Tjockt Liggunderlag?

Tumregeln är ju att man får vara beredd på att betala 50% över budget... ;)

Då hittas nya NeoAir Trekker Large Torso som är bredare och robustare än vanliga NeoAir short.

Thermarest Ridge Rest SOLite

Thermarest har ett tjock vanligt liggunderlag, Ridge Rest SOLite som väger 500 gram ungefär. Jag har tröttnat på halkiga och opraktiska uppblåsbara liggunderlag och övergått till det traditionella igen men ett tjock sådant. Jag har sovit några nätter på SOLite-liggunderlaget den här säsongen och det har fungerat bra hittills.

Det kostar drygt 500-550 kr. Mer information om Ridge Rest SOLite.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vill tackar alla som bidragit...

Mycket info att gå igenom och en del egna funderingar...

Varför ett så kort liggunderlag: Behöver ett tjockt liggunderlag som är mjukt för höften och axlarna då jag sover på sidan (gillar inte att sova på ryggen) och åldern har tagit ut sin rätt, behöver inget tjock underlag för benen då dom får nöja sig med ett vanligt tunt hellångt liggunderlag. Och att ha ett hellångt tjockt liggunderlag är då onödigt och väger mer, etc.

Återkommer hur jag gjorde, ska fundera först...

Tackar för era tips och idéer...

Mvh troswe

Många av de nyare luftmadrasserna är väldigt lätta så om du bara har krav på att de ska väga under 1 kg så hade jag hellre tagit ett hellångt, det blir skönare om man behöver sträck ut benen, typ neoair regular http://www.fieldandtrek.com/thermarest-neoair-matress-782061 £87 (+£9 frakt), 410 gr
Norrsken http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/mer-underlag-lite-packpasar/norrsken.html eller Synmat UL eller Airmat som jag skrev om innan.

Personligen tycker jag luftmadrasser är mycket skönare än självuppblåsande eller hårda liggunderlag, jag sover också oftast på sidan. Jag har ett neoair Large+ett tunt cellfoamunderlag, den är onödigt lång för mig och det är lite strängt att blåsa upp den, men jag köpte den för den extra bredden. Neoair är prasslig så en del gillar inte den för det, men jag har inte störts av det.

NeoAir Trekker är tystare och stryktåligare (men tyngre).

Efter att ha legat i ett tält med ett vanligt neoair och ett trekker så håller jag bara med delvis. Vanliga neoair är väldigt prassligt ja men trekker knarrar. SÅ att det är tystare är inte helt korrekt, men man får ett annat ljud.

Vanliga neoair är väldigt prassligt ja men trekker knarrar.

Även vanliga NeoAir (och många andra liggunderlag) knarrar om jag lägger det direkt mot tältgolvet, men prasslet tenderar överrösta knarrandet. Lägger jag ett lakan (t.ex. en tjockare rymdfilt eller ett lätt sovsäckslakan i siden) så slutar det knarra, men prasslet fortsätter.

... reflexioner

"Knarr", "Prassel" - öronproppar ?

Neoair Trekker; http://www.outdoor-discount.com/oscommmerce/product_info.php/cPath/145_151/products_id/6015
Jag har ett "Large" just för breddens skull, men det skadar inte med längden heller (jag är 197cm)

Annars finns ju; http://www.getout.se/sv/artiklar/rea/bo-sova-2/airmat-7-.html
En "helt vanlig" luftmadrass... å min med dun varken prasslar eller knarrar nämnvärt

Det där med längden beskär urvalet en smula dock... å "klippa" skulle jag bara göra med cellplastunderlag.
MEN, man kan ju vika :eek:)
Viker du ner översta 25cm och sätter ett band runt har du ju en huvudkudde - tadaaa

Även vanliga NeoAir (och många andra liggunderlag) knarrar om jag lägger det direkt mot tältgolvet, men prasslet tenderar överrösta knarrandet. Lägger jag ett lakan (t.ex. en tjockare rymdfilt eller ett lätt sovsäckslakan i siden) så slutar det knarra, men prasslet fortsätter.

Jag var rädd att störas av prasslet, men det har inte visat sig vara ett stort problem. Oftast sover jag också med öronproppar ändå.

Exped synmat funkar för mig. Enkelt att hantera, liten packvolym, prasslar inte, knarrar inte. Har 7cm versionen. Klass :)!

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips