Torrskodd?

Är det någon som har erfarenhet av att vandra i ett par kängor med låga skaft?
Går det att, med hjälp av snölås, vada över en liten bäck utan att vattnet rinner över kanten på kängan? Tar man sig, med hjälp av snölås, torrskodd över blöta myrar?

Mvh / Bekkis
 
bekkis; sa:
Är det någon som har erfarenhet av att vandra i ett par kängor med låga skaft?
Går det att, med hjälp av snölås, vada över en liten bäck utan att vattnet rinner över kanten på kängan? Tar man sig, med hjälp av snölås, torrskodd över blöta myrar?

Mvh / Bekkis

Det finns massvis med trådar kring vad och skodon om du använder sökfunktionen. Min egen uppfattning är att det endast är gummistövlar som ger 100% torrskoddhet. Själv har jag sedan några år gått ut på andra vägkanten och struntar i om jag blir blöt, bara skorna är lätta och torkar snabbt. Argumenten för detta framgår i ett antal trådar.
Några aktuella bilder hittar du på:
http://jorgenjohansson.blogspot.com

Jörgen
 
NUI; sa:
bekkis; sa:
Är det någon som har erfarenhet av att vandra i ett par kängor med låga skaft?
Går det att, med hjälp av snölås, vada över en liten bäck utan att vattnet rinner över kanten på kängan? Tar man sig, med hjälp av snölås, torrskodd över blöta myrar?

Mvh / Bekkis

Det finns massvis med trådar kring vad och skodon om du använder sökfunktionen. Min egen uppfattning är att det endast är gummistövlar som ger 100% torrskoddhet. Själv har jag sedan några år gått ut på andra vägkanten och struntar i om jag blir blöt, bara skorna är lätta och torkar snabbt. Argumenten för detta framgår i ett antal trådar.
Några aktuella bilder hittar du på:
http://jorgenjohansson.blogspot.com

Jörgen

Det finns massvis med trådar om nästan allt i hela världen på detta forum. Jag orkar inte sitta och leta efter någon tråd om någon som vandrar med snölås!
Förövrigt så är gummistövlar 100 % vattentäta utifrån, men hur är det inifrån?!!!!
Har nött ut tre par meindel kängor med höga skaft, överväger nu att pröva ett par med låga skaft i kombination med snölås.
 
bekkis; sa:
NUI; sa:
bekkis; sa:
Är det någon som har erfarenhet av att vandra i ett par kängor med låga skaft?
Går det att, med hjälp av snölås, vada över en liten bäck utan att vattnet rinner över kanten på kängan? Tar man sig, med hjälp av snölås, torrskodd över blöta myrar?

Mvh / Bekkis

Det finns massvis med trådar kring vad och skodon om du använder sökfunktionen. Min egen uppfattning är att det endast är gummistövlar som ger 100% torrskoddhet. Själv har jag sedan några år gått ut på andra vägkanten och struntar i om jag blir blöt, bara skorna är lätta och torkar snabbt. Argumenten för detta framgår i ett antal trådar.
Några aktuella bilder hittar du på:
http://jorgenjohansson.blogspot.com

Jörgen

Det finns massvis med trådar om nästan allt i hela världen på detta forum. Jag orkar inte sitta och leta efter någon tråd om någon som vandrar med snölås!

Nej, jag inser också att det är lättare för dig om alla som någonsin skrivit något om skor, vad och snölås upprepar vad de skrivit tidigare i den här tråden. Lycka till!

Jörgen
 
Orka skriva för folk som inte orkar läsa!

bekkis; sa:
Jag orkar inte sitta och leta efter någon tråd om någon som vandrar med snölås!

Intressant inställning.
Du orkar inte leta, men du förväntar dig att folket på Utsidan ska orka skriva bara för din skull?

Din tid är alltså mer värd än alla andras?
;)
 
Re: Orka skriva för folk som inte orkar läsa!

Nordesjö; sa:
bekkis; sa:
Jag orkar inte sitta och leta efter någon tråd om någon som vandrar med snölås!

Intressant inställning.
Du orkar inte leta, men du förväntar dig att folket på Utsidan ska orka skriva bara för din skull?

Din tid är alltså mer värd än alla andras?
;)
Använd sökfunktionen.

Även om sökfunktionen inte är den bästa (men den kanske blir bättre http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37718 ) så hittar man nog det man vill veta om vattentäta skor och vadning genom att välja några lämpliga sökord.

Per
 
Hej!

Jag brukar ibland använda cover boots vid vad, det fungerar bra.
Jag har sett att en del tejpar skarven mellan känga/snölås med silvertejp, det fungerar säkert men jag har själv aldrig provat.

Lycka till! :)
 
Ja där fick jag på nöten och det var väl inte mer än rätt! :) F´låt
Jag förväntar mig inte att folk ska orka skriva just för min skull, men folk verkar vara väldigt villiga att skriva och dela med sig av sina erfarenheter (vilket jag såklart är tacksam för) och därför tycker jag att det är enklare att slänga ut min fråga istället för att sitta och leta i äldre diskussioner. Må det vara rätt eller fel.

Mvh Bekkis
 
bekkis; sa:
Ja där fick jag på nöten och det var väl inte mer än rätt! :) F´låt
Jag förväntar mig inte att folk ska orka skriva just för min skull, men folk verkar vara väldigt villiga att skriva och dela med sig av sina erfarenheter (vilket jag såklart är tacksam för) och därför tycker jag att det är enklare att slänga ut min fråga istället för att sitta och leta i äldre diskussioner. Må det vara rätt eller fel.

Mvh Bekkis

Ett bra sätt att få en massa svar är att säga "jag har letat och letat på forumet men inte hittat... nån som vet om..."
Det om detta...

Som sagt - många tejpar helt enkelt regnbyxorna vid skorna.
Med ett par bra damasker som fäster bra vid skorna lär man nog ta sig fram torrskodd lite överallt.
 
bekkis; sa:
Är det någon som har erfarenhet av att vandra i ett par kängor med låga skaft?
Går det att, med hjälp av snölås, vada över en liten bäck utan att vattnet rinner över kanten på kängan? Tar man sig, med hjälp av snölås, torrskodd över blöta myrar?

Mvh / Bekkis

Jag har Lundhags Fjell Mid, alltså den lite lägre varianten. Med ett par regnbyxor som har dragkedjor hela vägen ner kan jag fortfarande gå över en bäck även om vattnet går lite grand ovanför kängskaften utan att bli blöt om fötterna om jag bara går på och inte står stilla. Om det är fråga om en bred bäck med knädjupt vatten skulle jag nog vada istället för att chansa.

Så mycket blöta myrar har jag inte provat, brukar försöka undvika dem och har lyckats bra hittils.

Mvh
Peter P.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.