Tips till Jämtlandstriangeln

...

Ska klura ut hur jag kan navigera med den primitiva kompass jag har.

Jag köpte en prima syftkompass på Myrorna för 5 kr, kunde inte låta bli att köpa den även fastän jag redan hade en likadan, annars kan det nog vara idé att fråga runt om att låna en kompass om du inte vill köpa. Kan vara fler än jag som har extra kompasser som ligger och dräller...

Tjena!

Flickvännen och jag ska vandra triangeln nu till helgen och jag sitter just nu och försöker spana ut lämpliga tältplatser.

Vårt mål är att inte bo i anslutning till fjällstationerna (vill ha lite vildmarkskänsla!) samt andra dagen ta oss upp på Storsylen (vi utgår dag ett från Storulvån).

Har ni tips på lämpliga tältplatser i området +-1 h från Sylarnas Fjällstation som också lämpar sig att utgå från för Storsylen dagen efter? Jag läste att Tempeldalen skulle vara väldigt vacker, men det kanske är en onödigt lång omväg?

(Om ni vill dela med er av bra tältplatser nära Blåhammaren så mottages det också tacksamt) :)'

Alternativt: Vi har fyra dagar på oss och kommer behöva utgå från Storulvån, finns det andra tips på hur/var man ska gå istället för Triangeln? Läste att leden mellan Gåsen - Storulvån tyvärr är avstängd dock.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du ni kan ju tälta vid sylarna men gå över vattnet där, gå bort mot storsylen och ligga nånstans längs vattnet på andra sidan? Så blir det närmare till Storsylen?

På vägen Hem tycker jag att Ulvåtjärn är en fin tältplats, om man inte nödvändigtvis vill trampa runt hela triangeln. Då går man som mot Båhammarn men viker av vid Enkälen mot Ulvåtjärn och får själva tjärnen på vänster sida, längs ”karolinerleden”.

Det brukar dessutom vara betydligt mer gott om plats att tälta själv på än längs triangeln.

Vilse kan man bli även utefter Triangeln

Som sagt, karta är fixad! Skrev ut karta från lantmäteriet. Dock en mindre kompass utan "cm-mätning" på, men brukar kunna lösa det smidigare med en bit tråd. Det är väl förövrigt mycket skyltat där om jag förstått rätt?

Skyltarna står ju bara där olika leder korsar varandra. Jag har varit med om att helt tappa orienteringen på leden mellan Storulvån och Blåhammaren, med mycket vatten i terrängen som ”suddat ut" leden och dålig sikt. Inge´ kul!

Ni kan ju ta leden mot Blåhammaren från Sylarna till Enkälens vindskydd och sen vika av norrut mot Ulvåtjärn, där är fint.

Du ni kan ju tälta vid sylarna men gå över vattnet där, gå bort mot storsylen och ligga nånstans längs vattnet på andra sidan? Så blir det närmare till Storsylen?

På vägen Hem tycker jag att Ulvåtjärn är en fin tältplats, om man inte nödvändigtvis vill trampa runt hela triangeln. Då går man som mot Båhammarn men viker av vid Enkälen mot Ulvåtjärn och får själva tjärnen på vänster sida, längs ”karolinerleden”.

Det brukar dessutom vara betydligt mer gott om plats att tälta själv på än längs triangeln.

Tackar! Alltså att man helt enkelt följer stigen mot Storsylen och hittar en lämplig tältplats mellan den och Sylarnas Fjällstation? Det är inte t.o.m möjligt att tälta vid Syltjärnen tro, eller är det för stenigt där?

Just så, Sputniq! Jag var där för ett par veckor sedan, och i år känns det väldigt stenigt (och brant ned mot vattnet) för vattnet är lågt, men däråt kan man säkert hitta en god sänka där man inte måste se fjällstationen... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips