Torka mat

Stoppar man det i frysen så får man kondens när man tar ut det och detta måste i så fall få avdunsta innan man packar ned det igen. Annars ruttnar det.

Om man blandar ihop alla ingredienser borde inte det vara ett problem eftersom pasta, mjöl, mjölkpulver etc snabbt borde dra åtsig fukten och fördela det rätt jämnt. Däremot om man bara har rena grönsaker eller kött ensamt i en påse ser jag en risk i detta.
 
Det flesta torkade

livsmedel, kan bli torrare vid förvaring i frysen men kräver efterbehandling för att skiljas från iskristallerna som utfälls.
Torka billig och riktig glass på ett bakpapper i frysen, smeta ut klickarna tunnt, så får ni ett bildminne av två saker, iskristallerna och något som annorlunda efterrätt ute. Efter frysningen skrapa bort iskristallerna noga....
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslutad210712

Gäst
Kommer tillbaka från en sväng och den torkade maten vi åt var minst ett och troligen två eller tre år gammal och vi inte bara överlevde - vi behövde inte besöka dasset mer än normalt.
 
Torkad mango är en höjdare att med sig ute på vandringen. Söt och farligt god :) Nackdelen är att mangobitarna försvinner spårlöst redan innan man ens kommit iväg på tåget till själva vandringen ;)
Se till att ha en mogen mango och skär den i centimetertjocka skivor för annars fastnar den på plåten. Ju större yta på skivorna dessto bättre. Har haft lite svårt att få tag på mogen mango i affären men har haft den liggande hemma några dagar innan jag använt den. Lite synd att en mango är ganska dyr jämfört med andra frukter och grönsaker. Eller så har jag rotat i fel affär...
Bra som godis på jobbet också :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det finns en hel del man kan köpa färdigt, och priset kan ofta bli billigare- och tiden minskas ju rejält!
Jag kan rekomendera en slags torkade pasta grönsaker, kommer inte ihåg märket men det finns både blandade grönsaker, CarlJahan svamp och soltorkade tomater av samma märke... hur gott som helst att blanda ner i grytor eller pasta.

Låter underbart smidigt, men jag har aldrig sett det (inte för att jag tittat efter det heller iochförsig)... vart hittar man det?
 
Risken är nog att det blir för varmt, vid torkning av mat bör det inte överstiga 50-60 grader.
Vet inte hur nya gasugnar fungerar, har bara haft äldre modeller och de har aldrig kundat hålla låga temperaturer.
Du får testa med en termometer innan.


Skakar liv i en gammal tråd.
Kan man torka mat i en gasugn? Eller är det inte ens lönt att försöka?
 
Tack för svaret. Din reflektion är sann, det är lönt i h**** att få rätt temp vid så låga temperaturer. Blir till att inhandla en tork-"aparat".
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.