Hur och vart 10 dagar med tält i Norge?

Som de andra skrivit är ut.no en bra startpunkt. Kan också tipsa om inatur.no där finns det med många fler stugor, främst i områden där det inte finns så mycket DNT-stugor. De flesta måste man boka, men några enklare ”buer” står öppna. Nu förstår jag du oavsett tänkt vandra med tält, så bara ett tips:)

Vi bor i Norge själva men reser oftast till Sverige eller iaf svenska gränsen för de längre vandringarna. Bland annat som andra sagt, pga brantare fjäll på de flesta ställen här, och mindre områden med ”ren vildmark”. Om man ska vandra så länge som 10 dagar så möter man nog lite oftare på vägar och privata stugor, men beror på område såklart. Och så har fjällen vid kusten en annan karaktär än vi var vana vid från Sverige, mer kala berg, frodig skog och ostabilt klimat. Inlandet är oftast enklare att vandra långa sträckor i.

Av fina områden med vildmarkskänsla i Norge kan jag annars rekommendera t ex Børgefjell nationalpark, Saltfjellet/Svartisen, Junkerdal, Lahko, Blåfjella-Skækerfjella, Indre Troms (nordkalottleden)... vill man länge söderut är Jotunheimen populärt med alla sina 2000 m toppar, men också ganska välbesökt.

Lycka till!

Børgefjell har jag kikat på nån gång --där är man nog beroende av omsorgsfull planering dels för att alls hitta in i området, dels för att inte bli ställd av diverse älvar. Har du länk till någon berättelse eller beskrivning av en faktisk tur?

Är inte Junkerdal ett väldigt begränsat och av civilisation (vägar) inramat område? Jag passerade där på min 14-dagarsvandring 1998 (min enda tur norr om Polcirkeln). Turen började i Dunderland vid E6 och efter tre fina dar var jag i Lønsdal, också vid E6, sen gick det vidare mot Graddis och Mavas (i Sverige).

Nä, ngn motsvarighet till ex.vis Padjelanta eller Sarek finns knappt i Norge. I Sydnorge tror jag det ödsligaste man kan gå är i Skarvheimen, det stora området norr om St Øljuvatnet. Haft funderingar men det verkade krångligt att ta sig till norra änden. Dock lade jag in två etapper där 2013 (bilder finns på huthyfs.com). Reinheimen är också utan tillrättaläggning (men det finns gott om jakt- och fiskestugor) men man får nog inte ihop mer än ett par dagar där.
(se min tur 2004)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har bara varit i Børgefjell på vårvintern. Så vad på högre höjd var inte ett problem. Men jag har inte hört att vaden ska vara en så väldigt begränsande faktor där på sommaren heller, inte värre än Sarek i alla fall!:) Børgefjell är till stor del en platå över skogsgränsen, mindre glaciärjokkar och djupa dalar. Västra delen mer dramatisk, östra mer plan och med en bred platå i mitten. Över de större älvarna nere i dalarna finns också broar, dem har vi använt på turer i maj när islossningen börjat. Har tyvärr ingen länk till turbeskrivning. Finns flera norska böcker om nationalparken.

Junkerdal - du har rätt i att det är ett begränsat område. Men man kan lätt kombinera ihop det med Sulitelma eller Saltfjellet eller Mavasjaure, om man vill vara ute längre. Ett par vägar som man korsar då men det är ganska mycket vildmarkskänsla annars tyckte jag på en 7 dagars stugtur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips