kan man göra egen torkad mat.. ungefär som de där påsarna man bara blandar med vatten? och hur gör man det isf?
//tobias
//tobias
Ja det är helt rätt, fast om man torkar grönsakerna bara några dagar innnan de ska ätas, vilket jag brukar göra, så behöver det inte förvällas, för mognadsprocessen bromsas in av torkningen och de håller sig minst en vecka, även om de inte är helt genomtorra.nermander; sa:..dock måste de flesta "grönsaker" förvällas kort för att ta kål på de enzymer som gör att de mognar (annars blir de övermogna trots att de är torkade).
Har du provat det och blivit nöjd med resultatet?nermander; sa:Man kan skiva potatisen och sen förvälla skivorna 2-3 minuter innan man torkar dem.
Marinerad lövbiff är ju "tillagad" och har genom marineringen fått en viss hållbarhetsbehandling.nermander; sa:Kött behöver man inte heller tillaga före torkningen (undantaget är väl köttfärsen eftersom annars hinner bakterierna börja gro i den under torkningen, köttfärs är känsligt). Tror att kyckling bör tillagas också, men marinerad lövbiff kan man torka rå i alla fall.
KebneKajsa; sa:Har du provat det och blivit nöjd med resultatet?nermander; sa:Man kan skiva potatisen och sen förvälla skivorna 2-3 minuter innan man torkar dem.
nermander; sa:...det är bekvämare att köpa potatisflingor.
KebneKajsa; sa:Menar du sånna där som man gör "potatismos" av?
*Huvva* jag ryser bara vid tanken *S*
nermander; sa:KebneKajsa; sa:Menar du sånna där som man gör "potatismos" av?
*Huvva* jag ryser bara vid tanken *S*
Ja, det gör väl inget att det blir "gröt" av maten?![]()