Tips/synpunkter på vandring med barn

Hej!

Vi ska vandra med vår 9-åring nu i början av augusti och tar tacksamt emot förslag och tips. Vi har en planerad rutt, men börjar bli lite fundersamma på om den är lämplig eller om det rent av är bättre med basläger?

Vår rutt vi tänkt går från låktatjåkka stationen upp genom låktatjåkka passet ner till kårsavagge och till abisko. Vi har fem dagar och fyra nätter, och tänkte slå läger med lämpliga mellanrum, ev en övernattning i kårsavaggestugan.

Men börjar tänka att det kanske är orimligt? Är det då kanske bättre att ha ett basläger ngnstans mellan låktatjåkka och kärkevagge och utforska omgivningarna där och ta dagarna som de kommer? Skulle man även hinna ned till kårsavagge då tro eller får det bli ett annat år?

Vi har gått mkt i skog och mark men det är vår första fjälltur med familjen. Vad har ni för erfarenhet av att gå med barn, är det roligast med basläger eller att ha en tydlig rutt och mål?

Ett litet tillägg, var i området i början av juli och då var det rätt tufft tyckte jag upp till låktatjåkka stugan pga mkt snö som var rätt lös så man sjönk igenom, ngn som vet hur det ser ut där nu?

//Maria
 
Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter! Tycker du har fått många bra svar. Kan intyga att ansiktsmask funkar bra. Den och ett par öronproppar ingår i mitt sovkitt på fjället. Är det lite svalare brukar jag dra åt sovsäcken över ögonen men sommartid är masken överlägsen.
 
Hej!

Jag kopierar mitt inlägg från en annan tråd för några år sen, här är det:

Jag har inte egna barn men har vandrat med mina vänner som har tre barn. Våra vandringsresor har varat 10-14 dagar och vi har alltid tältat. Vi har försökt anpassa turerna så att vi behövt bära full packning så lite som möjligt. Tex när barnen var 8,10 o 12 tog vi tåget till Narvik, tältade på campingen och gjorde dagsturer därifrån, tog bla linbanan upp till Fagernesfjället. Efter ett par dagar i Narvik tog vi tåget till Katterat, vandrade ner ett par km, slog läger vid jåkken. Därifrån gjorde vi en dagstur ner till Rombaksbotn och en annan en bit uppåt ovanför järnvägen. Följande stop blev i Katterjåkk, med dagsturer till Gatterjavri och en annan in Vassevaggi. Till sist tog vi ännu tåget till Abisko och tog linbanan upp till Njulla. Det var en mycket lyckad resa, vi såg många olika platser men behövde aldrig bära full packning mer än ett par km. Det var nära "civilationen" men man fick ändå upplevelsen att vara i fjällen.

En annan mycket lyckad tur som vi gjort är från Björkliden till Låktatjåkka, känns det för långt att gå hela vägen på en dag kan man tälta på vägen. Vi tältade flere nätter vid Låktatjåkkastugan och gjorde många fina dagsturer därifrån innan vi vandrade vidare till "stendalen", (minns inte namnet på den just nu). Där tältade vi ett par dagar och vandrade sen till Låktajåkka station och tog tåget till Abisko.

Vid Kebnekaise fjällstation har vi också trivts i flere dagar, finns många dagstursalternativ i området.

Det finns säkert många andra bra alternativ, men de här är de vi testat och har tyckt varit lyckade.

Hälsn.Lotte
 
Tack för svar! Det verkar som att ni gjort ngt liknande det vi tänkt och att det varit lyckat :) Har nog landat i att utgå från basläger och se kärkevagge (stendalen) och låktatjåkka och kanske gå upp på ngn liten topp i närheten. Kanske vi tom hinner ned till kårsavagge :) Hade vi haft några fler dagar så hade vår ursprungliga rutt nog inte varit ngt problem men känns det som att det skulle bli lite tajt om tid och det känns inte kul. Den första turen till fjällen ska nog främst vara lekfylld.
 
Ooops

ursäkta, jag råkade posta ovanstående inlägg i fel tråd. Vet någon hur man tar bort det....?
 
Hej Maria
Jag var ute och vandrade i det området i höstas med min flickvän. Vi gick från Låktatjåkka till björkliden.
Som du kanske vet om så fann forsen ner till Björkliden en ny väg genom berget år 2010. Detta har lämnat en riktigt häftig natur bakom sig. Stora grytor som vattnet skapat säkert 2-4 meter djupa vissa ifrån föredetta vattenfall. Som du ser på bilden är det väldigt fint och är man modig så kan man ta ett bad och hoppa mellan vattengrytorna.
292800_10150280803357960_85745486_n.jpg
På bild ser allt så litet ut men grytorna på bilden är ungefär 4 meter breda och djupa så om man vill kan man hoppa ner för en och plaska ner i en annan.
Det var min plan fast temperaturen på vattnet och i luften stoppade mig.
Sen om man följer flodbäddenhögre upp finns det grottor som man inte förut kunde gå in i pga av vattennivåerna som nu är torrlagda som man kan utförska. Precis ovanför området den övre bilden är tagen på är flodbädden mycket mer lättframkomlig.
332959_10150280801122960_121252857_o.jpg
Så om inte barnen är allt för unga så tror jag att det blir ett riktigt roligt äventyr.
Hoppas ni får en bra tur!
 
Här är lite bilder från grottorna, glöm inte hjälm och ficklampor om ni ska utforska dom.
 

Bilagor

  • 333639_10150280799357960_995368501_o.jpg
    333639_10150280799357960_995368501_o.jpg
    79.6 KB · Visningar: 1,088
  • 290615_10150280799602960_1035769729_o.jpg
    290615_10150280799602960_1035769729_o.jpg
    66.1 KB · Visningar: 888
Tack för tipset! Wow det ser verkligen häftigt ut! Detta är alltså på vägen mellan låktatjåkka och björkliden? Är det nära leden där eller behöver man göra en avstickare? Vet du på ett ungefär hur långt från låktatjåkka (stugan) det är?
 
Tack för tipset! Wow det ser verkligen häftigt ut! Detta är alltså på vägen mellan låktatjåkka och björkliden? Är det nära leden där eller behöver man göra en avstickare? Vet du på ett ungefär hur långt från låktatjåkka (stugan) det är?

Ungefär inom det rödmarkerade området :)
grottor.jpg
Därifrån är det ca 12km till Låktatjåkka om man vänder och går leden norr om Gohpascorru. Fortsätter man uppåt längs leden söder om Gohpascorru blir det ungefär 14 km. Är inte helt hundra på avstånden använde mig av eniros rita och mät funktion.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...