Torka köttfärs enl utsidan

Torkade tunna skivor av förstekt kycklingfile en gång. Det gör jag aldrig om. Tog en hel evighet och lite till innan det blev tuggbart igen.
Ja det är lite knepigt, men jag gör det ibland ändå för att det är så gott med kycklingcurry på fjället :)
Mitt knep är att smula kycklingskivorna när de torkat (bara för hand, inte finfördelat). När det sedan är matdags så låter jag kycklingen stå och svälla i grytan någon timme först, sedan i med ris, koka upp, puttra en liten stund och sedan grytmysa 10-15 minuter. Passar alltså inte bäst den dagen du kommer vrålhungrig till nattlägret :)

Kör samma metod för köttfärssåsen för övrigt, men den går lite snabbare.

Är man så lat och/eller så dålig på att laga kötträtter som jag, så kan man köpa djupfrysta färdiglagade kycklingkebab-flagor i storpack, t ex dessa. Torkar snabbt, jämnt och problemfritt, återvattnas direkt i uppkoket av övriga ingredienser (t ex bulgur+grönsaker), och är faktiskt gott att äta som snacks i torrt tillstånd.
Så jag känner inte alls igen problemen med att det blir knastrigt eller tar lång tid. Kan inte heller se några ingredienser i denna produkt som skulle förklara att den beter sig annorlunda; det 96% kycklingkött, i övrigt kryddor och en aning potatisstärkelse.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag har sett burkar med kycklingpulver att köpa, inte buljong då, utan torkad och mald kyckling. Vet inte vad de kostade men det hade man ju kunnat prova.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips