Tjockt Liggunderlag?

Söker efter ett tjockt liggunderlag, har blivit äldre och behöver lite mera mjukt under höften och axlarna som stöttar upp, så det inte blir för hårt. Har funderat på en vanlig barn madrass från IKEA, det är lyx, men vikten!

Finns det någon som vet något och kan ge mig några goda råd?

Självuppblåsande liggunderlag eller en vanlig tålig luftmadrass (ej i PVC) kanske kan funka också... Kommer att användas tufft och ofta, därav vill jag inte lägga en förmögenhet på ett liggunderlag som vid mitt hårda användande kanske kommer att gå sönder... Liggunderlaget behöver inte ha någon hög isolerande förmåga då jag har andra hellånga liggunderlag som isolerar bra, som jag kommer att kombinera med ett litet mjukt liggunderlag som jag nu söker...

Krav:

Längden: Helst 1200 mm (Minst 1100 mm, Max 1400 mm)
Tjockleken: Minst 50 mm, Max 100 mm
Bredden: Minst 500 mm, Max 600 mm
Vikt: Under 1000 gram
Pris: Max 1000:-

Tackar på förhand av den hjälpen ni ger mig; Tack!

Mvh troswe

<!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:punctuationKerning/> <w:ValidateAgainstSchemas/> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> <w:DontGrowAutofit/> <w:UseFELayout/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if !mso]><object classid="clsid:38481807-CA0E-42D2-BF39-B33AF135CC4D" id=ieooui></object> <style> st1\:*{behavior:url(#ieooui) } </style> <![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> <![endif]-->
 
Senast ändrad:
Kanske 1-2 Z-rest som du klipper sönder och lägger på varandra, borde bli rätt tjockt 3-dubbelt.

På 1000 g skulle det rymmas ett antal dry-bags. De är ju rätt stryktåliga, kombinerat med nåt slags fodral som håller ihop dem till en "madras".

Lycka till
Peter P.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
 
Tackar för svaret, men jag vill ha en vikt under 1000 gram. Vill ha mina specifikationer och så lätt som möjligt!

Mvh troswe
 
Är inte det uppenbara en lätt luftmadrass som ev. kombineras med isolerande hårdare matta?
Eftersom du vill ha en sån lite madrass kanske Thermarest neoair small http://www.getout.se/sv/artiklar/neoair-s-2.html 1095 kr 260 gr kan passa. Den finns billigare utomlands t ex http://www.gaynors.co.uk/productdetail.asp?productcatalogue=050302440008


Det finns ju billigare modeller, t ex http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/exped/airmat-basic-75-.html eller http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/exped/synmat-basic-ul-75-.html men att den ska vara max 1400 mm lång gör de går bort
 
Tackar för svaret, men jag vill ha en vikt under 1000 gram. Vill ha mina specifikationer och så lätt som möjligt!

Mvh troswe

Mm, zrest väger 410 gram för 183 cm. Om du klipper ner det till önskad längd så klarar du 1000 gram enkelt, med en tjocklek på 6 cm...

Peter P.


Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
 
Lite olika förslag

Thermarest NeoAir + Jysk liggunderlag
En kombination jag själv använder som funkar bra. 550 g med stlk regular på Neoair. Inte det mest stryktåliga alternativet men jag upplever inte det som ett problem. Skulle inte använda den i närheten av öppen eld eller lägga den direkt på marken utan det tunna liggunderlaget.

Exped Downmat 7 short
Finns på rea på Getout just nu
Exped har ett par luftmadrasser men inga som är kortare än 160 cm. Upllever Expeds madrasser som tåligare än NeoAir.

Alpkit kan vara en idé att titta på. Brukar ha det nästa bästa alternativet till det näst bästa priset.

Är stryktålighet prio är nog Peter P:s förslag något att åtminstone testa.

En fråga: eftersom du definitivt vill ha ett kort liggunderlag, hur upplever du att sova med det? Tänker främst på nivåskillnaden som blir vid knäna. Funderar själv på att byta till en kortare Neoair eftersom det blir så mycket lättare att handha bl a inne i tältet.
 
Varför så kort?

Verkligen inte lätt att välja. Själv valde jag Mammuts pump mat i våras och tycker det har många fördelar. Lätt bra isolering mycket komfortabelt tyst inte halt. Slitstyrkan svårt att uttala sig om. Tidigare haft termarest standard detta har bättre komfort är lättare och har mindre packvolym.Liten test http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/mammut_light_pump.html priset tyvärr lite högre än 1000 kr men man får mycket för pengarna.

Thure
 
Exped Airmat (jag förstår inte varför man ska bära runt på massa dun som inte behövs när det är varmt). Hyfsat lätt, hyfsat billigt, litet när man packar. Använd det isolerande liggunderlaget underst om det är stor risk för att det ska gå hål i luftmadrassen (tex om du sover bland massa vasst ris).
 
Jag använder ett Peak Elite AC 2/3 från Pacific outdoor equipment. Väger 40 gram mer än NeoAir och var ungefär hälften så dyrt som ett NeoAir när jag köpte det i alla fall.

Jag brukar komplettera med ett liggunderlag i fullängd från Jysk och tycker det funkar strålande, har nog aldrig sovit så gott ute i bushen förut. :)
 
Exped Downmat

Testa den! Har själv en downmat 7 som är helt underbar. Dunfylld = mjukt och värmeisolerande. Finns även i en tjockare variant på 9 cm om så önskas. Priset överstiger din budget (ligger runt 1500:) men vikten är under; runt 800 g.
 
Du får ett neoair short för under 1000kr om du beställer från England. Mycket nöjd med mitt. Komplettera eventuellt med ett tunt jysk under. Då blir det hållbarare också och man kan ha jysk-liggunderlaget på raster. Totalvikten blir ca 350g.

Något som en del klagar på med det lilla neoair är att armbågarna ligger utanför, men med ett extra jysk är ju det problemet fixat.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjärven Extra tjockt liggunderlag? Bo och sova 1
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...