manipulerade. Och för att inte lättvindigt lämna över makten till andra som säger sig veta bättre.

* * *

Efterfrågandet av länkar/lektioner för triviala saker har gått överstyr i flera trådar och tröttat många läsare när andra varit för snälla och agerat lärare åt människor som egentligen kan själva. Diskussionerna går då i cirklar, inte framåt.

Jag tycker man ska kunna ämnet man diskuterar innan man frågar om länkar/hjälp. Detta för att diskussinerna ska flyta framåt och vara givande för det stora flertalet. Ibland kan man inte ämnet tillräckligt bra, då får man på egen hand söka svar. Med detta sagt vill jag inte låta sträng. Har man ett genuint behov av att få något förklarat är vi flera som kan ställa upp.

En sak jag vill säga med mitt senaste inlägg är att människor ska lita på sina kunskaper och sinnen. Som ett skydd mot att bli manipulerade. Och för att inte lättvindigt lämna över makten till andra som säger sig veta bättre.

* * *

Efterfrågandet av länkar/lektioner för triviala saker har gått överstyr i flera trådar och tröttat många läsare när andra varit för snälla och agerat lärare åt människor som egentligen kan själva. Diskussionerna går då i cirklar, inte framåt.

Jag tycker man ska kunna ämnet man diskuterar innan man frågar om länkar/hjälp. Detta för att diskussinerna ska flyta framåt och vara givande för det stora flertalet. Ibland kan man inte ämnet tillräckligt bra, då får man på egen hand söka svar. Med detta sagt vill jag inte låta sträng. Har man ett genuint behov av att få något förklarat är vi flera som kan ställa upp.
Tack för ett intressant inlägg. Jag vill inte ha hjälp, utan anser att jag har bra koll.
Det jag däremot önskar är att man kan backa upp ett uttalande med fakta.
Det kan inte vara för mycket begärt.

Att vara lärare…då ta man på sig en stor roll. Jag vet att man i skolan lär ut att vara källkritisk.

Nåja, de som alltid har glasen halvfulla kan fortsätta med det. En del blir avstängda här på forumet. Själv tycker jag att det är trist när det blir så…det går överstyr till slut.

Jag släpper detta nu. Diskutera som ni vill.

* * *

Det handlar väl om hur avancerat ämnet är? Landhöjning och grunda hamnar är ett mycket mindre komplext samband än global uppvärmning och havsnivåhöjning. Problemet med klimatförnekare är att de inte verkar fatta skillnaden mellan enkla samband och komplexa samband. Det ser man när de visar en bild på en snöfläck i Skåne och använder den som bevis för att uppvärmningen är en myt.

När någon påstår något och de enda källor jag kan hitta själv är privata bloggar av okunniga individer, med manipulerade eller irrelevanta fakta, då är det väl inte så konstigt om jag ber om en länk till något pålitligt?

Njae...
Det är väldigt lätt att låta sig luras av egna kunskaper och sinnen också. Mina egna erfarenheter och kunskaper är ju trots allt bara en piss i rymden jämfört med mänsklighetens samlade kunskaper och erfarenheter.

Det betyder naturligtvis inte att jag ska stänga av min egen hjärna, men vi ska nog till mans ödmjukt acceptera att det med 99,9999% sannolikhet finns de som vet bättre än vi själva i så gott som alla frågor.

Problemet är bara att skilja mellan de som faktiskt vet bättre och de som bara vill manipulera oss.

GustavOH m.fl. : Ta exemplet med den påstådda klimatrelaterade havsnivåhöjningen vid några öar i Stilla Havet som ledde till katastrof. Fundera på varför ingen sade ifrån när FN påstod något som är omöjligt enligt sunt förnuft. Tvärtom hakar media på och återberättar lögnen. Och massor av människor upprepar det som papegojor. Ett fenomen som ses gång på gång även i andra frågor. Fundera på vad det är som händer då, hur folk tänker, och förklara för oss som ser fenomenet men inte förstår hur det fungerar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips