Torka Bacon

carvingkimbo; sa:
Varför torka bacon överhuvudtaget? Jag kan möjligen förstå om man ska frakta sådana mängder att vikten verkligen avgör, men några paket gör väl ingen skillnad. Ett paket bacon, vacuumförpackat, rökt fläsk förvarat i en ryggsäck bör kunna hålla sig ätbart i säkert en månad, även på sommaren. På vintern är det väl inga problem alls.
Jag har naturligtvis inga belägg för hållbarheten, men jag skulle inte tveka att äta bacon som legat i en ryggsäck i två veckor iaf.

/K

Då blir en normalperson risig i kistan.

En annan fördel med att förberedda bacon innan är att man slipper stekning (hantering) och svårdiskad stekpanna och dylikt. Det är bara att hälla ned i grytan.

Bacon

Hej!
Vi brukar torka till våra fjällturer, sommarturer, och i fjol torkade jag bla. bacon.
Vi slängde påsen i Abisko trakten!!!
Den var välstekt, vältorkad och nerfrusen ett par veckor tills det var resdags. Men den var härsken efter bara några dagar i fjällen!
Så jag testar aldrig mer att torka bacon. Isåfall kan man nog göra som någon, skrev ta med färsk.
I år provar jag förrutom det vanliga även tonfisk efter tips på denna utomordentliga sida, här får man tips om allt som tänkas kan vad gäller friluftsliv och motion osv. Jag tackar!

Hälsn./Birgit

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips