Tjocka svala sockor

Söker så tjocka sockor som möjligt och samtidigt så svala som möjligt. Någon som har något tips? Ska användas på sommaren, både lågland och fjäll, i mina Lundhags Park.
 
Ull är ett märkligt material det värmer, även vått och är svalt på sommaren. Men givetvis måste du lufta fötterna och helst byta till torra rena sockor samt innersulor vid raster samt tvätta fötterna dagligen.
go tur
 
Jo, att det ska vara ull är jag helt införstådd med!

Antar att jag vill ha något som är glest stickat, för att lufta så mycket som möjligt. Men går det att kombinera med att jag vill ha en tjock socka?

Hur hög ullprocent behövs för att få yllets alla bra egenskaper, och slippa syntetmaterialens odör?

Någon som kan tipsa om en specifik sockmodell som är tjock, sval och odörhämmande?
 
Försvarets vita ullsocka är tjock och den har jag året om i ofodrade kängor, antingen tillsammans med kronans stålgrå socka eller civil tunn ullsocka.
 
Min känga trycker och klämmer och är allmänt ganska oskön på ovansidan fot och vrist. Så jag behöver en socka som är tjock på ovansidan för att jämna ut trycket lite.
 
Värmen skapas av att din fot måste stannas helt vid varje steg, kan du hålla glidet mellan sockorna och ha foten med sulan relativt stilla i skon spar du skinn och värme.
Ändå kommer det att bli ca 70 grader under fotsulan. Men med rätt iläggssulor som du trivs med blir det inte bara uthärdbart utan härligt.
Strump-socksystemet bör bestå av en helsyntetsock närmast skinnet, ICA/Domus säljer dam-ankelsock i nylon, sportaffären säljer olika men tjockare och betydligt dyrare sportsockor i coolmax, FMs grå knästrumpor finns på loppisar och överskott, Segers civila version i boden brukar kosta ca 170:- paret, FMs vita eller Marinens blå sock är prima, den senare är lite tunnare.
go tur
 
De skaver inte. De bara trycker oskönt. Jag hoppas det går att lösa genom att gå in dem och använda tjocka sockor.

Skoval är ju alltid ett intressant ämne, men där finns så mycket att säga att det får nog debateras i en annan tråd! :) Jag har köpt mina Park och får försöka göra det så skönt som möjligt med de kängorna :)
 
Jag vill nog hävda att FM:s vita socka är tjockare än de raggsockor som jag sett/klämt/prövat på. Använder själv dessa vita i mina Lundhags Militär, i mina Park däremot så är det tunnare strumpor som gäller. Eftersom våra fötter, dina, mina & andras, skiljer sig åt, följaktligen också skovalen, så är mitt råd att pröva gärna FM:s vita, men var beredd på att det blir varmt. Ge dig ut bland de olika affärer som har lämpliga strumpor, du har fått en del tips här, finns fler, jaktaffärer, järnaffärer, butiker för arbetskläder mm. Kläm & känn, titta & allt det där som hör till. Kom ihåg att har man bra skor kan man gå hur långt som helst, har man sedan torrt på fötterna, då har du en bra kombination, både bokstavligen & andligen.
Nu ska jag ut i regnet & blåsten, nyllet lär nog bli blött, men inte mina fötter !
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...