Torkad svamp

Lömsk flugsvamp är inte ful som stryk heller tycker jag men likförbaskat giftig (dödsfall nyligen som ni nog hört).

Följdfrågan är alltså: kan man med säkerhet se på svampen att den är okej?

Gå en svampplockningskurs, kolla med tex ABF om dom har kurser eller följ med vänner som redan vet hur man plockar. Plocka aldrig svamp om du är osäker.

Angående torkning läste jag i en bok att man bör ha torkat svampen inom 24 timmar, jag minns dock inte om det bara hade med smaken att göra eller bakterietillväxt. Ska se om jag hittar boken och kolla ordentligt.
 
Nja, det där sambandet mellan näringsvärde och/eller energiinnehåll och tillväxt av mikroorganismer är inte fullt så enkelt. Det vet alla som sett alger växa till sig i vatten, som ju innehåller i princip ingen näring alls (nåja, en smul kan ju finnas om det inte är destillerat...). Däremot stämmer det att olika bakterier gillar olika mat. De gillar också olika livsmiljö. Det är en av anledningarna till att nötkött, som har ganska god hållbarhet (fint kött hängmöras i en tio dar eller så, kyligt dock) inte ska förvaras i tight plastpåse. Då kan det komma anaeroba bakterier (alltså sådana som lever i syrefattiga miljöer) i och det är inte alls bra. Det gäller för övrigt fisk också. Det är anaeroba bakterier som orsakar botulism (egentligen ett gift som utsöndras av anaeroba bakterier). Det kan man dö av.
Precis, mikroorganismer är kluriga. Till att börja med kan nämnas att alger får sin energi genom fotosyntes, så parallellen mellan dem och svampätande, potentiellt giftproducerande bakterier blir liksom lite sne... Alger kan leva av "ingenting" eftersom de äter ljus, svampbakterierna kan bara leva av att bryta ned annat organiskt material, ungefär som vi gör, exempelvis svamp.

Och aerobt eller anaerobt, så behöver den stora merparten av det liv vi känner till idag vatten i någon form, varför vi torkar svampen. Ta bort vattnet, och kusarna blir törstiga och migrerar. Att jag förvarar svampen lufttätt efter att den torkat är bara för att bevara smaken. Skulle jag bevara färsk svamp i någonting skulle det antagligen vara formalin...
 
Gå en svampplockningskurs, kolla med tex ABF om dom har kurser eller följ med vänner som redan vet hur man plockar. Plocka aldrig svamp om du är osäker.

Tack för tipsen, men jag vet oftast vilka svampar jag ska plocka, och jag vet även var jag ska leta info ifall jag blir osäker. :) Min fråga gällde om man kan se på torkad svamp att den fortfarande är okej.

(Läs även mitt svar till Strykarräven angående detta.)
 
OK

Under förutsättning att svampen är torkad ordentligt och förvaras ordentligt så håller den i evigheter. Det som kan hända är att den tappar smak, vilket är trisit men ofarligt.

Möjligen (och här är jag lite osäker) kan Karl Johan härskna till slut. Den innehåller nämligen ovanligt mycket fett för att vara svamp, vill jag minnas. Men farlig blir den inte, även om den möjligen kan smaka lite skumt. Men det känner man nog på lukten i så fall.
 
ok eller inte

Följdfrågan är alltså: kan man med säkerhet se på svampen att den är okej?[/QUOTE]

Som restuaurangutbildad är jag tvungen att lägga mig i. Du kan inte till 100% se att den är ok. MEN om du börjar med att:
-kolla färg (har den tappat mycket färg under lagring= se upp)
-lukta på svampen (det ska vara en "torr" skogig doft, inte dammig eller härsken
-provsmaka efter förvällning (det är nu du verkligen märker hur läget är).
Torkad svamp håller otroligt länge bara det förvaras torrt och mörkt, 10 år är inte otänkbart...

Lycka till med svampen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.