torkad mat,

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Äntligen en fråga där mitt kunnande är på den Svarta nivån :)

Jag har varit korvgubbe på föreningsnivå i över 3 års tid. Så med erfarenhet av att ha inhandlat varor till korvvagn, kan jag berätta följande.

Rostad/Torkad lök finns på samtliga matvarubutiker så som Coop Ica och liknande. Jag har till och med handlat den på Statoil vid kris situationer. Det finns från decilitersburkar upp till literspåsar att välja på, med minnst 3 storlekars span. Dessa varor brukar gå att finna i närheten av ketchup och senap hyllan. Den stor påsen på närmaren litern brukar kosta ca 25:- på Coop.

Hoppas det var till hjälp.
MVH
/Patrik

chinerunner; sa:
Rostad/Torkad lök finns på samtliga matvarubutiker så som Coop Ica och liknande. Jag har till och med handlat den på Statoil vid kris situationer. Det finns från decilitersburkar upp till literspåsar att välja på, med minnst 3 storlekars span. Dessa varor brukar gå att finna i närheten av ketchup och senap hyllan. Den stor påsen på närmaren litern brukar kosta ca 25:- på Coop.
/Patrik

Men torkar man själv slipper eller missar man en fetthalt på 45% beroende på hur man ser det. Rostad lök sväller inte heller lika mycket vid blötläggning och har en annan smak än hemtorkad lök har.

// Emanuel

Skall man torka lök själv så skall den förvällas först. Men personligen så har jag inget emot en fetthalt på 45% eftersom man ändå inte äter så stora mängder.

När man är ute i naturen så är det ju snarare så att man ofta har problem med att få med sig tillräckligt med energi, så extra fett är ju bara bra. Men den smakar ju som sagt var inte likadant som vanlig torkad lök.

KLAGER; sa:
Skall man torka lök själv så skall den förvällas först. Men personligen så har jag inget emot en fetthalt på 45% eftersom man ändå inte äter så stora mängder.

Varför behöver löken förvällas? Min erfarenhet är att det fungerar alldeles utmärkt utan att förvälla.

kpjohansson; sa:
Varför behöver löken förvällas? Min erfarenhet är att det fungerar alldeles utmärkt utan att förvälla.

Förmodligen för att mognadsprocessen skall avstanna.

Själv brukar jag steka den mjuk utan fett i en teflonpanna. Det är förmodligen slöseri med min tid jämfört med att förvälla, men jag mår bra av det och känner mig huslig. :)

Re: Tork själv

Luffarn; sa:
Släng in nästan vad som helst du vill torka i ugnen.. 50-70 grader i några timmar med luckan på glänt så har du billig utemat.

Jag måste bara kommentera det där. Visst KAN man göra så, man kan också laga mat med receptet "Släng nästan vad som helst du vill laga i en kastrull med vatten och koka tills det verkar ätbart".

Torkning handlar om att på ett kontrollerat sätt sänka fukthalten i ett livsmedel till en nivå där mikroorganismer inte längre kan fortplantas, utan att samtidigt förstöra näringsinnehåll och smak.

Det innebär att olika livsmedel behöver torkas på olika sätt (främst olika fort, för att fukthalten skall vara jämn).

En del livsmedel behöver torkas i flera olika steg, först på hög temperatur nån timme för att sänka ytfukten (så det inte blir mögel på ytan), sen på lägre värme flera timmar för att driva ut fukten ordentligt och sen på hög värme på slutet för att få det riktigt torrt.

Torkar man ett sånt livsmedel "fel" så blir det hårt och tappar smak eller så riskerar man att det finns fukt inne i mitten som sprider sig i resten och gör att det blir dåligt.

En del livsmedel måste också förvällas (gäller främst frukt och grönsaker) eftersom de enzymer som styr deras mognad inte avstannar av torkningen. Så även om frukten inte blir möglig eller ruttnar så kommer den att bli övermogen.

avslutad210712

Gäst
boran; sa:
kpjohansson; sa:

Förmodligen för att mognadsprocessen skall avstanna.

Själv brukar jag steka den mjuk utan fett i en teflonpanna. Det är förmodligen slöseri med min tid jämfört med att förvälla, men jag mår bra av det och känner mig huslig. :)

Har aldrig vare sig förvällt eller stekt löken före torkning och det har fungerat hur bra som helst. Är väl som med humlan - den flyger trots att den inte kan och jag torkar trots att jag inte kan *L*.

Det är svårt att få tag på. Det finns en del blandningar i välsorterade livsmedelaffärer men då är de mest till för att göra italienska röror.

Lite sent svar men....

Var på vildmark och äventyrsmässan nu i helgen och sprang på Ann-britt från lappland som torkar egenodlade grönsaker (krav) och säljer både på nätet och hemma. Hon har lite av varje och är inte allt för dyr.
http://www.polarskafferiet.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips