Titanbrännare ??Lätt kök.

Jag vil ha det lätta köket.
Och det verkar vara en titanbrännare direkt på gatuben + en kastrull.
Vart får jag tag i en titanbrännare som är bra.

En af de letteste brænder er MSR Pocketrocket (86g).Den er ikke i Titan. Det er muligt at man kan få en anden i Titan men den er ikke meget lættere og den vil være meget dyre.

En gryde/keddel i titan kan spare lidt vægt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja har tittat på Primus Titanbrännare som väger 85g
Men det hade vart kul med ännu lättare men samtidgt en bra brännare.
Kokkärl får nog bli nått aluminium, verkar ju vara lite si och så med titangrytor.

Vill hålla med rekomendationen till Pocket Rocket. Du kan nog skala av något gram extra med någon annan modell, men du kommer att förlora i stabilitet och säkerhet. Och pris. Pocket Rocket är nog mycket nära så långt man kan gå med den här teknologin.

Vill du minska dramatiskt mycket i vikt får du satsa på någon av de extremlätta prylarna, typ "ölburksbrännare". De är dessutom rysligt billiga. Riktigt låg vikt blir det om du bara tar med en ask tändstickor.

Northstar (www.northstar.se) säljer Markill Hotshot i titan för cirka 500 kr. Tror den väger 88g inkl piezo. Haft min länge, fungerar fortfarande.

88 gram inkl piezo låter ju lätt och praktiskt.

Har ett klart minne att jag läst att Primus Titanium inte var gjort i titan. Tror t o m att det var i en tabell på Primus websida, men det kan ha varit hos en återförsäljare.

Just nu verkar det vara en utgången produkt och jag hittar den inte på primus.se.

Struntsamma, materialet är ju klart underordnat vikten i sig. (Smart konstruktion kan ge ett lika lätt kök i ett annat material. Titan är lättare än stål, tyngre än aluminium, men stål kan vara starkare än titan. Därmed är inte titan nödvändigtvis inte viktsoptimalt.)

Lättast är egen eld.
Sen kommer ölburksspritköken.
Om det är fett eller inte men MSR PR är bland det lättaste och mest funktionella för tre säsonger.
Multibränsle titan om du kräver fyra säsonger.
Enbart bensin eller fotogen ger även de fyra men till lite högre vikt.
Kastrull måste du ha. Vintertid 2l sommartid 1 l. Ti är både dyrast och lätt men inte så lätt som lätta i al....
Det är inte alltid som pengar ger det mest optimala...ibland sitter det i knoppen.

Go tur

hm jag gillar bilden på köket när det är ihopfällt under tuben...
Man måste ju nästan ha ett nytt kök!

Antar att effekten är klart bättre än i Pocketrocket.
(typ 3000 istället för 1600)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips