Topptursguide för Norge

Jag letar efter en topptursguide för Norge (framförallt Jotuneheimen med kringliggande områden nord och nordost därifrån), men jag lyckas bara hitta böcker som avhandlar vinterbestigningar. Är vinterbestigningar såpass mycket populärare än sommardito?
 
Eftersom du skriver i klätterforumet så utgår jag ifrån att det är lättare klättertoppar du är ute efter. I så fall finns det en alldeles utmärkt Jotunheimen-förare utgiven av Norsk Tindeklubb.
 
Rekommenderar Norges Fjelltopper over 2000m (http://www.glittertindforlag.no/ ) - vågar påstå bästa guiden som fnv finns i sitt ämne. Tyvärr utgågnen just nu, ny på väg. Beskriver i stort sett de lättaste vägarna till varje topp + några traverser; författarna (Morten o Julia bakom bergtatt.net) har gjort alla turerna själva, vilket gör att nivån är väldigt jämn. En fjällvan person som leder nat. grad 4 stabilt kan göra det mesta där, ngn av traverserna kräver kanske lite mer. Norsk Tindeklubbs bok (som är en klätterförare) är utmärkt också, men man bör vara medveten om att den har ganska "hög nivå" - typiskt är att partier som är tekniskt lätta men potentiellt livsfarliga framstår som vandring/utelämnas. Tror nog man ska vara stabil på naturlig grad 6 o mkt fjällvan för att ha ngn större praktisk nytta av den. Vad gäller toppturer under 2000m så känner jag dessvärre inte till ngn bra bok - är intresserad av det själv, eftersom det finns ett antal toppar (Stetind, Romsdalen, Lyngen etc) som är spännande mål för en klättrare längre ned i graderna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.