Tips på vårvintertur

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan ge tips på en trevlig vårvinterrutt på längdskidor någonstans i vår norra fjällvärld (norr- eller västerbotten)?

Antingen om ni vet av någon enskild stuga (ej inom tätbebyggt område) som man kan få hyra för en överkomlig penning under några dagar och därfrån göra dagsturer eller om ni kan rekommendera någon led som ligger er varmt om hjärtat.

Det önskemål jag har är att det helst inte ska vara "överbefolkat" och att man ska kunna ha hundar med sig.

Är van friluftsmänniska men däremot inte så van fjällmänniska.

=)
 
Spontant svar: Skidåkning mellan Ammarnäs och Hemavan (ta leden över berget S om Ammarnäs, ej över sjön), alternativt skidåkning i Ammarfjället. Lite folk, nära till bilväg och bedårande vackert.
 
I stugor Norge finns det speciella hundrum där hundar och deras ägare kan bo. Vet inte hur det är i Sverige, kanske man måste boka om du ska ta en stugtur. Någon hundägare som vet?
 
Det finns hundrum i de flesta STF-stugorna också. Om det finns i alla vet jag inte men på Hemavan-Ammarnäs så gör det. Om du ska gå den biten så börja i Hemavan så slipper du kanske ha motvind hela vägen.
 
Inte motvind kanske men däremot uppförsbacke.. ;-)

Flera som föreslår Hemavan-Ammarnäs.. Är det längs Kungsleden? Och hur är det med Nationalparker och hundar den sträckan?
 

avslutad210712

Gäst
Abisko-Nikkaluokta

Tog min första (men inte sista) vintertur i påskas i år. Visserligen bodde vi i tält men det finns stugor hela vägen där vi åkte. Vi åkte Abisko-Nikkaluokta via Vistas-dalen med en avstickare från Vistas-stugan till Nallo. Vi hade hund med oss och det är inga problem nationalparksmässigt. Tror att hund är tillåten överallt under tiden 1/1-30/4 (i Abisko året om efter lederna) men kolla upp för säkerhets skull om du skall åka någonstans annars. Kommer troligen själv att åka genom Padjelanta under påsken i år eftersom jag inte får vandra där på sommaren med hund :-(
 
Hur långt är det mellan Abisko och Nikkaluokta? Och hur många dagar tog ni på er?

Padjelanta skulle jag nog gärna prova. Min enda fjällvandring hitills var längs efter Padjelantaleden. Men vi gick aldrig så långt att vi kom in i nationalparken.. då det var en kortare tur på bara tre dagar och vi vände vid stugan i Tarrekaise.

Hade dock gärna färdats genom Sarek tror jag.. Men skulle nog vilja lämna leden för att bege mig in i Rapadalen. Men dit kommer man ju inte med hund vad jag har förstått. Kanske är annorlunda under viss tid av året?
 

avslutad210712

Gäst
Sarek o Padjelanta

är tillåtna för hund under tiden 1/1-30/4. Vi valde att inte gå in med hunden i sommar utan vände vid parkgränsen. Min kusin som fortsatte sa dock att det var rätt många som vandrade med hund trots förbudet. Kommer eventuellt att åka genom Sarek istället men är lite fundersam eftersom jag är lite lavinrädd. När vi åkte genom Vistasdalen hade det gått en lavin och när jag såg hur långt ut på platten i dalen den hade gått så fick jag mig en ordentlig tankeställare.

Är inte säker på hur långt det är mellan Abisko-Nikka via Vistasdalen men vi åkte upp med buss på långfredagen och var framme vid Abisko rätt sent på eftermiddagen så vi åkte bara förbi Marmorbrottet innan vi tältade första dagen. Sen åkte vi till foten av Kieron-backen andra dagen och valde att tälta där för att få ta Kieron-backen på morgonen dagen efter när vi var utvilade. Dessutom var min kusin febrig den dagen så vi tog det medvetet lite lugnt eftersom vi inte var säkra på om han skulle bli bättre eller om vi skulle vara tvugna att vända. Tredje dagen valde vi att övernatta i prismastugan mellan abiskojaure och alesjaure eftersom det både ryktades och såg ut att bli oväder. Fjärde dagen åkte vi ner till Vistasstugan där det var "rätt mycket folk" *L*. Femte dagen tog vi en dagstur till Nallo. Sjätte dagen åkte vi ner dit båten lämnar av folk på sommaren, dvs ungefär 6 km från Nikka. Sjunde dagen åkte vi ner till Nikka och sov där en natt för att sen åka hem åttonde dagen. Kan också nämna att vi tog det mycket lugnt och om man börjar tidigt på morgonen och skall sova i stuga så är det inga problem att kapa både en, två och tom tre dagar men eftersom vi ville vara ute hela veckan så var det inte intressant för vår del.

Ett annat alternativ är att åka Kungsleden till Singi och sen vika av där ner mot Kebne och därifrån till Nikka. Eller tvära över mellan Vistas och Sälka. Gick där i sommar och den dalen är otroligt vacker om man har klart väder. Just den delen av fjällvärlden är det väldigt enkelt att få lämpliga dagsetapper om man vill bo i stuga.
 
Laviner?!!

Ja, det är klart förståss.. men hade nog inte riktigt räknat med dom. Men det är väl bara när man lämnar lederna.. eller?

Vad får man räkna med är en lämplig dagsetapp då? 1,5-2 mil?

Har nog ingen brådska. Tar det hellre lugnt och njuter av utsikten (och fikat;-) än avverkar en massa mil i rask takt.

Känns bara som att det är mer folk efter Kungsleden än efter någon utav det mindre lederna (avstickarna?).. fast åandra sidan så kanske man inte ska börja i ambitiöst när man är nybörjare och allt är ju relativt.
 
Det är skotrarna som stör

Hejsan!

Min erfarenhet av vinterfjällen är att det enda som man kan störa sig på är ilsket brummande skotrar. Antalet människor på skidor som man stöter på är mycket begränsat om man bortser från ett litet antal verkligt populära områden som till exempel Kebnekajse. Jag och en kompis gjorde till exempel en 10-dagars tur förra vintern enligt sträckningen Kvikkjokk - Sulitelma - Sarek - Saltoloukta och skillnaden är inte så stor som man kan tro mellan nationalparkerna och kungsleden vad det avser antalet skotrar.

Sen ska man definitivt inte oroa sig för laviner. Håller man sig till dalgångarna och snälla sluttningar (oavsett om det är på eller utanför led) är risken för att en lavin spontant ska lossna ovanför knappast större än vad den är för att träffas av blixten.

/ Stefan
 

avslutad210712

Gäst
Re: Det är skotrarna som stör

undvall; sa:
Sen ska man definitivt inte oroa sig för laviner. Håller man sig till dalgångarna och snälla sluttningar (oavsett om det är på eller utanför led) är risken för att en lavin spontant ska lossna ovanför knappast större än vad den är för att träffas av blixten.

/ Stefan

Då kanske jag ändå tar en tur genom Sarek till våren :)
 
Re: Re: Det är skotrarna som stör

avslutad210712; sa:
Då kanske jag ändå tar en tur genom Sarek till våren :)

Det tycker jag definitivt att du ska göra. Sarek är om möjligt ännu vackrare på vintern än vad det är på sommaren och dessutom betydligt lättare att ta sig fram. Inga träskmarker, vattendrag eller videsnår att stånga sig igenom.

När man ändå är inne på området laviner finns det för övrigt en av Sareks huvuddalgångar som har ett lite dåligt rykte och det är övre delen av Njåtosvagge, som är ganska trång med mycket höga berg på bägge sidorna. Inte för att jag tror att risken är speciellt stor, men om man känner sig lite osäker kan man ju planera turen så att man undviker just denna lilla passage.

God Tur, Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.