Touringdäck

För mig handlar det om att det ska vara en bekväm tur, är det rullmotstånd jämt och ständigt försvinner lite av glädjen med att cykla.
 
Continental Grand Prix 2000s 25mm-däck använder jag. Dessa är en kompromiss mellan komfort o snabbhet o tålighet under förutsättning att man gillar smalare däck. Har cyklat en del på grus med dem också, har inte fått punktering där, men det känns som att utmana ödet lite. På asfalt har de hållit flera hundra mil än så länge, och rullar väldigt lätt och bekvämt :)
 
Däck som inte specifikt är gjorda för att hålla länge (som tex vanliga räserdäck eller mtb-däck där rullmitstånd och grepp är prioriterat högre) brukar väl hålla typ 3000km +- beroende på underlag(?). Det har de gjort för mig i alla fall.

Touringdäck typ marathon mondial (som väl är standarddäcket för lastad touring på omväxlande underlag) håller betydligt längre, mitt som suttit fram i ca 800 mil ser ganska nytt ut.

Att man sen ska få en punka per 100 miles låter ju konstigt, det kan knappast vara representativt för något däck. Kanske hade han inte fått till lagom tryck än?

Och ännu konstigare låter det ju att han inte testat sina marathon plus innan han satte igång med världsrekordförsöket! Borde han inte tagit en dags förberedelse innan cyklade en vätternrunda per dag?!? :)

Hursomhelst så är det ju inte raketforskning med däck. Köp några som verkar lagom nobbigt för underlaget du tänkt cykla och bilda dig en egen uppfattning
 
Däck är viktiga

För mig handlar det om att det ska vara en bekväm tur, är det rullmotstånd jämt och ständigt försvinner lite av glädjen med att cykla.

+1
Du gör helt rätt som är noggrann med ditt val av däck. Däcken är viktiga, och kan göra STOR skillnad.


barre
Jag antar att du menar Conti GP4000S? De finns numer i Gen 2 och i 28mm, som borde vara ännu lämpligare för långcykling. Kostar under 300 SEK här: http://www.rosebikes.se/artikel/continental-grand-prix-4000-s-ii-tyre/aid:709344
Men personligen skulle jag hellre, om jag hade plats för och råd med, välja de 38mm Compass-däck jag skrev om i #9.


skral
Jag TROR att man skall läsa Steves text som:
Även om han får en punka/16mil så sparar de däcken tid jmf med Schwalbe Plus däcken
Dessutom var texten skriven EFTER hans förberedelser 2012 och INNAN det nu pågående rekordförsöket
Kanske slarvigt citerat av mig, läs gärna hela texten som jag länkade till.
 
skral
Jag TROR att man skall läsa Steves text som:
Även om han får en punka/16mil så sparar de däcken tid jmf med Schwalbe Plus däcken
Dessutom var texten skriven EFTER hans förberedelser 2012 och INNAN det nu pågående rekordförsöket
Kanske slarvigt citerat av mig, läs gärna hela texten som jag länkade till.

då är jag med. Jag har kollat lite på hans hemsida förut, tycker det är svårt att förstå att det går att cykla så långt varje dag!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.