Touringdäck

Min mesta cykling är till och från jobbet året runt vilket blir typ 17 mil per vecka. På sommarcykeln och höst/vårcykeln föredrar jag Continentals Sport Contact eller liknande. Lättrullade, slitstarka och inte alltför dyra.

Skulle välja de däcken även för touring i varje fall upp till någon månads cykling.

Thure
 
Schwalbe Marathon, eller när du kräver extra mycket, schwalbe marathon plus, är ett bra val. Själv kör jag med vanliga Marathon, och är riktigt glad att jag bytte till dessa från de Continental Tour Plus jag hade innan. Det blev inga fler glas-punkteringar, även om ståltråd självklart går igenom.
 
Schwalbe Marathon Supreme har även jag haft, men de kommer jag aldrig mer att köpa, eller använda.
De var inte enbart trista och tråkiga att cykla med, de var dessutom så pass trögrullade att jag blev frånrullad i nedförsbackar.
Det har aldrig hänt vare sig före eller senare, med just den cyklisten alltså.

Marathon Plus skulle jag sky som pesten.

Continental Sport Contact i 37mm har jag på en av mina cyklar och de tycker jag riktigt bra om.
Däremot skaffade jag dem i 32mm, till en annan cykel som inte tar 37mm, de tyckte jag inte om.
Till den cykeln har jag i stället med framgång använt Conti Gator Hardshell 32mm och Vittoria Randonneur i 32mm
 
Tack för alla svar!

Själv kör jag på Continental touring plus, gummit nöttes ut på bakhjulet efter cirka 250 mil men jag kanske skulle ha omfördelat lasten bättre men annars kändes dom pålitliga på något sätt, kanske de inte skulle ha nötts ut om jag hade bredare däck?? Jag använde de däcken som först kom med min Surly från Cyclecomponents...

Det här är kanske en dum fråga men blir det inte bättre rullning i bredare däck, dom borde väl få bättre friktionsyta?
 
Spännande! Trögrullade förstår jag vad det innebär även om jag inte upplevt det. Men tråkiga och trista? Beskriv gärna lite utförligare vad det innbär! Glada däck måste ju vara motsatsen, vad kan man förvänta sig av sådana?
 
Det här är kanske en dum fråga men blir det inte bättre rullning i bredare däck, dom borde väl få bättre friktionsyta?
Jag vet inte om jag förstår formuleringen í meningen ovan,
men om du menar att bredare däck rullar tyngre så är det inte säkert.

Eftersom däcket ligger still mot vägytan så kommer rullmotståndet till allra största delen från interna förluster i däcket.
Och om den enda skillnaden mellan två däck är bredde så kommer det bredare däcket att ha lägre rullmotstånd.
Om man anpassar trycket efter bredden så kommer det bredare däcket även att ge bättre fjädring = bekvämare.
Ju grövre underlaget man cyklar på, desto större är vinsten med breda däck
TireRR.gif


Men många breda däck är sämre (map rullmotstånd åtminstone) därför går det inte att generellt säga att bredare däck är bättre.
Det finns åtminstone en tillverkare som påstår att deras breda däck skall vara tillverkade på samma sätt som racerdäck. Men deras däck är dyra: http://www.compasscycle.com/tires_comp_700_38.html
Så vitt jag vet säljs de i Sverige endast av:
http://www.veloform.se
(Hemsidan är inte uppdaterad, kontakta dem om du undrar ngt)




Trögrullade förstår jag vad det innebär även om jag inte upplevt det. Men tråkiga och trista? Beskriv gärna lite utförligare vad det innbär!
Vad har jag missat?
De Schwalbe Marathon Supreme jag har använt var så pass trögrullade att cyklingen med dem blev onödigt tristaoch tråkig jmf med de andra däck jag räknade upp.
OK?

Däcken är viktiga och kan göra stor skillnad.

Tilläggas kan väl att just nu håller engelsmannen Steve Abraham på att försöka sätta nytt ett års distansrekord genom att under 2015 cykla mer än 12000(!) mil, nu i Januari cyklar han ungefär en vätternrunda (300km) varje dag.
Så här skriver han om sitt däckval
"My aim for those wet rides was to try and maintain 220 miles a day. I was testing Marathon Plus tyres to begin with, which proved excellent for being puncture proof, but were very slow! I used them for two days, but because they were so slow I was only getting a few hours sleep.

For the next two days I swapped tyres to some Vredsteins, which are much faster. This gained me a few hours extra sleep each night for the price of a puncture every 100 miles. Mending two punctures a day was much faster than riding puncture resistant tyres.
"
http://oneyeartimetrial.org.uk

Ett par timmar längre på cykeln varje dag med Schwalbe Marathon Plus alltså.
 
Körde sport contact förut av Continental men nu kör jag travel contact. Bättre punkteringsskydd men jag upplever dom lika snabba och gillar att det är lite mönster på sidorna.

Mvh / Johannes
 
Tack HåkanC och Glännman för svaren, jag ska nog prova bredare däck enligt tabellen nedan så ska rullmotståndet minskas med bredare däck. Jag får helt enkel prova mig fram.
 
Däck

Långfärdscyklister har dom alltid så bråttom att däcken måste vara ultimata ?? Jag åker på punkteringsfria 40x622 utan några speciella märkesfabrikat, tror t.o.m dom kan vara från biltema,huga, säkert 500 mil nu.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...