Torkade egen mat, mums!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Torkade ett par kilo kantareller här om dagen...de krymper avsevärt mycket mer än shampinjonerna gjorde.

Att torka rått kött är mycket gott, det håller inte så länge i rumstemperatur så jag kastar in det i frysen. Torkningen är mer för att det ska hålla över turen och vara lättare att bära...Går med fördel att äta som det är, rått, bara torkat. Inte alla som gillar rått kött har jag hört ifs.

Nä inte skulle jag vilja äta råttkött :)

Man kan marinera köttet innan man torkar det så är det inte lika rått. Lägg det i CajP grillolja (eller nåt egenblandat) i ett dygn, torka av med hushållspapper och torka.

/Ulf

Friluftsmat

Ett litet tips är boken av Anita Forsell som heter "friluftsmat". Den är ett uppslagsverk i fickformat som täcker det mesta.
Dels vad man behöver för bränsle, hur man gör och massor med goda recept.
Vår bok är ett välbläddrat ex. från -98, som det har hämtats många ideer och mycket inspiritation ifrån.

Nä inte skulle jag vilja äta råttkött :)

Man kan marinera köttet innan man torkar det så är det inte lika rått. Lägg det i CajP grillolja (eller nåt egenblandat) i ett dygn, torka av med hushållspapper och torka.

/Ulf

Vad skulle hända med köttet under ett dygn i grillolja, som skulle göra det mindre rått????? Om man denaturerar proteiner genom saltning eller med syra så kan jag förstå att man ändrar egenskaperna, men bara olja och kryddor och 1 dygn?

Vad skulle hända med köttet under ett dygn i grillolja, som skulle göra det mindre rått????? Om man denaturerar proteiner genom saltning eller med syra så kan jag förstå att man ändrar egenskaperna, men bara olja och kryddor och 1 dygn?

Det blir väl en del smak från kryddningen, men i övrigt kanske det bara är en psykologisk effekt. Har läst att man kan marinera innan torkning, provade det med gott resultat.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips