Topptursträning i Stockholm

Nu när snön börjar falla funderar jag på om det är värt att ta med skidorna till någon backe i Stockholm för lite miniatyrskidalpinism :) Någon som har tips på backar som är värda att prova?

Jag har själv funderat på Johannelundstippen. Man ser också en backe från E4an in mot stan strax innan fjärilshuset, någon som vet nåt om den?

Hur är det med Hammarbybacken, är det ok med randonnée där?

Hoppas nån vill dela med sig av lite tips. Det skulle också vara kul med lite träningssällskap :)
 
Många kör med hudar i Hammarbybacken i varje fall när inte liften är igång. Kullen vid Haga har nog rätt mkt slyskog numera. Har funkat för flera decennier sedan. Backen vid Gröndal kanske kan passa. Där fanns en lift intill Essingeleden för länge sedan. Rätt brant backe och funkar om det är mkt natursnö.

Thure
 
Johannelundstippen borde funka, hela 40 höjdmeter, borde vara ganska snäll mot belagen även med stockholmssnödjup, är mest gräs o ogräs i backen o inte så mycket sten o grus.
 
Var nyss och toppturade Blommensbergsbacken vid sjön Trekanten i Aspudden/Gröndal.
Den är för brant för att gå rakt uppför men det gick bra att zick-zacka upp på högerkanten. I själva ”pisten” är det många som åkt pulka så där är det nästan som pistat. Ca: 60 höjdmeter
 
Tack för tipsen!

Jag var vid Johannelundstippen förra helgen, och även om det fanns snö så fanns ingen stabil bas. Dvs spåren efter svängarna blev blottlagd mark och det skrapade lite under skidorna från frusen jord. Det var bättre när man höll sig till pulkaspåren där det var hårdare packat, men även där syntes barmark på sina håll och kanter. Mycket möjligt att det är bättre nu när det snöat ännu lite mer dock.

Denna vecka blev det Brukets backe en tidig morgon innan jobbet och det var perfekt! Ett fint spår med lagom lutning på norra kanten av backen, och så susar man bara ned i pisten på vägen ned. Kom ihåg att respektera de som arbetar där (ideellt tror jag) och åk inte i det pistade området när de kör med pistmaskiner. Drygt 50 höjdmeter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nedar Skidbutik i Stockholm? Skidalpinism 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.