Torkade egen mat, mums!

Lite tur mattips
var ute och vandrade i alperna i fem dagar och torkade mat själv, blev riktigt lyckat och gått!
här är en liten lista på de olika sakerna vi torkade:
potatis - skuren i småbitar och kokad i saltvatten innan den torkades
morötter - rivna
purjolök - skuren i småbitar
tomater - i skivor
zucchini - i skivor
torkade allt på en torkapparat i 1 - 3 dygn, går att torka i ugn på svag värme eller utan något, tar bara lite längre tid.
vi blötla grönskerna i vatten i ca en halvtimme innan vi kokade allt i ca fem minuter, och serverade med couscous. det var den godaste turmat jag har ätit!

Torkad strömming / ”Strömmingschips”

Lämpar sig väl att ta med på vandring. Den är lätt att bära och blir inte dålig så länge som den hålls torr. Kan ätas som knapriga chips:

Klipp strömmingsfileer i lämpliga bitar och sätt dem på en plåt
Salta

Torka i ugnen i 130 grader i ca 1,5 h

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Allt går att torka....

Även ärtsoppa och rödbetor! Och det blir garanterat godare än frystorkat...
Torkade krusbär ger sting i morgongröten, torkad köttfärs med torkade tomater (det senare finns numera torkat att köpa på stan) ger en smarrig köttfärssås i fält och den egentorkade blåbärssoppan smakar grymt mycket godare än Ekströms... Och så kan man reglera sockermängden och bara det är en bonus...

Vänligen/Dag

Köttfärssås är en höjdare. Åtminstone min köttfärssås.
I övrigt har jag lite blandade erfarenheter av egentorkat, känns lite slumpartat. Ibland blir det superbra och ibland ganska dåligt.
Men å andra sidan tycker jag att Real och Wildlife är bra, enkelt och gott.

Köttfärs

Stek mager köttfärs i en belagd stekpanna utan fett för att få färg. Sprid sedan ut köttfärsen i en långpanna och torka i ugnen med luckan lite på glänt över natten. Max 50 grader varmt får det vara! Resultatet blir små torra korn som håller sig bra även under en längre tur.
Tillaga sedan denna färs genom att lägga det i en kastrull med vatten och låta det det koka upp. När det börjkat koka tillsätts makaronerna tills dessa är klara! Låt svalna något! Strö över rikligt med riven parmesanost och det är klart att äta!
Mycket gott! efter en dags vandring på fjället !

Smaklig måltid!
Lars

vi hade med oss både egentorkat å frystorkat på senaste vandringen, gissa vad som vi helst åt...

Jag har inte torkat så mycket förut men kan lätt säga att det blir fler gånger! Såå mycket godare! Förrra vandringen torkade jag nötfärs och denna vandringen torkade min käre älgfärs, älgfärsen blev mycket bättre! Han torkade även köttchips av rökt rådjursbog, hur gott som helst!!!

Är hur peppad som helst att pröva att torka fler saker!!!

Stek mager köttfärs i en belagd stekpanna utan fett för att få färg. Sprid sedan ut köttfärsen i en långpanna och torka i ugnen med luckan lite på glänt över natten. Max 50 grader varmt får det vara! Resultatet blir små torra korn som håller sig bra även under en längre tur.
Tillaga sedan denna färs genom att lägga det i en kastrull med vatten och låta det det koka upp. När det börjkat koka tillsätts makaronerna tills dessa är klara! Låt svalna något! Strö över rikligt med riven parmesanost och det är klart att äta!
Mycket gott! efter en dags vandring på fjället !

Smaklig måltid!
Lars

Inga kryddor alls?
HåkanF

kryddig färs

jag saltar,sätter finmalen svartpeppar,chilipulver,cayennepeppar.
sen brukar jag blanda med gul lök,purjo,krossad vitlök,ärtor när det är dags att äta med tex fullkornssnabbmakaroner kokta med en grönsaksbuljongtärning.

Torkade en del mat till senaste längre turen och det var helt klart en positiv upplevelse. Känns bättre att stå för arbetet själv också jämfört att köra med fabrikspåsar. Köttfärssås, lövbiff(bit?) och kycklingfilé blev det senast och det fungerada bra med alla tre.

Dock fick jag dåliga recensioner av min bror som senast provade torka lax. Tydligen svårt att få det bra vid tillagning. Kan det bero på att lax är ganska fet kanske...

En tork vore något att leasa inför längre turer då ugnen lätt blir uppbokad många timmar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips