Tips på vandringsstavar önskas.

Hej.
Jag ska till Nepal och vandra i maj och är på jakt efter tips om bra vandringsstavar. De ska helst vara i kolfiber och ihopfällbara i z-form. Pris inte så viktigt, bättre att de är av bra kvalitet och sköna att vandra med. Jag är 162 cm lång.

Tips?

Mvh
Ulrika

Enda gången jag använt stavar var i Himalaya men de var ovärdeliga där så ska köpa sådana inför nästa Himalayaresa. Dessa lånade jag och tyckte om dom för att de kunde man fälla ihop till riktigt små så de blev lätta att frakta.

http://www.gipron.it/en/784-compact-135x4-125x4-2/

Tyvärr inte kolfiber och inte någon z-form? Men jag gillade att de kunde bli så korta så inga problem att få plats med dom i en väska när man skulle flyga eller liknande.

Mvh Johannes

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar för dessa tips.

@Glännman - ska kolla in dessa.
@ksell - jag kikade på dessa stavar faktiskt. Färgar de av sig? Såg en recension som sa att händerna blir svarta av handtagen.

Jag har olika vandringsstavar, dels 3-delade teleskopiska Black Diamond Trail Ergo Cork samt även Black Diamond Distance FLZ. Av dessa är den teleskopiska modeller betydligt stabilare och tål mer belastning än de vikbara. På längre vandringar i fjällen väljer jag Trail Ergo Cork 10 gånger av 10.
För vandring i stenig terräng rekommenderar jag aluminiumstavar som är stryktåligare än kolfiber som är betydligt känsligare för repor och slag som kan orsaka brott.

Väljer du teleskopiska stavar är ett tips att välja med "flicklock" stängning (som ex Black Diamond har) och inte twist lock stängning. Min hustru har ett par Gipron med twist lock stängning som vi nu har bytt ut till ett par BD Trail Woman. Gipron stavarna drev oss till vansinne då de dels sjönk ihop några cm per vandringsdag, dels var det stört omöjligt att vrida upp låsningen vid vissa tillfällen utan skinnhandskar för ökat grepp eller verktyg. Flick lock på BD stavarna har aldrig falerat.

Då du är 162cm lång kan du välja BD Trail Woman som kan expanderas till max 125cm. Dessa är även lite kortare i komprimerat tillstånd och på så sätt lättare att transportera.

Lite mer om stavar i denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75358

www.alpkit.com hittar du mycket lätta kolfiberstavar i bra kvalitet och till ett bra pris. Med porto till Sverige får du hem paret för 6-700 kr. De väger bara 136gram/st och är av teleskopmodell.

Tack för alla tips. Har nu beställt ett par Black Diamond W's Trail Pro och är därmed redo för Nepal.

//Ulrika

Även jag vill tacka för den info som getts i tråden om pensionärspinnar! I mitt fall blev det ett par Black Diamond Trail Pro på 20% rabatt från Outnorth. Komplett med spetsskyddsklumparna i gummi... Nu behöver jag inte känna mig som en skogsskövlare med min björkslana längre. (Som iofs varit med under många år - men jag får allt fler sneda blickar när den kommer på tal ute längs vandringar...)

Kolfiber går bort automatiskt, jag har sett sånt avbrutet/uppsplittrat - och vill inte riskera att hamna på vassa sidan av ett sånt brott. Så jag valde TrailPro, och inte TrailErgo Cork, på grund av att det raka handtaget möjliggör att kompaktera stavarna till korta 63cm (istället för 73 cm). 63cm är i samma storleksordning som mitt teleskopspö (57cm) och min PORTEX bågsåg (65cm) som dom ska samsas med i Alaskans spötunnel...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips