Torka kokad pasta

avslutad210712

Gäst
Sitter och funderar på vad som händer om man kokar sin pasta hemma och sen torkar den. Kan man förkorta koktiden till fjälls eller är man tillbaka på ruta noll?

Vet att det finns snabbmakaroner men gillar inte smaken utan föredrar snigelpasta. Drar dock en hel del mer bränsle att koka i 8-10 minuter. Eller kan man helt enkelt göra så att man kokar upp vattnet och låter det stå och dra i 10 minuter och värmer vattnet lite då och då. Borde fungera speciellt om man fixar ett isolerande lager av ett liggunderlag. Om man nu vill limma ihop ett sånt så funderar jag på vad man skall använda för sorts lim. Om man använder en bit kardborreband för att hålla ihop den cylindriska delen blir varken vikten eller volymen något större problem.

Jag brukar göra pasta till mina kycklingar ibland.

Då kokar jag bara upp vatten på kvällen innan jag går och lägger mig och slår i en hög med pasta (med plattan avstängd).

På morgonen är pastan mjuk och höns och kycklingar tycker att det är skitgott.

(Har inte smakat själv.)

Mat-termos!

mat15.jpeg

Slå i, låt stå, njut!

;)

/ G

Jag utgick från att den som föreslog detta hade konstaterat att man spara mer bränslevikt än vad termosen väger.

Men jag skulle vilja veta vilken pay-off-konsumtion av pasta det blir. På en längre resa med i huvudsak pastadiet blir det säkert mycket lyckat!

Fast vid t ex jordenruntvandringar har man ju som regel möjlighet att anskaffa bränsel på vägen...

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Håkan K; sa:
-Patric-; sa:
tigertamjaren; sa:
Mat-termos!

mat15.jpeg

Slå i, låt stå, njut!

;)

/ G

e du GALEN?? vet du hur tung den e.....??
Kan man inte borra lättningshål i den?

/Håkan

UL-fånar, det var ju koktiden saken gällde och inte vikten! ;)

Men okej, 800 gram är en hel del, så köp en på halva vikten då!

80729.jpg

150:- på Campmor! http://www.campmor.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=13744&memberId=12500226

/ G

Ulla-Bella och koktiden.

Jag brukar bara koka upp vatten och sen ståppa i snigelpasta. Koka i typ två minuter så att pastan inte klibbar ihop och är allt för stel. Lyft sen av och låt stå under lock i ca 8 min. Värm sen upp igen.

Så du behöver inte göra någon liggunderlags isolering eller så. Det funkar ändå.

Stalle

Prova!

Jag tänkte på samma sak idag att förkoka pastan. Har dock inte provat det ännu. Om du redan prövat vore det kul att höra om resultatet.

avslutad210712

Gäst
Re: Prova!

tholi75; sa:
Jag tänkte på samma sak idag att förkoka pastan. Har dock inte provat det ännu. Om du redan prövat vore det kul att höra om resultatet.

Skall pröva men nu har jag lite tidsnöd eftersom jag skall iväg före helgen så det fick bli ett knippe med snabbisar. När jag kommer tillbaka skall jag göra en test och rapportera här.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips