Tjockt Liggunderlag?

Tumregeln är ju att man får vara beredd på att betala 50% över budget... ;)

Då hittas nya NeoAir Trekker Large Torso som är bredare och robustare än vanliga NeoAir short.
 
Thermarest Ridge Rest SOLite

Thermarest har ett tjock vanligt liggunderlag, Ridge Rest SOLite som väger 500 gram ungefär. Jag har tröttnat på halkiga och opraktiska uppblåsbara liggunderlag och övergått till det traditionella igen men ett tjock sådant. Jag har sovit några nätter på SOLite-liggunderlaget den här säsongen och det har fungerat bra hittills.

Det kostar drygt 500-550 kr. Mer information om Ridge Rest SOLite.
 
Vill tackar alla som bidragit...

Mycket info att gå igenom och en del egna funderingar...

Varför ett så kort liggunderlag: Behöver ett tjockt liggunderlag som är mjukt för höften och axlarna då jag sover på sidan (gillar inte att sova på ryggen) och åldern har tagit ut sin rätt, behöver inget tjock underlag för benen då dom får nöja sig med ett vanligt tunt hellångt liggunderlag. Och att ha ett hellångt tjockt liggunderlag är då onödigt och väger mer, etc.

Återkommer hur jag gjorde, ska fundera först...

Tackar för era tips och idéer...

Mvh troswe
 
Många av de nyare luftmadrasserna är väldigt lätta så om du bara har krav på att de ska väga under 1 kg så hade jag hellre tagit ett hellångt, det blir skönare om man behöver sträck ut benen, typ neoair regular http://www.fieldandtrek.com/thermarest-neoair-matress-782061 £87 (+£9 frakt), 410 gr
Norrsken http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/mer-underlag-lite-packpasar/norrsken.html eller Synmat UL eller Airmat som jag skrev om innan.

Personligen tycker jag luftmadrasser är mycket skönare än självuppblåsande eller hårda liggunderlag, jag sover också oftast på sidan. Jag har ett neoair Large+ett tunt cellfoamunderlag, den är onödigt lång för mig och det är lite strängt att blåsa upp den, men jag köpte den för den extra bredden. Neoair är prasslig så en del gillar inte den för det, men jag har inte störts av det.
 
NeoAir Trekker är tystare och stryktåligare (men tyngre).

Efter att ha legat i ett tält med ett vanligt neoair och ett trekker så håller jag bara med delvis. Vanliga neoair är väldigt prassligt ja men trekker knarrar. SÅ att det är tystare är inte helt korrekt, men man får ett annat ljud.
 
Vanliga neoair är väldigt prassligt ja men trekker knarrar.

Även vanliga NeoAir (och många andra liggunderlag) knarrar om jag lägger det direkt mot tältgolvet, men prasslet tenderar överrösta knarrandet. Lägger jag ett lakan (t.ex. en tjockare rymdfilt eller ett lätt sovsäckslakan i siden) så slutar det knarra, men prasslet fortsätter.
 
... reflexioner

"Knarr", "Prassel" - öronproppar ?

Neoair Trekker; http://www.outdoor-discount.com/oscommmerce/product_info.php/cPath/145_151/products_id/6015
Jag har ett "Large" just för breddens skull, men det skadar inte med längden heller (jag är 197cm)

Annars finns ju; http://www.getout.se/sv/artiklar/rea/bo-sova-2/airmat-7-.html
En "helt vanlig" luftmadrass... å min med dun varken prasslar eller knarrar nämnvärt

Det där med längden beskär urvalet en smula dock... å "klippa" skulle jag bara göra med cellplastunderlag.
MEN, man kan ju vika :eek:)
Viker du ner översta 25cm och sätter ett band runt har du ju en huvudkudde - tadaaa
 
Även vanliga NeoAir (och många andra liggunderlag) knarrar om jag lägger det direkt mot tältgolvet, men prasslet tenderar överrösta knarrandet. Lägger jag ett lakan (t.ex. en tjockare rymdfilt eller ett lätt sovsäckslakan i siden) så slutar det knarra, men prasslet fortsätter.

Jag var rädd att störas av prasslet, men det har inte visat sig vara ett stort problem. Oftast sover jag också med öronproppar ändå.
 
Exped synmat funkar för mig. Enkelt att hantera, liten packvolym, prasslar inte, knarrar inte. Har 7cm versionen. Klass :)!

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjärven Extra tjockt liggunderlag? Bo och sova 1
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 7
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.