Torkat kött

avslutad210712

Gäst
Nuuuuuu

har jag gjort en ny laddning torkat renkött. Lite mindre salt, lite mindre torkning gjorde det j****t gott. Så få se nu om det räcker tills jag drar i väg på fredag.....
 
walk_alone; sa:
Experiment med kött i källare gick åt helvete. Saltade och hängde upp i källare +12 grader. Nu har det kommit mögel på köttet. Kan bero på för lite salt eller för varmt i källaren. Har tvättat bort möglet och hängt upp köttet i kylen :) Måste äta upp en bit innan jag åker till fjällen för att se om det händer något med bakteriefloran i magen ;-) // RJ

Puhony skriver visserligen inte om torkning av kött (boken handlar ju om hälsoriktig konservering och för kött är frysning den bästa metoden) men när det gäller en del frukter och grönsaker så torkar man först en kort stund på hög värme för att få ytan torr. Tittar man på en lufttorkad skinka så har ju den ett ytterskikt som är väldigt mörkt och ser mer eller mindre rökt ut.

Annars tror jag att man kanske efter saltlaken borde gnida in ytan med ett lager salt?
 
walk_alone; sa:
Experiment med kött i källare gick åt helvete. Saltade och hängde upp i källare +12 grader. Nu har det kommit mögel på köttet. Kan bero på för lite salt eller för varmt i källaren. Har tvättat bort möglet och hängt upp köttet i kylen :) Måste äta upp en bit innan jag åker till fjällen för att se om det händer något med bakteriefloran i magen ;-) // RJ

Tror inte att det ska vara några problem sålänge möglet avlägsnas. Hängmörad oxfile ska hängas tills att den får "skägg" då den också är riktigt mör och fin, dock är den iofs rå då. Möglet skärs bara bort.

/Johnny
 
Torkar på

Håller just på att "provtorkar" rostbiff, har gjort en marinad på vitlök, soja, uppkryddad med svart & vitpeppar, allkrydda (hmmm, jag som inte brukar använda halvfabrikat) och paprikapulver å så hackade jag ner en challottenlök åxå.

Ska ta med det ut på midsommarhelgens paddeltur i Asasjön ovanför Växjö.

En sak jag skall prova är att gnida in kött i grön respektive röd currypasta, blir starkt och förmodligen väldigt gott. Då kanske man skall pensla på lite Nam pla (fisksås) också... Kul att experimentera lite.
 
thai

Du kanske ska tamed kokosmjöl limeblad och citrongräs så har du nästan en Thai curry, om du inkluderar fisksåsen :)
 
johnny76; sa:
Tror inte att det ska vara några problem sålänge möglet avlägsnas. Hängmörad oxfile ska hängas tills att den får "skägg" då den också är riktigt mör och fin, dock är den iofs rå då. Möglet skärs bara bort.
Jag tror inte heller det är något problem. Mögel är inte farligt eftersom man i vissa fall äter det. Nu har jag ätit en macka med lite av köttet. Jag tror det största felet var den höga temperaturen (+ 12 gader) i kombination med luftfuktigheten. Torka mer i KYLEN! // RJ
 
Det beror på hur möglet sitter.

Mögel på kött är ytligt (dvs det sprider sig inte inåt). Skär man bort någon centimeter så har man fått bort allt mögel. Kommer flugor åt köttet så går det ofta mask i det och då finns det mask överallt i köttet.

Mögel på bröd, ost, sylt med mera är det annorlunda med. Mögler skickar ut långa "rötter" som finns överallt om man fått ett mögelangrepp.

Fast personligen så har jag svårt för mögligt kött. Ost och bröd känns det som om det är lättare att bara skära bort det dåliga och äta (det man inte ser mår man inte dåligt av :))

/Mattias
 
Torka kött

Det går utmärkt trots att någon skriver att det inte är bra i ugnen.
Om du håller hög hygien och är noga är det inga problem.
Gör så här:
Ta ex. grytbitar, skär dessa i ca 1x1 cm bitar.
Bryn dessa i stekpannan med salt och peppar.
Där efter torkar du dem direkt i bakugnen eller i en olla.
Om du skall göra dillkött eller kallops så kokar du köttbitarna så att de blir mjuka och mjälla. Därefter torkar du bitarna. Såsen torkar du separat. När såsen är torr så kör du den i en mixer så att det blir pulver.

När du sedan skall tillreda maten (gäller all mat) så måste den få suga åt sig ordentligt med vatten.
jag gör alltid så att jag redan på morgonen tar den torkade rätten och lägger den i en plastburk (1/2 l per pers) som tål hettvatten. Kokar vatten och häller detta heta vatten över så att det täcker ordentligt några cm över torrsubstansen. Skruvar åt locket.
När jag sedan skall koka maten på kvällen går det mycket fortare när kött och grönsaker är mjuka. Jag låter det alltid kokka upp ordentligt.
Baciluskerna dör eller förstörs när de når 90-100 gr.

Jag praktiserar egen mat sedan ca 10 år för alla turer sommar som vinter.

(tid för att ordna mat för 14 dagar ca 3-4 dagar torkning går ever natten)
Om du vill ha tips på rätter så kan jag bistå.
Ingvar
 
Re: Torka kött

sm5jyp; sa:
jag gör alltid så att jag redan på morgonen tar den torkade rätten och lägger den i en plastburk (1/2 l per pers) som tål hettvatten. Kokar vatten och häller detta heta vatten över så att det täcker ordentligt några cm över torrsubstansen. Skruvar åt locket.

Är det bara jag som har betänkligheter mot att låta maten ligga mer eller mindre ljummen en hel dag?

Att låta maten ligga och dra i kallvatten nån timme kan jag väl acceptera, men att låta den ligga i ryggsäcken och svalna långsamt hela dan låter inte speciellt lämpligt ur bakteriesynpunkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Mattias1981 Torkat kött småprickigt?? Friluftsmat 18
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Staffan Andersson Kött! Friluftsmat 15
Mickexxx Salta Kött Friluftsmat 2
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Hur torka kött?? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.