Torkning av Quornfärs..

Finns fler...

...kolla i hälsokost hyllorna i butiken. De flesta har produkter från Nutana som ju gör vegetariska produkter. Det brukar stå nån typa av färspulver där också. Observera att Quorns sortiment innehåller animaliska produkter (t.ex ägg) så du borde kolla hur strikt din polare är!
Nu börjar det åska...kan kanske komma med mer tips sen.
*drar ur modemet*
//Janne
 
satsa på sojaprodukter eller linser istället

Tror som sagt inte på att torka Quorn, eftersom det är frysvara. Jag har provat både Friggs vego grytbitar och färdigkryddade färssåser och tycker de är helt OK, både smak- och prismässigt.

Ett annat tips är produkter av märket Zannahs Garden, sojaprodukter som dessutom är KRAVmärkta. Finns både som sojakuddar och -gryn och i ett par olika färdiga rätter. Kan köpas på välsorterade ICA-butiker. Ungefär i samma prisklass som Friggs tror jag, kanske något dyrare. http://www.zannahs.com/

Röda linser är också gott, enkelt, billigt och bra,
t ex i en matig varant på gulaschsoppa:

Vegogulasch, 4 port

Torkade ingredienser:
3 potatisar av en mjölig sort, i skivor
2 gula lökar
3 paprikor i olika färger
2 dl röda linser

2 vitlöksklyftor
smör/olja
1/2 dl tomatpuré
1 tsk kummin
1-2 chilipeppar eller 1 piri piri
1 liter grönsaksbuljong
persilja/timjan/basilika färsk eller torkad efter smak

ev. 1 dl matlgningsyoughurt eller crème fraîche

Gör så här:
Blöt upp de torkade grönsakerna, skala och hacka vitlöken. Fräs alla grönsaker i smör/olja i en kastrull. Rör i tomatpuré, kummin och chili. Häll på buljong och koka upp. Tillsätt linserna och låt koka i ca 15 min. Vispa så att potatisen blir lite sönderdelad. Servera ev soppan med en klick matlagningsyoghurt (har man kanske inte med sig ut, men om...) och strö örtkryddor över.

De i sällskapet som inte är veggosar kan spetsa soppan med några skivor rökt korv eller skinka.
 
Man får se till att ta med ordentligt med kryddor och annat att smaksätta med, efterssom quorn andra köttersättningar är "smakneutrala", så dom är inte så goda att äta som dom är. :)
 
Quorn

En vän till mig provade att torka quorn och torkningen gick väl bra men tillagningen gick sämre. Efter en hel natts uppblötning var den fortfarande inte speciellt ätlig och hade inte expanderat till normalstorlek.

Så slutsatsen är att det är ingen höjdare!
 
min rekomendation är istället att kika in på halsosport.com. där finner ni produkter såsom färs och filé från sojabönan. det ypperliga är att råvaran bara behöver förvaras torrt - perfekt för vandringsturen!!!
 
skulle precis rekomendera

halsosport.com

väl kryddat är det jävligt gött.. har träffat folk som tycker det smakar kött.. finns att köpa i princip alla hälsokostbutiker..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.